Test ojetého hatchbacku Ford Fiesta (od 2008)

2017-05-02 00:00:00

Na našem trhu bojuje Fiesta s dominantní Fabií, ale celosvětově je to velice oblíbené malé auto. A jako ojetina nabízí vysokou spolehlivost a kvalitní motory.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Výborné jízdní vlastnosti Kolísavá kvalita zpracování
Špičková sportovní verze ST Horší výhled z vozu, hlavně vzad
Spolehlivé motory Menší nabídka prostoru vzadu
Robustní podvozek Málo vozů s automatem
Levný provoz a servis Komplikovaná obsluha palubního menu


Pokud chce zájemce o ojeté auto zkombinovat spolehlivost, nízké provozní náklady a zábavu za volantem, často narazí na nepřekonatelné překážky. Takových aut je totiž na trhu jen málo. Jedním takovým je ale aktuální generace Fordu Fiesta, která slouží už od roku 2008 a v roce 2012 prošla faceliftem. Podle všeho ji ale ještě čeká zhruba dvouletá kariéra, než dorazí úplně nová moderní generace. Na test jsem si tentokrát půjčil v Auto ESA faceliftovaný model s atmosférickým motorem 1,25 l a pětistupňovou manuální převodovkou. Atmosférické motory jsou ale na ústupu, dnes už vlastně koupíte jen dosluhující čtyřválec 1,25 l. Na některých trzích ještě Ford prodává čtrnáctistovku na LPG a atmosférický litrový tříválec. To se ale českého trhu netýká. Pak je v nabídce turbodiesel 1.5 TDCI a 1.6 TDCI. Nicméně mezi ojetými vozy je ještě dost motorů 1.4 16V a 1.6 16V, které rozhodně stojí za pozornost, i když je emisní norma Euro 5 připravila o zbytky nadšení.

Čtěte také: Test ojetého kombi Ford Focus 1.6 TDCI

Fordy vždycky výborně jezdily. Dokonce i vozy kategorie MPV a SUV, od kterých se nadšené jízdní vlastnosti moc neočekávají, dokázaly řidiče pobavit nad míru. Takový Ford S-Max je naprosto skvělé auto a ani SUV Kuga není k zahození. Ford Fiesta ale svým kompaktním rozměrům a výborně nastavenému podvozku vděčí za to, že se objektivně jedná o jedno z nejlepších aut na trhu vůbec, pokud se budeme bavit jen o jízdních vlastnostech a řízení. Pokud teda patříte mezi řidiče, kteří ovladatelnost a řízení staví na absolutní první místo v prioritách, ani jinde nehledejte a kupujte právě Ford Fiesta. Řízení sice není už tak mechanické a upovídané jako ve starších Fordech, ale pořád má příjemný odpor a vtáhne řidiče do děje, takže svezení na zakroucené okresce je radost, i když máte pod kapotou některý ze slabších motorů. Fiesta krásně poslouchá na pohyby plynem a nechá se vyprovokovat k mírné přetáčivosti prostým ubráním plynu uprostřed zatáčky, aniž by to působilo nebezpečně. Tahle Fiesta se řídí snad úplně sama a naprosto přirozeně.

Smutná je ale nabídka vozů s automatickou převodovkou. Ne snad, že by člověka řazení ve Fiestě nebavilo, ale jsou tací, kteří automat chtějí nebo například i ze zdravotních důvodů potřebují. Bohužel zrovna pro zájemce o automat toho Ford moc nenabízel a zákazníci v takovém případě vybírali spíše u konkurence. Najít Fiestu s automatem dá dost práce a navíc starý čtyřstupňový automat je spíše volba z nouze než z rozumu. Modernější šestistupňový dvouspojkový PowerShift dostanete teprve nyní k motorům 1.0 EcoBoost a ještě donedávna byl chvíli v nabídce s motorem 1.6 Ti-VCT. Automat PowerShift je dobrá převodovka, jenom v ní nezapomeňte pravidelně měnit olej. Nejprve si zaslouží výměnu po 60 000 km a pak klidně každých 40 000 km, aby dvouspojkový systém vydržel a nevadilo mu popojíždění například v koloně. Všechny Fiesty mají ne moc přesný a příjemný pětistupňový manuál, jenom sportovní verze Ford Fiesta ST s motorem 1.6 EcoBoost 132 kW měla šestistupňovou převodovku. Fiesta ST je specifický model, kterému bychom se mohli věnovat samostatně, tak ho dnes vynecháme.

Doporučujeme: Test ojetého hatchbacku Suzuki Swift

Pokud jde o spolehlivost základní techniky, není se v případě Fordu Fiesta čeho bát. Populární čtyřválcový motor 1.25 prodávaný od srpna 2008 je osvědčený, spolehlivý a robustní. Sice už s normou Euro 5 a Euro 6 nereaguje tak pohotově na plyn a ve slabším provedení 44 kW a 109 Nm je to vyložená zdechlina, ale silnější verze o výkonu 60 kW (82 k) a točivém momentu 114 Nm už poskytuje Fiestě rozumnou dynamiku při velmi příznivých nákladech. Na dálnici sice autu brzy dojde dech, ale do 100 km/h udržuje slušné tempo a spokojí se v průměru s 6 litry benzínu na 100 km. Při klidné jízdě mimo město umí jezdit s přehledem za 5,5 litru. Silnější šestnáctistovka nabízí lepší svezení, zejména pak ve verzi 88 kW (120 k). Ovšem vršek motoru je trochu otupělý a to nejlepší ze sebe agregát odevzdává do 4500 ot./min. Spotřeba šestnáctistovky se pohybuje do 7 litrů na 100 km při normální jízdě.

Oba motory, ať už slabší atmosférický čtyřválec 1,25 l nebo silnější 1,4 l a 1,6 l jsou velmi spolehlivé a mechanicky odolné pohonné jednotky. Stačí pravidelně jednou za rok měnit olej a nemáte se čeho bát, pokud nepřekročíte doporučené výměny rozvodových řemenů a podobně. Pozor jen na stav termostatu a výjimečně se objevují problémy se startováním, nicméně obvykle s těmito motory ve Fordech problémy nejsou a hravě přežijí hranici 200 000 km bez sebemenších problémů. Velkým otazníkem je životnost motoru 1.0 EcoBoost, který se sice zatím profiluje dobře, ale jako všechny ostatní downsizované jednotky i on trpí na poměrně rychlé zanášení karbonem při necitlivém zacházení a oddalování výměn oleje. Navíc v reálném provozu není jeho spotřeba nijak zázračná a například na dálnici si umí malý tříválec vzít klidně i devět litrů na 100 km. Hodí se skutečně jen do města a mimo město, na dálnici pracuje v ne moc efektivním pásmu otáček.

Tip: Test ojetého combi Škoda Fabia I. generace

Pokud jde o diesely, mohly jste mít motory 1.4 TDCI a 1.6 TDCI, později se objevila modernější jednotka 1.5 TDCI. Velký pozor si dejte na jednotku 1.6 TDCI vyráběnou do roku 2010. Ve verzích 55 a 66 kW šlo o problémový motor s 16V, který trpěl na rychlou degradaci olejové náplně, zakarbonování, poruchy turbodmychadel a zadírání klikového mechanismu. Pozdější osmiventilová varianta o výkonu 70 kW je výrazně spolehlivější, i když také ona potřebuje velmi často měnit olej, ideálně nejpozději po 15 000 km, klidně i dříve. Jakkoli slibuje zajímavou spotřebu, v malém a levném autě je riziko extrémně drahých závad dieselu zbytečně moc vysoké. Úplně špatný není motor 1.4 TDCI, který při rozumném zacházení a dodržování běžných servisních zásad vydrží poměrně dost. Moderní jednotka 1.5 TDCI prozatím nevykazuje velké problémy, ale i ona potřebuje pravidelné výměny oleje, opatrné zahřívání, dochlazování turba a podobně. Pokud váš roční nájezd nečiní přes 20 000 km, raději se spolehněte na některý z velmi robustních atmosférických benzínových motorů.

Celkové hodnocení

Ford Fiesta je velmi povedené auto. Měli jsme ho rádi už jako nové při našich novinářských testech a i nyní na trhu ojetin pořád patří mezi naše nejoblíbenější. Pokud vám jde o jízdní vlastnosti a radost z řízení, je Ford Fiesta naprosto jasná volba. Doporučujeme některý z jednoduchých atmosférických motorů, které jsou velmi spolehlivé a jejich servis snadný a levný. Žádná časovaná bomba v nich netiká. Servis dieselů se může prodražit, takže vybírejte opatrně. Podvozku se bát nemusíte a jen si dejte pozor na neobvyklé vůle. Trochu v případě Fordu zklame kolísavá kvalita zpracování některých aut, takže raději prověřte všechny funkce vámi kupovaného auta. Pokud má modernější Fiesta i systém MyKey, který slouží k administraci dalších klíčů k vozidlu, nechte si ho raději u Fordu vynulovat. Sice je pěkné, že můžete dětem omezit maximální rychlost, nejvyšší možnou hlasitost rádia nebo zabránit vypnutí stabilizačního systému, ale pro běžný život tyhle funkce otravují. A ani obsluha palubního menu není kdo ví jak jednoduchá. Nicméně to jsou jen malé pihy na kráse jinak velmi povedeného a roztomilého auta.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary