Test ojetého hatchbacku Ford Focus 1.0 EcoBoost

2017-02-14 00:00:00

O litrovém tříválci EcoBoost pod kapotou Fordů se toho namluvilo hodně, a ne vždy moc pozitovního. Praxe však ukazuje, že je to dobrý motor.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Dostatečná reálná dynamika Spotřeba závislá na stylu jízdy
Zatím je spolehlivý Nemá rád oddalovaný servis
Skutečně nízká spotřeba Na trhu je prozatím málo aut
Slušné odhlučnění Charakter vyžaduje zvyk
Příjemnější na jízdu než diesel Ještě nevíme, co s ním udělá veliký nájezd


Ojetý Ford Focus třetí generace jsme už několikrát testovali, ale naše recenze se vždy točily okolo nejpopulárnějších motorů 1.6 16V a turbodieselu 1.6 TDCI. Ty jsou také v nabídce ojetých vozů nejčastější a nejvyhledávanější. Ovšem poslední dobou se do popředí zájmu dostává také nová základní zážehová motorizace, přeplňovaný litrový tříválec 1.0 EcoBoost. O jeho příchodu se toho namluvila spousta a reakce lidí byly dost protichůdné. Někteří vítali malý zážehový motor s očekáváním nízké spotřeby, jiní se báli spolehlivosti a nevěřili, že takhle malý motor může na poměrně velké auto segmentu C, kam Ford Focus patří, stačit. První testy nových aut ukázaly, že to s dynamikou nového litrového motoru vůbec špatné není. Vždyť slibuje výkon 92 kW (125 k) a točivý moment 170 Nm. To je naprosto srovnatelné s těmi lepšími atmosférickými šestnáctistovkami. Otázkou ale zůstala dlouholetá spolehlivost.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Ford Mondeo (2007 - 2014)

Slušnou reálnou dynamiku potvrdil i náš test ojetého Fordu Focus třetí generace, který jsme si na test půjčili v Auto ESA. Původně vyhlédnutý model s větším nájezdem se prodal, takže jsme museli dát za vděk autu z roku 2015 s prozatím 20 000 najetými kilometry. Prodejce za poměrně slušně vybavené auto chtěl v době testu 330 000 korun, což není vzhledem k původní pořizovací ceně nového vozu vůbec špatná částka. Silnější verze litrového tříválce EcoBoost na běžné životní situace naprosto stačí a skromný zdvihový objem motoru není moc znát. Jenom odezva je trochu ospalější v nízkých otáčkách, ale na charakteristiku motoru si člověk poměrně rychle přivykne. Odezvou na plyn to připomíná malý diesel. Ani se zvukem tříválce to není tak strašné. Sice charakteristické vzdálené drnčení nikdy úplně nezmizí, ale motor je dobře odhlučněný a když si pustíte na normální hlasitost rádio, skoro o motoru nevíte.

Na dálnici pak tříválec 1.0 EcoBoost díky šestistupňové převodovce pracuje v poměrně rozumných otáčkách a brzy ho stejně přehluší šum větru a hučení pneumatik. Jinak je ale tenhle Ford Focus kultivované a pohodlné auto, což platí pro všechny jeho motorizace bez rozdílu. Pohodlí napomáhá i poměrně přátelská a vylepšená ergonomie, pohodlná a přesto stále ergonomicky správné pozice za volantem a také zjednodušená palubní deska. Mezigenerační modernizace interiéru Fordu Focus vážně pomohla, i když některé systémy stále vyžadují zvyk a třeba prosté vyresetování hodnot v palubním počítači nebo informačním systému vozidla vyžaduje zdlouhavé proklikávání přes menu palubního počítače. Ford Focus byl ale vždycky hlavně o řízení a na poměry své kategorie je s ním svezení velmi příjemné. Řízení je dobře vyvážené a podvozek je neutrální a čitelný. Za volant tohohle auta člověk usedá rád a po dlouhé době jsem se přistihl, že jsem jel domů schválně tou delší a zakroucenější cestou.

Čtěte také: Test ojetého liftbacku Škoda Rapid

A jak je na tom tříválec EcoBoost se spolehlivostí? Prozatím se zdá, že se tenhle motor Fordu povedl. Přesto je potřeba dodržovat určité zásady, které pomohou životnost motoru prodloužit a eliminují možnost zbytečně rychlého opotřebení. Především je nutné pamatovat na to, že včasné a pravidelné výměny oleje jsou pro životnost downsizovaného motoru klíčové. Pokud často používáte výkonový potenciál motoru, nebojte se vyměnit olej zhruba každých 12 000 km, hranice 15 000 km by měla být maximem. Oddalování výměn se totiž, spolu s tankováním paliva pochybné kvality, podílí na postupném zanášení motoru karbonem, což je u přímovstřikových motorů bohužel častý jev. Nicméně například německý AutoBild před časem provedl test litrového EcoBoostu na 100 000 km, a žádné velké slabiny neobjevil. Ani na karbonové usazeniny si neztěžoval a motor vykazoval naprosto standardní známky používání.

Tříválec 1.0 EcoBoost používá zapouzdřený rozvodový řemen, který je v oleji, což snižuje tření a hlučnost. Ačkoli se výrobce tváří, že je řemen doživotní, doporučovali bychom mu po zhruba 90 000 km věnovat preventivně pozornost v rámci běžné prohlídky s výměnou oleje. Nejcitlivější je pak tento tříválec na používání za studena. Sice je konstruován tak, aby se rychle ohříval, ale přesto se snažte aspoň první pět až deset minut, než se motor trochu prohřeje, nestát mu hned na krku. Dodatečné úpravy řídící jednotky bychom nedoporučovali. To už si radši pořiďte čtyřválcovou jednotku 1.6 EcoBoost, které se do Focusu dávala také a slibuje výrazně lepší dynamické svezení. Ford Focus také mohl mít slabší provedení motoru 1.0 EcoBoost, které má výkon 74 kW (100 k). Poznáte ho podle pětistupňové převodovky. Jakkoli by zvýšení výkonu na hranici silnější verze nemuselo motoru vadit, otázka je, co to udělá právě s převodovkou. Právě životnost převodovek u Focusu třetí generace nepatří mezi nadprůměrné.

Celkové hodnocení

Pro běžného spotřebitele, který chce především praktické a úsporné auto s dobrými jízdními vlastnostmi, je Ford Focus 1.0 EcoBoost skvělá volba. Řidič upřednostňující dynamické svezení asi udělá lépe se silnější čtyřválcovou šestnácistovkou EcoBoost, jenže ta je na českém trhu poměrně vzácná. Komu výkonové parametry litrového motoru stačí, bude určitě spokojen. Dobrá zpráva je, že prozatím se o litrovém EcoBoostu nešíří katastrofické zprávy a motor vykazuje podle všeho solidní spolehlivost i s nájezdem okolo 100 000 km. Podle našeho názoru tak pro soukromníka, který najede ročně do 20 000 km, představuje dokonce lepší volbu než trochu rizikový turbodiesel 1.6 TDCI. My jsme v testu jezdili s naprostým přehledem za 6,5 až 7 litrů na 100 km, některé mimoměstské trasy dokázal tenhle tříválec zvládnout i za necelých pět litrů. Ale to už se musí člověk trochu snažit. Dynamická jízda se pak na spotřebě projeví (při dálničních 150 km/h si bere tenhle tříválec 8,5 litru každých 100 km), ale v reálu je to opravdu úsporný a vlastně povedený motor.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary