Test ojetého hatchbacku Nissan Micra

2017-02-28 00:00:00

Třetí generace patří mezi vyhledávaná ojetá auta hlavně mezi začínajícími řidiči. Velikou výhodou je dobrý výhled z vozu a snadné parkování.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Snadné parkování Design nesedne každému
Dobrý výhled z vozu Průměrná kvalita interiéru
Vysoká spolehlivost Poruchový diesel 1.5 dCi
Jednoduchá obsluha Většinou chudá výbava
Živé a svižné motory Nepříliš zdařilá ergonomie


Nissan Micra začal svou kariéru už v roce 1982, jeho třetí generace se na trh dostala v roce 2003. Právě na třetí generaci se dnes podíváme v testu ojetých aut, protože se jedná o poměrně žádané auto především mezi začátečníky. Micru ale hledají i lidé, kteří shánějí solidní a spolehlivé auto s jednoduchým a levným servisem, nebo kterým se Micra prostě líbí. Design malého Nissanu je hodně o subjektivním pohledu na věc a asi není bez zajímavosti, že se přeci jen více líbí ženám. Zajímavostí je pak stylová verze C+C s pevnou skládací střechou. Ta svého času patřila k cenově nejdostupnějším kabrioletům na českém trhu, i když jízdními vlastnostmi a dynamikou zrovna moc nenadchla. Oblíbený je pak praktický pětidveřový hatchback, ale narazíte i na třídveřovou Micru. Třetí generace pak skončila v roce 2010, kdy ji nahradil nový model.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Nissan Qashqai 2.0 dCi 4x4

Právě obyčejnou třídveřovou Micru se základní motorizací 1,2 l o výkonu 48 kW (65 k) jsme si na test půjčili v Auto ESA. Tachometr s nájezdem necelých 61 000 km ukazuje, co je výhodou těchto malých Nissanů. Nebývají v takové denní permanenci jako třeba oblíbené naftové Octavie. Lze narazit na auta, který ujedou jen něco okolo šesti tisíc kilometrů za rok, neboť slouží pouze k občasným krátkým výletům nebo nejnutnějším cestám jako třetí nebo čtvrté auto v rodině. Hodně Nissanů Micra také sloužilo u starších řidičů, kteří toho také moc nenajedou. Většina takových aut má skromnou výbavu, což byl i případ testovaného kusu. Klimatizaci, centrální zamykání a solidní rádio ale dostante téměř vždy. Například solidní výkon audio systému nás u testovaného auta docela překvapil. Podobně malá a levná auta rozhodně tak dobře „nehrají“.

Jízdní vlastnosti malé Micry rozhodně nejsou špatné. Auto má velký rejd, je z něj dobře vidět a snadno se s ním parkuje. Právě ty podivně vystrčené čelní světlomety slouží jako docela praktický pomocník při parkování. Víte, kde máte roh auta. Pro začátečníka je tohle opravdu skvělá volba, ale je škoda, že Micra nepodporuje v učení správného sezení za volantem. Sedačka jde ještě nastavit, ale všechno kazí nepříliš zdařilé umístění volantu, po kterém se musí řidič moc natahovat. Je to o zvyku, ale evropská (a hlavně německá) auta mají tohle zmáknuté výrazně lépe. Nízká hmotnost Micry, dobře poskládaná převodovka a živé motory pak stojí za docela obstojnou dynamikou. A řízení má nezvykle slušnou zpětnou vazbu.

Čtěte také: Test ojetého SUV Nissan Juke

Z pohledu kupujícího ojetého auta toho není moc, čeho byste se měli u Micry obávat. Je to ještě relativně moderní auto, které nepodléhá korozi tolik jako někteří soudobí soupeři. Přesto dobře spodek vozu a karoserii prohlédněte. Pokud ale za sebou auto nemá špatně opravenou nehodu, většinou ještě nerezne. Motory patří mezi velmi spolehlivé, ale vyhněte se turbodieselu 1.5 dCi. Nejen, že je velmi hlučný, ale trpí na drahé závady vstřikování, pokud někdo tankuje naftu pochybné kvality, a často se přidře na klice, což je většinou důsledek opožděných výměn oleje a ne zrovna vybíravého zacházení. Navíc ta úspora na palivu nebude moc výrazná, protože i skromné benzinové motory zvládnou jezdit za nějakých šest litrů na 100 km. Základní atmosférická dvanáctistovka naprosto stačí, motor 1,4 l pak proti silnější verzi dvanáctistovky nepředstavuje žádnou výraznou dynamickou výhodu. Šestnáctistovka s výkonem 110 koní je na Micru možná až zbytečně moc, ale pokud máte rádi rezervu výkonu, rozmlouvat ji nebudeme. Seženete ji ve verzi 160SR.

Vyhnuli bychom se ale přestavbám na LPG, se kterými si často Micra moc nerozumí. Také si dejte pozor na stav převodovky a u některých aut bude nutné brzy vyměnit spojku. Podnikněte testovací jízdu, ať se seznámíte s tím, jak se motor chová, jak hladce jde řazení a jak je na tom podvozek. Normálně se Nissany Micra moc nekazí a většina základních věcí prostě pořád funguje. Prvních pár let výroby řešil Nissan problémy s rádiem, ale předpokládáme, že všechny auta už budou dnes v pořádku a zlobit nebudou. Pokud vás láká automatické řazení, Micra mohla mít čtyřstupňový automat k motorům 1,2 a 1,4 l. Jedná se o čtyřrychlostní převodovku, která se na dynamice zrovna moc kladně neprojeví. Pokud má ale za sebou základní servis, většinou nezlobí a svou práci odvede dobře. Lepší je to s čtrnáctistovkou, která má vyšší točivý moment. Spotřebu automat s hydrodynamickým měničem zhorší zhruba o litr až litr a půl podle stylu jízdy.

Celkové hodnocení

Nissan Micra si asi nezíská srdce všech kvůli svému poněkud kontroverznímu designu. Jestli se ale někomu líbí, rozmlouvat mu to nebudeme. Přeci jen je to otázka osobního vkusu a preferencí. Důležité je, že základní mechanika na Nissanu Micra třetí generace většinou funguje bez problémů. Auta za sebou často mají malý nájezd a atmosférické benzinové jednotky se nekazí. Nicméně určitě je dobré nahlédnout do servisní historie a nadále se autu věnovat. Pravidelné výměny oleje nejpozději po 15 000 km snad připomínat nemusíme. Zvažte, jestli se vám vyplatí diesel. Jednotka 1.5 dCi představuje možná zbytečné riziko, které bychom nechtěli u levnějších ojetých aut podstupovat. Případná generální oprava totiž může svou cenou snadno překročit hodnotu celého auta. Pokud sháníte něco do začátku, je Nissan Micra jistě dobrá volba. Je to poměrně spolehlivé auto a pokud některé Nissany na něco trpí, tak je to většinou jen zanedbaný servis a údržba. Starejte se o své auto a vydrží na věky.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary