Test ojetého hatchbacku Ford Fusion

2015-05-06 00:00:00

Dnes jsou velmi populární malé městské crossovery a málo lidí ví, že právě Ford Fusion tuhle kategorii vlastně založil. Navíc je to celkově velmi dobré a spolehlivé auto.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Prostorný interiér a velký kufr Horší pozice za volantem
Pohodlné nastupování Lacině působící interiér
Živé a spolehlivé motory Malý výběr mezi motorizacemi
Dostatek mladých a málo jetých aut Omezená dynamika
Levný servis a provoz Nepříjemný robotizovaný automat


Když přišel Ford Fusion v roce 2002 na trh, stal se docela oblíbeným vozem. Hned v druhém roce výroby si ho na evropském trhu koupilo skoro 100 000 zákazníků, pod 80 000 Fusionů ročně poprvé Ford prodal až v roce 2007 a ještě v roce 2011, kdy už auto končilo, jich Ford prodal skoro dvacet tisíc. Oficiálně prodeje Fordu Fusion skončily v roce 2012, ale ještě ten rok se ho prodalo necelých deset tisíc kusů. V roce 2012 byl model Fusion nahrazen MPV Ford B-Max, ale Fusion byl mnohem univerzálnější než jen jako malé MPV. Plnil nejen roli hatchbacku podobného oblíbené Fiestě, ale dokázal zastat i funkci malého MPV, občasného SUV a dokonce si ho někteří lidé koupili proto, že se jim líbil. Vlastně založil kategorii malých městských crossoverů. I u nás se prodával velmi dobře a svého času patřil k nejprodávanějším dováženým vozům. Zákazníkům se líbila nízká cena, slušná výbava, spolehlivost a dostupný a levný servis. Ovšem Ford Fusion i velmi dobře jezdil, takže se nenechte zmást jeho trochu důchodcovskou image. Je to solidní auto a já ho po týdnu ježdění nevracel úplně rád. Svoji práci každodenního přibližovadla totiž zvládá na jedničku.

Čtěte také: Test ojetého kombi Ford Mondeo

Tak například motor. V Autocentru ESA jsem si na test ojetého auta půjčil poměrně častou motorizaci 1.4 16V, která se svými 80 koňskými silami neudělá díru do světa (ani do asfaltu), ale auto je lehké a díky dobře poskládanému pětistupňovému manuálu umí Fusion statečně upalovat. Teprve až na dálnici za 130 km/h mu dojde dech, ale tahle čtrnáctistovka je do města a okolí naprosto dostačující. Můžete mít i šestnáctistovku o výkonu 100 koní, ale ta není moc obvyklá. Málo aut má i motor 1,25 l, který je zas docela slabý a hodí se skutečně jen do města. Ford prodával i diesely, konkrétně motory 1.4 TDCI a 1.6 TDCI, ale pro Fusion je právě jednotka 1.4 16V na benzín asi nejlepší volbou. K motorům 1.4 16V a 1.4 TDCI jste mohli mít i robotizovaný automat, k motoru 1.6 16V jste si mohli koupit klasický čtyřstupňový automat s měničem. Robotizovaná převodovka cuká a není moc příjemná, klasický automat je lepší, i když trochu krade autu výkon a řadí pomalu a rozvážně. Kdo ale nechce nebo nemůže řadit, je to dobrá volba, ovšem auto se mu bude shánět velmi těžko a na našem trhu jich je jen pár. I prohlídka mezinárodních inzerentních portálů ukazuje, že v celé Evropě je na prodej jen několik desítek kusů s automatem.

Naštěstí je manuální převodovka přesná a rychlá a řadit v tomto autě není za trest. S Fordem Fusion pak může být i zábava, protože jezdí skutečně dobře, podvozek je rozumným kompromisem mezi pohodlím a ovladatelností a řízení je sice trochu gumové kolem středové polohy, ale přesné. Auto poslouchá na odstavení plynu v zatáčce utažením stopy, motor se ochotně vytáčí a nebojí se podívat až k omezovači za 6000 ot./min. I když dáváte téhle malé čtrnáctistovce za uši, neřekne si v kombinaci o víc než 7,5 litru na 100 km a není problém dlouhodobě jezdit za nějakých šest až šest a půl litru. Tohle je zkrátka ekonomické auto, a tak v něm ani moc smyslu nedává diesel. Riziko drahých oprav u choulostivých dieselů je totiž moc veliké na to, aby ho mělo smysl podstupovat u takto malého a cenově dostupného auta, zvláště když náklady na benzín nejsou katastrofální. Naftové motory mohou potrápit drahými problémy, benzínové motory jsou naproti tomu spolehlivé. Pokud ale chcete mít klid, hledejte auto po faceliftu, který model podstoupil v roce 2005. Facelift přinesl uhlazený design, jiný interiér a především dořešení počátečních potíží především s elektronikou.

Doporučujeme: Test ojetého MPV Ford S-Max

Technický základ z Fordu Fiesta znamená, že toho na Fusion seženete dost a navíc ho bude umět opravit každý servis. Přesto je potřeba se mít na pozoru a myslet na to, že Ford Fusion byl nakupován často jako firemní auto, které dostávalo opravdu zabrat. A to nejen nevybíravým způsobem jízdy, ale třeba také jízdou v lehkém terénu. Auto se sice tváří jako SUV, ale jinam než na prašnou polní cestu bez velkých výmolů by se podívat nemělo. Časté výlety do těžšího terénu pak způsobují vážná poškození přední nápravy, takže auto důkladně prohlédněte zespodu. Možná bude lepší podívat se po autě po soukromníkovi, kdo si ho koupil za své. Firemní Fusiony bývají někdy v zuboženém stavu. Je to totiž dobré auto, tak chtějte jen udržovaný a relativně opečovávaný kus. Vyplatí se za takové auto si připlatit. Přesto se objevují vůle v předním zavěšení a u vozů, které sloužily i k tahání přívěsu, dochází brzy k opotřebení spojky a brzd. Všechno se dá ale řešit levně, tak se raději zaměřte na celkový stav a historii vozu. Interiér je strohý, ale funkční a praktický. Není však moc odolný a po 100 000 km bývá už dost vybydlený. Některé mladá auta s malým nájezdem, kterých je docela dost, jsou ale hezká, pokud jsou udržovaná.

Ať už koupíte jakýkoli benzínový motor, pozor na výměny oleje a také na kontrolu rozvodů. Každý motor má jiný servisní interval, tak vše důkladně prověřte v servisu Ford a věnujte vozu náležitou péči. Jinak se nemá na benzínových motorech co pokazit. Výjimečně se objevují potíže se škrtící klapkou nebo zapalováním a přívodem paliva. Mnohem horší je to se spolehlivostí dieselů. Jednotka 1.4 TDCI ještě ujde, pokud v ní někdo pravidelně měnil olej a vy se smíříte s její omezenou dynamikou. U 1.4 TDCI snad jen pozor na turbo a EGR ventil. Ovšem motor 1.6 TDCI je nepovedený. I v malém a lehkém Fusionu rychle opotřebovává olej, ten pak způsobuje rychlou tvorbu karbonových úsad v motoru, začíná se špatně mazat turbo a odnáší to vymezování ventilové vůle a celý vršek motoru. Nejsou výjimkou situace, kdy se motor zadřel na klice už po méně než 100 000 km jenom proto, že majitel nebyl schopen vyměnit po 15 000 km olej a náplň třeba dvounásobně přejížděl. Z tohoto pohledu jsou skutečně výjimečné závady benzínových motorů zanedbatelný problém, proto si raději kupte Fusion s motorem 1.4 16V. Pozor také na převodovku, která může mít opotřebovanou synchronizaci a může být hlučnější, ale to se nejčastěji objevuje až u hodně ojetých aut.

Celkové hodnocení

Na malém crossoveru Ford Fusion je toho skutečně málo, co by se dalo kritizovat. Občasné problémy s elektroinstalací se objevují skoro ve všech autech a z tohoto pohledu skutečně není Fusion podprůměrně spolehlivý. Spíše si dejte pozor na to, jestli všechno funguje. Například vyhřívání čelního skla je fajn, když je funkční, stejně tak klimatizace nebo palubní přístroje. Koroze se prakticky nevyskytuje, i když otlučená auta z prvních let výroby už mohou na některých místech puchýřkovatět. Takovým se vyhněte a skutečně si raději připlaťte za hezčí novější auto s menším nájezdem. Ještě jednou ale připomínáme choulostivost podvozku, proto si dejte pozor na stav hlavně přední nápravy, která nevydrží časté namáhání při jízdách v terénu. Ford Fusion se sice tváří jako malé SUV, ale velké boule a kamení mu nedělají dobře. Také se budete muset smířit s horší pozicí za volantem a trochu strohým, i když přehledným interiérem. Fusion se zkrátka povedl a je to velmi dobré auto, pokud od něj nechcete nic jiného než akceptovatelnou dynamiku a každodenní spolehlivost. Navíc s ním může být i legrace, ale to už by možná bylo lepší koupti si třeba soudobou Fiestu ST, která dá svému sportovnímu nastavením podvozku skutečně vyniknout. Fusion je rodinné a spíše pracovní než zábavné auto.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary