Test ojetého hatchbacku Kia Ceed II

2016-01-19 00:00:00

Druhá generace korejského hatchbacku silně poevropštěla a může se měřit s nejlepšími auty svého segmentu.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Spolehlivé motory Nižší kultivovanost jízdy
Příjemná „německá“ ergonomie Trochu netečné řízení
Nízké provozní náklady Ceny se drží docela vysoko
Přesné a lehké řazení Vyšší reálná spotřeba
Sedmiletá záruka Horší účinek stěračů


první generace korejského hatchbacku Kia Cee'd dokázala, že je potřeba brát tuto značku vážně. V samostatném testu jsme si ukázali, že se správným motorem a s jasnou historií se jedná o velmi dobré auto, které čeká na trhu nových i ojetých vozů jistě úspěšná kariéra. Doba pokročila a v inzerátech se začínají objevovat i předfaceliftové modely Kia Cee'd druhé generace ve všech karosářských verzích. Základ vozu je vlastně stejný, pořád dostanete tří nebo pětidveřový hatchback a také klasické pětidveřové kombi SW. Kia Cee'd je typický zástupce segmentu C a v něm musí soupeřit s takovými ikonami jako je Volkswagen Golf a Ford Focus. Na našem trhu pak samozřejmě musí bojovat i se Škodou Octavia, což je sice větší zástupce segmentu C, ale oslovuje velice podobnou část trhu zejména mezi firemní klientelou. Celkovým prodejům se Cee'd rovnat nemůže, ale špatná koupě to rozhodně není.

Upřímně? Je to vlastně výborná koupě! Kia Cee'd je nejen příjemné a kvalitní auto, ale nějak si nedokážu vybavit nic, čím by mi znepříjemňovalo život a způsobovalo, že bych se těšil, až ho vrátím. I když je tohle velmi moderní vůz, jeho jednoduchost a hlavně ergonomická přehlednost s velkými tlačítky připomínající starý VW Golf nekladou na uživatele nějak zvláštní nároky. Je zkrátka vidět, že hlavní část vývoje probíhala v Německu. Nejsou tu žádné rozptylující prvky a celé to působí dojmem, že se tu vlastně ani nemá co rozbít. Dostanete jednoduchý a při tom dostatečně silný motor, přesné a lehké řazení, všechno se snadno a srozumitelně ovládá a ani spolucestující si nebudou moc stěžovat. Vážně se jen obtížně hledají nedostatky, kvůli kterým by měl člověk tohle auto nechtít, ať už se bavíme o ojetém autě nebo o novém se zárukou.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Kia Sportage 2.0 CRDI 4x4

Ano, záruka. Kia na model Cee'd dává sedmiletou záruku omezenou počtem kilometrů, ale když si koupíte benzínový model, u kterého je pravděpodobnost velikých ročních nájezdů nízká, zpravidla ten limit na 150 000 km vydrží celých sedm let. Většinou benzínové Cee'dy najíždějí do 20 000 km ročně, což byl i případ testovaného bílého hatchbacku s motorem 1.6 GDI, který jsem si na test půjčil v Auto ESA. Jako dvou až tříleté auto dává kia Cee'd opravdu hodně smyslu. Je to v zásadě ještě nové auto po zajetí, zpravidla za sebou má pravidelný servis a v prvních letech není na Kiích prakticky vůbec znát jejich věk, pokud se o ně majitel aspoň trochu stará a není to vyložený dobytek. U naftových kombíků sloužících ve firmách je to trochu komplikovanější, ale benzínový hatchback většinou bývá naprosto bezproblémová volba s malým nájezdem, rozumnou výbavou a v pěkném stavu.

Sedmiletá záruka se také projevuje na tom, že ceny Cee'dů klesají poměrně pomalu a pokles hodnoty není tak rychlý jako třeba u Focusu nebo Golfu. Zatímco konkurenční modely koupíte o několik desítek tisíc dráž, za dva tři roky se ceny vyrovnají a někdy dokonce můžete vidět ojetou Kiu za vyšší cenu než konkurenční modely. Může za to právě tovární záruka a samozřejmě i zpravidla nižší kilometrové nájezdy a lepší celkový stav aut. Pověst korejské značky navíc jde nahoru a už není vnímáná jako „ten laciný a levný křáp“. Tuto pověst nyní přebírají jiné značky. Překvapivé je, že výběr na trhu ojetin také není tak veliký. Cee'dů je dost, ale lidé si je nechávají, především pak soukromníci. Sedmiletá záruka je zkrátka věc, která lidi udrží a nemotivuje je si každé tři roky kupovat nové auto. Takže když už na ojetého Cee'da narazíte, je to spíše náhoda.

Čtěte také: Test ojetého liftbacku Škoda Octavia III 1.6 TDI

Po stránce jízdních vlastností není druhé generaci Kie Cee'd také moc co vytknout. Podvozek je komfortní a i na rozbitém asfaltu autem netluče. Zadní nezávislé zavěšení sice nabízí více potenciálu a ten Kia nedokázala úplně naplno využít, ale aspoň je auto v zatáčkách stabilní, přesně se drží zvolené stopy a neuskakuje ze zatáčky ven jako většina aut se zadní vlečenou nápravou s torzní příčkou. Brzdy jsou odpovídající a snad jen řízení ztratilo dřívější mechanický cit a je trochu netečné a kolem středové polohy. Jakmile ale zatížíte v zatáčce přední kola, volant začne komunikovat a jízda s tímhle autem je pak radost. Motory příjemně reagují na plyn a i když nemají atmosférické benzínové jednotky tak silné pásmo středních otáček jako moderní přeplňované motory, udělují vozu rozumnou dynamiku. Spotřeba je také slušná a motor 1.6 GDI o výkonu 99 kW si i při trošku rozdováděnějším stylu jízdy s častým využíváním plného potenciálu řekne o zhruba 7,5 litru na 100 km v dlouhodobém provozu. Vadí mi snad jen trochu vyšší hluk při dálničních rychlostech, ale dá se to vydržet.

Není toho ani moc, čeho byste se měli obávat. Všechny motory jsou spolehlivé a pokud mají pravidelný roční servis, nemá se na nich nic moc co pokazit. Základní atmosférická čtrnáctistovka vydrží, stejně tak motor 1.6 GDI. Pozor ale na to, jak se k přímovstřikové jednotce chováte. Potřebuje občas pořádně prohnat, jinak v ní hrozí rychlejší tvorba karbonových nánosů na ventilech a na stranách pístu. Není to ale tak dramatické jako u moderních downsizovaných jednotek s přeplňováním. Turbodiesel 1.6 CRDI je v zásadě také spolehlivý motor, ale dejte si velký pozor na jeho servisní historii a minulost. Přeci jen se na něm oddalované výměny oleje a necitlivé zacházení projeví. Bohužel už druhou generaci Cee'du nedostanete bez filtru pevných částic, ale moc problémů s ním nebývá, pokud se auto neprovozuje jen ve městě. Na dálnici se filtr stačí rychle regenerovat. Litrový tříválec s turbem je ještě moc nový motor, než abychom dokázali zmapovat všechny potenciální problémy. U něj snad jen počítejte s nadměrnou tvorbou karbou jako u podobně stavěných motorů. Tomu se asi nevyhneme u těchto typů jednotek nikdy. Zajímavý je přeplňovaný motor 1.6 T-GDI se sportovního modelu Cee'd GT, tam si ale hlavně pohlídejte celkový stav auta.

Celkové hodnocení

Kia Cee'd druhé generace je velmi dobré auto. Na trhu ojetých vozů je zastoupena poměrně řídce, protože firmy dávají zpravidla přednost jiným značkám (ano, hlavně škodovce) a soukromníci se druhé generace Cee'du neradi zbavují. Není se ale čemu divit. Je to příjemné auto, spolehlivé a navíc při dodržování základních servisních zásad vám bude sedmiletá záruka platit skutečně sedm let. Je toho málo, co by se dalo Kie Cee'd vytýkat. Vlastně to nejsou zásadní věci, ale spíše drobnosti, které si člověk vymýšlí jen proto, aby měl co napsat do kolonky mínusů. Takže zatímco se jiné vozy potýkají s kolabujícími rozvody motorů, nadměrným opotřebením turbodieselů a selhávajícími převodovkami nebo předčasným vznikem koroze, u Kie Cee'd kritizujeme slabší účinek stěračů nebo takové drobnosti jako lacinější provedení některých plastů v jinak kvalitním interiéru. Před nákupem ale postupujte opatrně a chtějte znát hlavně historii auta. Nebojte se ji ověřit i nezávisle ve značkovém servisu a ujistěte se, že vám bude v případě potřeby uznávána záruka v plné výši.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary