Test ojetého hatchbacku BMW řady 1

2017-01-25 00:00:00

Prestižní značka, relativně příznivé ceny a skvělé jízdní vlastnosti jsou velkými lákadly u tohoto malého BMW. Pozor ale na některé motory a také na původ vozů. Přesto je na trhu dost kvalitních ojetin a je to skvělá volba pro začátečníky, kteří se chtějí naučit pořádně řídit.


text a foto: Dalibor Žák

 

Plusy Mínusy
Výborné jízdní vlastnosti U některých vozů chudá výbava
Image prestižní značky Poruchové diesely po faceliftu
Naučí vás pořádně řídit Drahý originální servis
Rozumné provozní náklady Pneumatiky runflat kazí komfort
Ergonomie a kultivovanost Menší výběr mezi vozy a motory

 

Malé BMW řady 1 přišlo v roce 2004 jako základní model automobilky BMW. Tehdy tradicionalisté nemohli hatchbacku přijít na chuť, ale z dnešního pohledu, kdy BMW chrlí do světa jedno MPV s tříválcem a pohonem předních kol za druhým, je to stále ještě klasické a tradiční BMW. Má totiž pohon zadních kol a pořád jste ho mohli koupit s klasickým řadovým šestiválcem. Ovšem naprostá většina aut má čtyřválec, šestiválcový model se hledá trochu obtížně. BMW řadu 1 v roce 2007 omladilo a vlastně byla vyráběna až do roku 2013, kdy definitivně skončila verze kupé a kabriolet. Pětidveřový hatchback byl nahrazen v roce 2011 novou generací, třídveřový model dobíhal ještě v roce 2012. Zatímco nová generace BMW řady 1 je k dostání i s pohonem všech kol, první generace je jenom zadokolka. Převodovky jsou šestistupňové manuální nebo šestistupňové automatické. Výbava velké části aut je ale poměrně chudá, v základu dokonce nebyla ani klimatizace. BMW řady 1 hrálo roli vstupního a levného modelu a místy je to na autě vidět. Přesto je to stále kvalitní a solidní vůz.

 

Doporučujeme: Test ojetého sedanu BMW 525d E60

 

Na test jsem si v Auto ESA půjčil třídveřový model 116i s manuální převodovkou, což bylo jediné BMW, které se dalo nové ve své době koupit za méně než 600 000 korun. Testované auto je skutečně levné, má jen centrální zamykání, manuální klimatizaci a obyčejné rádio. Žádné luxusní prvky výbavy tu nehledejte. Solidní základ ale autu zůstal, bohužel také nepříjemné pneumatiky runflat. Jsou těžké, tvrdé a kazí komfort, jak si nedokážou poradit s drobnými nerovnostmi. Do každé díry žuchnou, neodfiltrují drsnější povrch a auto je na nich neklidné a pocitově se nepříjemně klepe. S BMW řady 1 mám osobní dlouhodobou zkušenost, jezdil jsem několik let s modelem 120i. Runflaty jsem vyměnil za klasické pneumatiky a mohu říct, že se auto významně zlepšilo. Nejen, že bylo pohodlnější, ale pneumatiky přestaly permanentně ucházet. To kritizují i jiní majitelé runflatů. Při první příležitosti proto runflaty dejte pryč, skutečně tím autu (a sobě) pomůžete. Lepící sadu pak koupíte za pár korun a vejde se vám do slušného kufru.

 

Velikým plusem tohoto auta jsou výborné jízdní vlastnosti a řízení. Pozice řidiče za volantem je velmi příjemná a v autě si připadáte jako v malém sporťáku. Je tu jasná inspirace například v BMW Z4 s nízko položenou sedačkou a volantem přitáhnutým až k hrudníku. Jistě, vzadu je trochu méně místa, ale s autem, pokud si koupíte praktičtější pětidveřový model, se dá žít a kufr také nějaké věci pobere. Na silnici vás bude těšit vrozená vyváženost s pohonem zadních kol a skutečnost, že přední kola se starají jenom o řízení. To je citlivé, přesné a volant má dostate zpětné vazby. Před faceliftem bylo řízení ještě pocitově mechaničtější. Přesto se nebojte nějaké zběsilé přetáčivosti. Ani nejsilnější šestiválec ve 130i není tak divoký, aby vás děsil. Slabý motor ve 116i si dá říci jen na sněhu nebo hodně kluzké silnici. Navíc je tohle BMW nastavené tak, aby bylo spíše mírně nedotáčivé a nevystrašilo lidi, kteří do něj přesedají z předokolek. Je to auto pro začátečníky.

 

Čtěte také: Test ojeté limuzíny BMW 750Li

 

Pod kapotou BMW řady 1 jste mohli mít několik motorů. Základní model BMW 116i měl nejprve objem 1,6 l, později se jednalo o podladěný dvoulitr. Ten byl k dostání i ve verzi 118i a 120i. S velkým odstupem se pak prodával model 130i, který měl třílitrový řadový šestiválec. Paletu dieselů zastupuje jeden čtyřválec 2,0 l laděný na výkony od 85 do 150 kW. Jedná se o verze BMW 116d, 118d, 120d a 123d. Posledním jmenovaná verze má komplikované dvojité přeplňovaní, ale je to velmi silný motor. Z pohledu dynamiky je dostačující ale i diesel 118d, z benzínových motorů rozhodně neuděláte chybu s modelem 120i, který jede slušně s rozumnou spotřebou. Ani šestiválec není rozežraný, ale sám o sobě svádí k dynamické jízdě. Má plynulý nástup výkonu, krásný zvuk a reaguje báječně plyn. Ohledně motorů je ale důležité pečlivě vybírat, protože některé jednotky se BMW vůbec nepovedly a patří k nejproblémovějším motorům vůbec. Navíc jsou opravy velmi drahé.

 

Na které motory si dát pozor?

 

Motor s kódovým označením N45B16 je prvním potížistou. Našli jste ho v první verzi BMW 116i o výkonu 85 kW a montoval se od září 2004 do března 2007. Jeho největší slabinou je problém s napínáním rozvodového řetězu, který přeskakuje, nebo úplně praskne. Vyskytují se ale i problémy se zapalováním. Motor trpí na podtáčení, má často nevyrovnaný chod a nepotěší vás ani spotřebou, natož skutečně mizernou dynamikou. Od března 2007 montuje BMW lepší motor N43B16, který má výrazně lepší spotřebu, lepší průběh výkonu a je spolehlivější. Jediný problém pozdější instalace motoru N43B16 je snad jen choulostivost přímého vstřikování a potíže se zapalováním. Sice se i u něj vyskytují problémy s řetězovým rozvodem, ale ne v takové míře. Veliký pozor si ale dejte na naftový motor s označením N47D20, který se montuje do naftových jedniček po modernizaci. Praská mu blok válců a také u něj zlobí rozvody. Nejvíce problémů tyto motory dělají do roku 2011, ale zlobí i dnes napříč celým spektrem modelů BMW. Trpí i na zakarbonování vlivem přejíždění motorového oleje.

 

Když chcete diesel, tak raději starší M47D20, který je spolehlivější a spíše u něj hrozí jen problém s termostatem a pak takové ty klasické problémy dieselů, jako je turbo, vstřikování nebo dvouhmotový setrvačník. Ani starší nepřímovstřikový benzínový motor N46B20 montovaný do 118i a 120i není špatný. Má dobrý průběh výkonu, rozumnou spotřebu a problémy s ním nebývají. Důležité je ale hledat auto, která má za sebou aspoň základní pravidelný servis. Problém BMW řady 1 je v tom, že si ho kupovali i lidé, kteří se o auta nezajímají a prostě jen chtěli BMW. A těžko můžete chtít po neznalé paničce, aby si hlídala každý rok výměnu oleje a podobně. Nahlédněte proto do servisní historie a připravte si peníze bokem na takové ty běžné spotřební věci. Při testovací jízdě si všímejte chodu spojky a převodovky. Za studena jdou manuální převodovky trochu těžce, ale postupně se ohřejí a pak řadí jemně. Pozor si dejte na hučení zadního diferenciálu, také v něm nesmí při popojíždění bouchat a škubat.

 

Na zadní diferenciál jsou ale nejcitlivější výkonné modely 130i a přelňované 135i. Přeplňovaný šestiválec v BMW 135i je sice silný, ale nemá rád opožděné výměny oleje, které způsobují tvorbu karbonových úsad a mohou vést i k poškození složitého přeplňování a zadření motoru. Atmosférický šestiválec (kupé a cabrio měly i zajímavou verzi 125i s podladěným atmosférickým třílitrem) jede také hezky a je spolehlivější. Ohledně podvozku je na tom BMW řady 1 dobře, ale pozor na seřízenou geometrii, ať vám auto neplave. Poznáte to i podle podivné vůle a nejistoty v řízení. Z drobností pak jmenujme stávkující klimatizaci, nefunkční ostřikování zadního okna, poruchový originální alarm a také problematický zámek kapoty. Do zámku se totiž dostává špína a když pak lanko přirezne, může se stát, že ve snaze otevřít kapotu silou tu malou plastovou páčku v kabině u nohou řidiče utrhnete. Mechanismus se pak musí vyměnit a není to jednoduché a levné. Štvát vás budou také praskající žárovky a pokud můžete, hledejte auto bez xenonových světel. Sice svítí trochu hůře, ale případná oprava vás nestáhne z kůže.

 

Celkové hodnocení

 

Vybírejte pečlivě, vyhněte se autům s tuningem, připlaťte si za prověřené auto s jasnou historií a vlastně se nemáte čeho bát. Nekupujte si notoricky problémové motory (pozor, budou velmi levné a lákavé) a pak budete jen sem tam řešit nějakou drobnost. BMW řady 1 je zajímavé auto a i když vám nesedne jeho design, zamilujete si parádní jízdní vlastnosti, příjemnou ergonomii a skutečnost, že vás bude bavit řídit a motivovat vás učit se za volantem nové věci, což ještě v téhle době vozy BMW uměly. I přes pohon zadních kol s ním nejsou v zimě takové problémy, neboť kontrola trakce a vypínatelná stabilizace odvádí svou práci dobře. Navíc s rozložením hmotnosti 50/50 vyjedete prakticky po každé udržované cestě. A když chcete, můžete si s touto zadokolkou užít spoustu zábavy. Klidně vezměte tohle auto na školu smyku nebo na závodní okruh, bude vás bavit. A to je něco, co vám konzumní VW Golf nebo cokoli podobného neposkytne. Chápejte tohle auto jako hračku, která je jen tak mimochodem docela praktická, kvalitní a použitelná každý den. Podle mě se jedná o jedno z nejvíce nedoceněných aut na trhu ojetin. Má totiž velmi široký záběr a dokáže oslovit velkou skupinu zákazníků. Ti se ho ale, z nějakého podivného důvodu, bojí.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary