Test ojetého hatchbacku Honda Civic 9. generace

2018-01-30 00:00:00

Minulá generace Hondy Civic je mladé a prozatím velice spolehlivé auto. Hledejte ale kus s motorem 1.8 VTEC. Slabší jednačtyřka na Civic nestačí.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Kvalita a spolehlivost Ergonomie a design nesednou každému
Dobrá zůstatková hodnota Motor 1,4 l je nedostatečný
Většina ojetin s malým nájezdem Na horší silnici snížený komfort
Transparentní minulost většiny kusů Na trhu poměrně malý výběr
Dobře najde dalšího kupce Málo vozů s automatem


Honda Civic se může těšit z velmi dobré pověsti a na trhu ojetin představuje poměrně spolehlivou jistotu. Už dlouhá léta platí, že Hondy jsou spolehlivá auta a ani devátá generace modelu Civic vyráběná od roku 2011 a teprve nedávno nahrazená moderní desátou generací na tom nic nemění. Honda Civic 9. generace trochu uhladila předchozí kontroverzní design osmého Civicu, ale ostré tvary a nekonvenční řešení zadní části vozu i interiéru zůstávají. To může někomu vadit, ale na druhou stranu má originální design Civicu své zaryté příznivce. Jak si ale vede devátý Civic jako ojetina, to jsme zjišťovali během klasického týdenního testu. V Auto ESA jsme si zapůjčili tentokrát základní, ale dobře vybavenou čtrnáctistovku z roku 2012, která prozatím ujela necelých 63 000 km a prodejce za ni chtěl 240 000 korun.

Čtěte také: Test ojetého SUV Honda CR-V III. generace

Od motoru 1.4 i-VTEC nelze samozřejmě čekat dynamické zázraky, těch 73 kW (99 k) a 127 Nm ve vysokých 4800 otáčkách nenabízí takovou výkonovou převahu, jakou by člověk zejména na dálnici potřeboval. S šestistupňovým manuálem je potřeba pracovat, ale když budete udržovat Civic v otáčkách, vyloženě pro ostudu na silnici nebudete. Přesto na dlouhé dálniční přesuny tato motorizace vhodná není, hodí se spíše na meziměstské přibližování nebo do města. Klidný řidič ocení kultivovaný chod, pružnost a snadné ovládání. Spotřeba se dá držet pod sedmi litry. Kdo ale vyžaduje přeci jen důstojnější dynamiku, měl by hledat větší osmnáctistovku. U nás se prodával také ještě dvoulitrový diesel a naftová šestnáctistovka. Kdo chce automat, ten musí hledat velmi vzácnou osmnáctistovku s touto motorizací. V celé Evropě je takových aut na prodej jen pár desítek.

Velikou výhodou mladých ojetých Civiců bývá naprosto transparentní historie. Podvody s ojetinami a stáčení tachometrů se tu prakticky nekoná, protože Civic nepatří mezi extrémně vytěžovaná fleetová auta. Povětšinou jsou to auta po prvním majiteli a nezřídka narazíte na kus, který za rok ujel jen kolem 10 000 km. To byl i případ našeho testovaného vozu, který pořád působil jako nový. Výbava bývá někdy skromná, ale klimatizaci, elektrická okénka, palubní počítač a slušné rádio dostanete vždycky. Hlavním prodejním artiklem ojetého Civicu ale byla vždycky spolehlivost a pokud se podíváme na dosavadní zkušenosti, řeší se vlastně jen spotřební materiál. Na nějaké fatální závady benzinové Hondy Civic netrpí. Motory 1,4 l i 1,8 l tak můžeme doporučit jako zcela bezproblémové motorizace.

Doporučujeme: Test ojetého hatchbacku Honda Civic Type-R

Pro jejich kondici ale budou důležité důsledné výměny kvalitního oleje správné specifikace a to buď po roce, nebo po 15 000 km, podle toho, co přijde dříve. Motor nemá rád hrubé zacházení za studena a kdo často využívá potenciál motoru a vyšší otáčky, ten by se neměl bát výměnu oleje provédět klidně už po 12 000 km nebo ještě dříve. Spotřeba oleje totiž není jev normální a jakmile začne Civic brát, bývá to problém způsobený právě opožděnými výměnami a nadměrným přetěžováním motoru, zejména za studena. Slabým místem může být i spojka. Někteří necitliví řidiči nebo začátečníci spojku odrovnají za pár let. Silnou stránkou jsou převodovky a i u více jetých Civiců tam musí rychlosti „cvakat“ s chirurgickou precizností. Drhnoucí řazení svědčí o problému a asi ne zrovna ohleduplném předchozím majiteli. Pokud jde o opotřebení brzd nebo podvozku, neutíká Civic z běžných mezí. Samozřejmě že na nízkoprofilových pneumatikách se zavěšení vyklepe o poznání dříve. Nastavení podvozku je ale trochu tuhé, nečekejte plavnost limuzíny.

O kondici ojetých dieselů bude hodně rozhodovat minulost. Naftová šestnáctistovka není špatná a vlastně větší motor 2,2 l také ne, i když pod vahou těžkého dieselu dost trpí právě přední zavěšení. Největší slabinou Civicu je filtr pevných částic. Ne snad jeho životnost, ale cena originálního dílu, která je optikou trhu ojetin vskutku likvidační. Filtr lze odpravit poměrně snadno, stačí se courat jen po městě, používat nekvalitní palivo a neměnit včas olej. S nájezdem za 150 000 km už bychom byli s filtrem opatrní a nahlédněte do diagnostiky, jestli se nespouštějí regenerace nezvykle brzy, třeba každých 50 až 100 km místo obvyklého intervalu 500 až 1000 km. Diesel má v Civicu smysl skutečně jen u mladých aut a pokud toho najedete hodně na delších trasách. Na popojíždění berte raději benzinový motor, ani osmnáctistovka nemá likvidační spotřebu a o dieselech Hondy platí, že stejně jezdí za zhruba šest až sedm litrů. Těch udávaných 3,6 l na 100 km u motoru 1.6 i-DTEC je tabulková utopie, v reálném provozu nedosažitelná.

Celkové hodnocení

Honda Civic deváté generace stále platí za spolehlivé a kvalitní auto. S benzinovou motorizací se vlastně není čeho bát a ani diesel není špatná volba, pokud už na svém kontě nemá porci blízkou dvou stovkám tisíc kilometrů. Třeba naftová jednašestka s nájezdem do 100 000 km je pořád dobrá volba s vidinou udržitelných nákladů na další roky. Verze Type-R je natolik specifická, že té bychom se mohli věnovat jindy samostatně. Kdo chce dobré svezení, bohatě si vystači s dynamicky nadanou a živou osmnáctistovkou. Jak ale bude Honda Civic jezdit, to se odvíjí hlavně od stavu podvozku a kvalitních pneumatik. Za mladý Civic s malým nájezdem si v bazaru připlatíte, ale pokud se budete o auto starat, jeho hodnota nebude klesat tak rychle a po letech ho zase dobře prodáte. Kdo hledá více praktičnosti, toho asi osloví zajímavé kombi, ale to už bychom doporučovali spíše s dieselem, zejména pokud bude jezdit často v plném obsazení. Vlastně jedinou zásadní slabinou Civicu je mizerná nabídka vozů s automatickou převodovkou. Jejich nabídku lze totiž spočítat na prstech jedné ruky.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary