Test ojetého hatchbacku Citroen C4 1.6 HDI

2015-10-13 00:00:00

Druhá generace francouzského hatchbacku zlepšila ergonomii a jezdí o trochu lépe. Působí i kvalitnějším dojmem a v zásadě je to solidní auto. Vybírejte ale pečlivě.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Příznivé ceny ojetin Průměrné jízdní vlastnosti
Slušný výběr na trhu Kolísavá kvalita zpracování
Dobrá spolehlivost Problémový motor 1.6 HDI
Nízká spotřeba Příliš měkké sedačky
Pohodlný podvozek Cukající robotizovaný automat


Druhá generace hatchbacku Citroën C4 přišla na trh v říjnu 2010 a v lednu 2015 podstoupil facelift, který se podepsal především na modernizaci pohonných jednotek. Ty hromadně přešly na emisní normu Euro 6 a také došlo k papírovému snížení spotřeby paliva a emisí. Citroën se příliš nesoustředil na benzínové motory a i jejich nabídka je poměrně omezená a na našem trhu i všude jinde dominuje naftový motor 1.6 HDI v několika různých verzích nastavení. K testu jsem si v Auto ESA půjčil model s pětistupňovou manuální převodovkou, ale motor 1.6 HDI se dělal i se šestistupňovým manuálem a také robotizovanou převodovkou. Pokud jde o techniku, sdílí Citroën základní části s Peugeotem 308. Proti předchozí generaci už nebyla v nabídce třídveřová verze, ale přibyl luxusní model DS4.

Čtěte také: Nový Opel Astra - první test

Velkých změn doznal interiér, který působí především vpředu prostornějším dojmem. Na pohled a dotyk je také kvalitnější a zmizel podivný volant s pevným středem, který nebyl příliš ergonomický. Nový model má navíc příjemnější mechaničtější řízení a i si za volantem najdete mnohem přirozenější polohu. Výhodou jsou i lepší sedačky s jistějším držením těla, ale pořád to není žádný zázrak a třeba za Focusem, Golfem nebo Astrou tenhle Citroën v ergonomii zaostává. Ovšem na spoustu věcí si zvyknete. Pokud jde o kvalitu, je lepší, ale dost kolísavá. Stav interiéru se liší kus od kusu a nejde jen o přístup bývalého majitele, ale také o to, jak byl Citroën sestaven v továrně. Tahle kolísavost je pro francouzská auta typická, tak raději obejděte několik nabídek. Testované auto bylo v pořádku, ale už jsem viděl lepší i výrazně horší céčtyřky.

I když je podvozek poměrně pohodlný a na rozbité silnici nabízí solidní komfort odpružení, neposkytuje dostatečnou oporu a auto poměrně brzy přechází do výrazné nedotáčivosti. Tohle zkrátka není od základu auto zaměřené na dynamiku a charakteristika podvozku tomu odpovídá. S Focusem se svezete mnohem lépe, Golf zase nabízí jistější jízdní vlastnosti. Citroën C4 je po francouzsku trochu rozměklý. Nabízí ale solidní kultivovanost jízdy a pokud jste spíše rozvážný řidič, který zásadně jezdí 20 km/h pod zákonným limitem a do zatáček se jde nejdříve podívat, zda je může hlemýždím tempem projet, bude vám tenhle Citroën naprosto vyhovovat. Z tohoto pohledu jsou tak nabízené vrcholné motorizace 1.6 THP a 2.0 HDI trochu nad možnostmi podvozku a především brzdové soustavy.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Ford Focus 1.6 HDI

Sázkou na jistotu jsou atmosférické benzínové motory, i když čtrnáctistovka je na mimoměstský provoz už trochu slabá. Velmi zajímavý je nový tříválec 1.2 THP s přeplňováním. S výkony 110 nebo dokonce 130 koní má skutečně zajímavou dynamiku a silnější verze se dokonce prodává i s klasickým automatem s měničem, takže si můžete užívat i pohodlí automatu bez cukání. Je to ale ještě příliš nový motor, než abychom mohli zhodnotit jeho dlouhodobé vlastnosti a především spolehlivost. Jako každý jiný downsizovaný motor potřebuje především pravidelný servis a reálné požadavky na jeho dynamiku. To je třeba trochu problém nejsilnějšího benzínového motoru 1.6 THP, který má sice skvělé výkony, ale trpí na rychle se opotřebovávající olejovou náplň a také na praskající rozvody. Nevýhodou je i cukající robotizovaná převodovka, která se nehodí na popojíždění po městě. Tomuto motoru se raději vyhněte, i když je jeho reálná dynamika i spotřeba paliva velmi lákavá.

Naftový dvoulitr HDI je silný a velmi spolehlivý, ale pod kapotou modelů C4 je jen málo jednotek 2.0 HDI, byl to svého času vrcholný a nejdražší motor. Svezete se s ním pěkně a svižně, ale spíše jen rovně. Do zatáček se mu moc nechce a brzdová soustava mu přestíhá stíhat. Nicméně pokud má tento motor pravidelný servis a chováte se k němu slušně, vydrží toho poměrně dost. To jednotka 1.6 HDI je z trochu jiného těsta. Sice se přechodem na normu Euro 5 a na dvouventilovou hlavu válců zlepšila spolehlivost, ale malý diesel pořád trpí na oddalované výměny oleje. Malá olejová náplň především u aut trápených v levém pruhu na dálnici velice rychle degraduje a už po 10 000 km je zralá na výměnu. Dochází k rychlému zakarbonování motoru, jeho značné opotřebování vlivem nedostatečného mazání a také odchází turbodmychadla. Motor 1.6 HDI také paradoxně žere spojku kvůli své výkonové charakteristice a dlouhému odstupňování, které nutí řidiče často řadit a trápit motor přes spojku při popojíždění.

Celkové hodnocení

Citroën C4 rozhodně není špatné auto, když vezmeme v potaz, že se i mladá a málo jetá auta s velmi doborou výbavou prodávají za velice atraktivní částky. Za stejné peníze koupíte staršího, více ojetého a hůře vybaveného Golfa a nedá se říci, že by krom lepších jízdních vlastností, ergonomie, pohodlí a dynamiky nabízel koncernový vůz tak zásadně lepší spolehlivost. Každá ojetina má své charakteristické problémy a když si je pohlídáte, nebo se jednoduše vyhnete problémovým motorům, můžete velmi dobře koupit. U Citoënu C4 hledejte především udržovaná a málo jetá auta mladších ročníků. Ceny sice poměrně rychle klesly, ale teď už nebude propad tak drastický. Nezapomeňte ale autu dávat servis a připravte se na to, že oblíbený motor 1.6 HDI sice umí být spolehlivý a úsporný, ale nesmíte na jeho údržbě šetřit. A pro jistotu se také vyhněte robotizované automatické převodovce.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary