Test ojetého hatchbacku Hyundai ix20

2016-11-08 00:00:00

Co je vlastně tenhle Hyundai zač? Kombi? MPV? Hatchback? Rozhodně je to prostorné a pohodlné auto, ale bohužel jezdí mizerně.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Pohodlné sedačky Mizerné jízdní vlastnosti
Prostorný a praktický interiér Plastově vyhlížející interiér
Povedený diesel 1.6 CRDI Diskutabilní kvalita zpracování
Velká nabídka málo ojetých aut Chybí atraktivní automat
Může být ještě v záruce (5 let) Slabá světla


Automobilka Hyundai na našem trhu prezentuje model ix20 jako kombi, snad aby mohla tvrdit, že je to nejprostornější nebo nejprodávanější kombi ve své třídě. Ale to je podobné, jako říkat o Mercedesu CLA, že je to sportovní kupé. To už rovnou můžete tvrdit, že Porsche 911 GTS je praktický a levný rodinný kombík a že Audi R8 je ideální levné auto pro začátečníka na dojíždění do města. Navíc statistiky Svazu dovozců automobilů zase řadí Hyundai ix20 do kategorie MPV. Nechme tedy spekulace nad tím, kam Hyundai ix20 zařadit. Tohle kompaktní auto je vlastně jakýsi průnik množin a jeho skutečnými soupeři jsou vlastně Škoda Roomster, Opel Meriva nebo třeba Honda Jazz. Navíc vnitřní prostor modelu ix20 je řešen opravdu dobře a vzhledem ke svým vnějším rozměrům je to prostorné, praktické, variabilní a i docela pohodlné auto. Kdo tedy chce více prostoru, ale nechce kupovat klasické kombi nebo auta větší kategorie, tohle je přijatelné řešení.

Doporučujeme: Test Hyundai Tucson 2.0 CRDI 4x4

Výroba modelu Hyundai ix20 začala v říjnu 2010 a ačkoli je Hyundai značka korejská, můžeme o ix20 hovořit jako o českém autě. Vyrábí se totiž v Nošovicích. Technicky příbuzný je model Kia Venga, ale na ten se můžeme podívat někdy jindy. Dnes se zaměříme právě na Hyundai. Nejen, že se Hyundai ix20 velmi dobře prodává jako nové auto, ale je o něj zájem i na trhu ojetin. Plno lidí totiž láká tovární pětiletá záruka. Zatímco soukromníci se svých aut jen neradi zbavují a drží si je, firmy po třech letech leasingu posílají ix20 do světa. A vy si tak můžete dopřát relativně nové auto se zárukou. U firemních ix20 se setkáte s větším nájezdem, zase ale mívají dobrou výbavu a mnohdy i oblíbený naftový motor 1.6 CRDI. Soukromé ix20 bývají vybaveny trochu chudě (klimatizaci a základní věci už má však dnes většina aut), ale zase lze narazit na pětileté auto s velmi malým nájezdem, třeba jen kolem 60 000 km. To byl i případ testovaného vozu s motorem 1.4 CVVT, který jsme si na test půjčili v Auto ESA.

Atmosférická čtrnáctistovka není žádný sportovec a i když má solidní výkon 66 kW (90 k) v 6000 ot./min. a točivý moment 137 Nm v 4000 ot./min., pocitově působí trochu líným dojmem, zejména ve středním pásmu otáček. Motor sice reaguje slušně na plyn, ale pak můžete hýbat pedálem plynu jak chcete a už se nic neděje. Atmosférická šestnáctistovka s výkonem 92 kW (125 k) už s autem hýbe slušně, ale lidé ji obcházejí ve strachu ze spotřeby paliva. Je pravda, že si ojeté ix20 vezmou trochu víc, ale za to může větší čelní plocha a zhrošená aerodynamika. A mnohdy i zanedbaný servis motorů, které potřebují seřídit ventily. Jednačtyřka totiž nemá samočinné hydraulické vymezování ventilové vůle, což je dnes už trochu zvláštost. Nejvíce na problémy s ventily trpí vozy předělané na LPG. Kvůli šestnáctiventilovému rozvodu si tak u podivně klepajícího motoru s nepravidelným chodem připravte zhruba 15 000 korun. Problém může být i jinde, u motoru 1,4 l se totiž poměrně rychle tvoří na pístu karbonové úsady. Dobře proto ix20 s tímto motorem projeďte. Pokud běží kultivovaně, má vyrovnaný volnoběh, dobře reaguje na plyn, nemáte se zatím čeho bát. Malý nájezd je výhoda, ventily se obvykle ozvou za hranicí 100 000 km. Motoru ale dělá dobře kvalitní palivo a jednou za čas čistící aditivum.

Čtěte také: Test ojetého SUV Hyundai ix35 2.0 CRDI

U motoru 1.4 CVVT mohou začít zlobit i rozvodové řetězy, takže z hlediska dlouhodobých nákladů je asi lepší motor 1.6 CVVT, který vyžaduje pouze seřizování ventilové vůle. Ale jednou za pár let provozu se to dá asi přežít. A tak se dostáváme k tomu, že asi nejlepším řešením pro Hyundai ix20 je naftový motor, zejména pak povedená jednotka 1.6 CRDI. Ta nemá dvouhmotový setrvačník a pokud má za sebou pravidelný servis s nepřekračovanými intervaly výměn oleje, nemáte se u ní moc čeho bát. I u aut, která pravidelně jezdí delší trasy klidným tempem, obvykle nezlobí filtr pevných částic. Vstřikování drží a celkově se jedná o velmi spolehlivý motor. Bohužel je poměrně vzácný, v téhle kategorii lidé brali spíše levnější konfigurace. Špatný není ale ani motor 1.4 CRDI, který otravuje pouze příliš hlasitým projevem. Také ale vydrží a modelu ix20 propůjčuje lepší pružnost při běžné jízdě než trochu mdlý motor 1.4 CVVT.

Z detailů u ix20 zamrzí kolísavá kvalita zpracování u prvních ročníků, zejména pak i nižší kvalita lakování. V interiéru se setkáte s povrzáváním a klepáním plastů z hlouby palubní desky a podobně. Hyundai se sice neustále vymezuje vůči automobilce Škoda, jejím majitelům a její kvalitě, ale když vedle sebe postavíte Hyundai ix20 a stejně ojetou Fabii nebo Roomster, jízdně a kvalitou vás asi více přesvědčí škodovka. Nicméně pro Hyundai často hovoří lákavější cena, lepší výbava a skutečnost, že tolik neláká zloděje nebo podvodníky. Zatímco vykradené škodovky jsou na denním pořádku, ix20 vám maximálně někdo otluče na parkovišti hranou dveří. Z hlediska financí to pak bude trochu těžké rozhodování, jestli připlácet za diesel, ale pokud plánujete si auto nějaký ten rok nechat, asi bych doporučil raději našetřit trochu víc a brát motor 1.6 CRDI.

Celkové hodnocení

Hyundai ix20 je praktické auto a se správným motorem slibuje dlouhou spolehlivost a kontrolovatelné provozní a servisní náklady. Přesto se po týdnu testování nemůžu ubránit dojmu, že kdyby se Hyundai místo neustálého vymezování se vůči všem a hlavně proti Škodě více soustředil na ladění podvozku a dořešení kolísavé kvality zpracování, udělal by lépe. Model ix20 podivně po silnici poskakuje, neřídí se příjemně a v řidiči rozhodně nevzbuzuje důvěru. Směrová stabilita na dálnici je pak doslova žalostná a citlivost na boční vítr moc vysoká. Takhle by se moderní auto na silnici chovat nemělo. Kdo ale s ix20 jezdí hlavně po okreskách, kvalitní silnici, nemá zkušenosti s lépe odladěnými a výkonnějšími auty a hlavně nikdy nikam moc nepospíchá, asi si nestability a podivného chování ix20 ani nevšimne. Zamrzí, že se ix20 nenabízela s pořádným automatem. Čtyřrychlostní automat byl jen k motoru 1.6 CVVT a to zrovna moc úsporný a dynamický provoz neslibuje.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary