Test ojetého hatchbacku Honda Civic Type-R

2016-04-12 00:00:00

Test ojetého Civicu osmé generace jsme tu už měli. Tentokrát se ale podíváme speciálně na vrcholný sportovní model Type-R.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Charakterní vysokootáčkový motor Jen třídveřové provedení
Velmi dobrá mechanická spolehlivost Vlečená zadní náprava s torzní příčkou
Každodenní použitelnost Horší výhled dozadu
Rozumné provozní náklady Slabší brzdy
Trvalá hodnota Museli jsme ji vrátit...


Honda Civic Type-R je jedno z těch aut, která se vám nechtějí po týdnu testování vracet. Nejen, že si na něj člověk zvykne, ale objeví v Civicu Type-R vlastně poměrně civilní auto, které disponuje velmi charakterním motorem s použitelnou dynamikou. Když si odmyslíte všechna ta loga Type-R a skutečnost, že se motor umí točit do 8000 ot./min., je to vlastně úplně normální Civic se vším, co k tomu patří. Dostanete dobře vybavený interiér, dostatečný kufr a spoustu místa vpředu i vzadu, i když přístup na zadní sedačky je logicky u třídveřové verze trochu omezený. Jenže Civic Type-R osmé generace má i jiné přednosti a mezi ty patří především velmi slušná mechanická spolehlivost celého pohonného agregátu včetně převodovky. Dnes v této kategorii sotva najdete podobně bytelné auto. Pokud hledáte nějakou víkendovou hračku, ale i svižné každodenní auto, neměli byste tento Civic Type-R přehlížet.

Čtěte také: Test ojetého kupé Honda CR-Z Hybrid

Označení Honda Civic Type-R se poprvé objevilo v roce 1997 na Civicu šesté generace. Pak logicky pokračovalo se sedmou generací a nyní se bavíme o osmé generaci. S devátou generací přišel nový přeplňovaný motor, ale ten dnes necháme stranou, nás zajímá skutečně jen osmá generace Civicu Type-R, třetí v pořadí Type-R modelů. Výroba třetího Type-R, který jsme si půjčili na test v Auto ESA, probíhala od roku 2007 do září roku 2010, kdy se auto podle evropského nařízení nesmělo již prodávat, neboť neplnilo emisní normu Euro 5. Civic Type-R skončil s koncem emisní normy Euro 4, teprve až úplně nový přeplňovaný Civic se dočkal emisní normy Euro 6. Pod kapotou jste vždy dostaly atmosférický čtyřválec VTEC 2,0 l s výkonem 148 kW (201 k) v 7800 ot./min. a točivým momentem 193 Nm v 5600 ot./min. Převodovka je šestistupňová manuální a síla putuje na přední kola. Honda Civic Type-R akceleruje na 100 km/h za 6,6 sekundy a rozjede se na 235 km/h. Pohotovostní hmotnost je 1338 kg, ale na některých trzích byla i odlehčená verze s hmotností 1298 kg.

Pokud jde o mechnickou spolehlivost motoru, nedá se mu prakticky nic vytknout. Samozřejmě záleží na předchozím zacházení a pečlivosti údržby, ale obecně platí, že tento atmosférický dvoulitr potřebuje jen zhruba každých 10 – 15 000 km vyměnil olej podle toho, jak se auto používá. Samozřejmě si nedělejme iluze, spousta Civiců Type-R jezdí na závodní okruh a majitelé častěji využívají plný výkon. Nicméně při dobré údržbě a slušném zacházení to nemusí vadit. Motor jen potřebuje pořádně a pečlivě ohřát, starosti s chlazením turba zde odpadají. Citlivější snad může být chladící systém, ale o přehřívání motoru se včas dozvíte z palubních přístrojů. S termostatem obvykle potíže nebývají. Říká se, že tento motor má velké rezervy a dá se říci, že to potvrzuje i praxe. Pokud se objeví nějaký problém, je to především důsledek neopatrného zacházení, zanedbávaného servisu nebo použití nesprávné specifikace oleje, případně jiných dílů. U motoru si každopádně dejte pozor na špatné startování a kouřivost. To by svědčilo o vysokém opotřebování, spotřebě oleje a ztrátě komprese. I když Civic Type-R pobere natural 95, lepší je používat aspoň benzín s oktanovým číslem 98. Pokud jedete na okruh a plánujete často využívat plný výkon motoru, tankujte vysokooktanový benzín. Na klidné cesty bez častého vytáčení motoru ale pětadevadesátka nevadí.

Doporučujeme: Test ojetého hatchbacku Honda Civic VIII

Pokud vybíráte ojetého Civica Type-R této osmé generace, zaměřte se na tři zásadní věci. Předně na motor, který musí dobře startovat, musí mít klidný chod a nesmí kouřit charakteristickým šedomodrým dýmem, což značí opotřebení pístních kroužků a pravděpodobně velmi nevybíravé zacházení. Převodovka chodí trochu hrubě, ale to je normální jev. Přesto se nesmí stávat, aby vám rychlost vyskočila, to ne. Životnost spojky se odvíjí od používání a jsou vozy, které ještě v 80 000 km mají původní spojku. Některé ji ale potřebují novou každých 20 000 km. Dalším důležitým prvkem je podvozek. Civic Type-R je přitvrzený, snížený a asi očekáváte, že bude na horší silnici trochu poskakovat. Připravte se na to, že vás bude u ojetého auta čekat seřízení geometrie a případně investice do podvozkových dílů. Rozhodně se to ale vyplatí, ceny nejsou extrémně vysoké. Dalším bodem vyžadujícím pozornost jsou brzdy, které už v sérii nestály za moc. Jejich životnost je nízká, odolnost proti vadnutí také. Není překvapením, že právě brzdy patří k prvním bodům, kterých si všímají úpravci. Zde ale pozor, abyste s experimenty nezašli zbytečně daleko a auto se dalo stále používat v běžném provozu.

Z hlediska trvalé hodnoty má samozřejmě výhodu nevytuněný a naprosto originální kus. Pokud možno hledejte auto, které má sériový motor bez upraveného sání, výfuku a podobně. Pokud se úpravy týkají motoru, chtějte důkaz, že se jedná o díly speciálně na Civic Type-R a ne nějaký univerzální „tesco tuzing“, který stejně nebude mít kýžený efekt. Stejně tak se mějte na pozoru, pokud má za sebou auto úpravu podvozku a brzd. U brzd se to dá pochopit, se sériovým podvozkem, který má vpředu vzpěry MacPherson a vzadu bohužel jen vlečenou nápravu s torzní příčkou, se zázraky dělat nedají. Navíc pak Civic přestane fungovat na horší silnici, kde už tak je jeho komfort odpružení poměrně špatný. Také důkladně obejděte auto a hledejte stopy po větší nehodě. Drobné škrábance a ťukance pořešíte, ale velká rána se mohla nepěkně projevit do konstrukce auta. Postupujte proto opatrně a zaměřte se na to, zda byla případná oprava provedena pořádně podle pracovních postupů Hondy.

Tip: Test ojetého roadsteru Mazda MX-5

Velkou výhodou Civiců Type-R je to, že jen málokdy slouží jako jediné auto denní potřeby. Většinou funguje jako druhé nebo třetí auto v rodině na občasné projížďky, což dokazuje i testovaný exemplář z Auto ESA, který měl najeto jen 48 000 km. Na autech je malý nájezd znát a jejich hodnota je pak logicky vyšší. Přesto se nebojte ani více jetých kusů, Civic Type-R této generace je mimořádně spolehlivé auto. Samozřejmě není od věci zkontrolovat veškerou palubní elektroniku a třeba i pojezdy sedaček, které mohou časem začít zlobit, zejména pokud se často leze dozadu. Z detailů pak jmenujme snad jen to, že výhled dozadu je mizerný a že třetí brzdové světlo ukryté v tom podivném zadním spoileru občas zlobí a nefunguje. Na vině bývá konektor, ale to se dá řešit snadno svépomocí. Spíše pozor, než pojedete na STK, aby vás kvůli téhle zbytečnosti nevyhodili, protože jinak s tímto Civicem opravdu problémy nebývají. Úniky oleje a dalších provozních kapalin jsou naprostou vzácností.

Celkové hodnocení

Jízda s Hondou Civic Type-R je zážitek, který umocňuje především návykový charakter vysokootáčkového atmosférického motoru. Velmi příjemné je i rychlé a mechanicky působící řízení s dostatkem zpětné vazby od předních kol. Reakce celého vozu na povely řidičem jsou velmi rychlé a intenzivní. Po odstavení plynu v zatáčce Civic pohazuje zadkem ze strany na stranu a je věčná škoda, že automobilka použila příliš laciné řešení s torzní příčkou vzadu. Civic Type-R by si nezávislé zavěšení určitě zasloužil. I přes vysokootáčkový charakter motoru je ale tohle auto použitelné každý den v běžném provozu. Motoru nevadí provoz kolem 2000 ot./min. a v obci klidně můžete jezdit 50 km/h na pětku. Jednotka se z nízkých otáček ochotně sbírá a velmi dobře reaguje na plyn. Tak příjemný motor v dnešní downsizované, oturbené a emisemi přeregulované době už nedostanete. Počítejte ale s tím, že Civic Type-R, aby si udržel hodnotu a spolehlivě fungoval, potřebuje pravidelný servis. Nešetřete na něm, měňte včas olej a dopřávejte vozu kvalitní benzín. Skutečně si takovou péči zaslouží, vždyť je to nesmírně návykové a zábavné auto. Být vámi, zvážil bych i možnost si na denní potřebu nechat aktuální auto nebo pořídit nějaké obyčejné a Civica používat spíše na projížďky pro radost. Nicméně o spotřebu se nebojte, neměl jsem problém s tímhle autem jezdit za 8 litrů na 100 km. I když, kdo by s takovým motorem odolal nevyhnat ho občas k 8000 ot./min., že?

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary