Test ojetého hatchbacku Audi A3 Sportback

2018-03-13 00:00:00

Známá technika z Golfu a Octavie zaručuje dostupnost dílů a jednoduché opravy. Otázkou je, zda si ale musíte připlácet za premiový znáček.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Minusy
Prestižní značka Vyšší ceny ojetin
Známá koncernová technika Proti Golfu nepřináší nic výjimečného
Dostupné díly a servis Za atraktivní motory si připlatíte
Výběr motorizací a verzí Riziko krádeže
Kvalitní interiér Dražší autorizovaný servis


Audi A3 druhé generace asi není volbou z rozumu, ale z emocí. Hodně lidí už dnes ví, že pod tím premiovým a tedy trochu dražším znáčkem se ukrývá konvenční koncernová technika s platformou PQ35, kterou najdete v Golfu nebo Škodě Octavia. Audi si kupujete prostě vkůli tomu znáčku a „lepšímu pocitu“. Ale to je v naprostém pořádku a buďme rádi, že o koupi auta stále mohou rozhodovat emoce, osobní potřeby a subjektivní dojem. Někdo chce prostě Audi, tak si ho může koupit. K testu ojetiny jsme si tentokrát v Auto ESA půjčili faceliftovaný pětidveřový hatchback druhé generace, který Audi označuje jako Sportback. Vůz z roku 2011 s motorem 1.4 TFSI o výkonu 92 kW a šestistupňovou manuální převodovkou měl najeto necelých 111 500 km a prodejce za něj chtěl v době testu 250 000 korun.

Čtěte také: Test ojetého SUV Audi Q7 3.0 TDI

Je poměrně obvyklé, že podobné Audi se základní motorizací nemají extra bohatou výbavu a to byl i případ testovaného vozu. Na druhou stranu tu naprosté nezbytnosti nechybí a třeba dvouzónová automatická klimatizace je příjemný prvek výbavy. Co se Audi A3 nedá upřít, je velice promyšlená ergonomie. Sedí se nízko, všechny ovládací prvky jsou dobře dostupné a v autě si řidič velmi rychle najde optimální a přirozenou pozici za volantem. Sedadlo je široce nastavitelné a volant také, což bohužel ani v roce 2018 není u všech nových aut standard. Není se co divit, že koncernovým autům dávají lidé přednost, když se v nich prostě tak dobře usadí. Loketní opěrka nepřekáží, pedály mají lehký odpor a ani dámy nebudou mít s řízením Audi A3 problém. Je to zkrátka příjemné auto, které řidiče nijak neobtěžuje a nic od něj nevyžaduje. Na každodenní soužití je to vážně milý společník.

Od motoru 1.4 TFSI o výkonu 92 kW nelze samozřejmě čekat dynamické zázraky, ale dobře odstupňovaná převodovka s rozumně dlouhou šestkou dovolí udržovat motor v optimálním spektru otáček a na běžné přesuny výkon stačí. Na dálnici pak motor neřve a v kabině jsme ve 120 km/h naměřili hluk jen okolo 80 dB. Motor zabírá ochotně od zhruba 1200 otáček a táhne plynule až k červenému poli. S motorem 1.8 TFSI by byl jízdní projev přeci jen přesvědčivější, ale čtrnáctistovka stačí. Rozhodně je živější než základní atmosférická šestnáctistovka nebo motor 1.2 TFSI, ty se hodí spíše jen do města a blízkého okolí. Na dálnici se pak motor 1.4 TFSI neztratí. Jeho 200 Nm stačí na to, aby i naložená A3 v táhlých stoupáních udržela cestovní rychlost a spotřeba se dá při klidném tempu udržet pod sedmi litry na 100 km. I agresivnější řidič se vejde do osmi litrů.

Nepřehlédněte: Test ojetého BMW řady 1 (od 2011)

Motorů TFSI se lidé bojí, ale dřívější potíže s řetězovými rozvody se podařilo koncernu VW eliminovat a u vozů vyrobených od roku 2011 dál už bývají výrazně spolehlivější. Motor 1.4 TFSI je znám tím, že selhává spíše než řetěz samotný napínák. A to jde na triko hlavně nepořádným majitelům, kteří nemění olej. Starý olej špatné specifikace a nedostatečné viskozity se nestačí včas k napínáku dostat a řetěz pak za studena chrastí. Postupně se pak vytahává, což ještě někteří řidiči podporují nevybíravým stylem jízdy nebo takovou drobností jako stáním auta v kopci jen se zařazeným rychlostním stupněm. Je známo, že například vozy s převodovkou DSG na vytahaný řetěz prakticky netrpí. Pokud jde o výměnu, lze rozvody vyměnit za zhruba 10 000 korun. Naštěstí tu většinou nedojde k potkání motoru a pohonná jednotka se jen přepne do nouzového režimu. To u motorů 1.8 TFSI a 2.0 TFSI, jinak velice příjemných jednotek, je riziko potkání větší. Ale odborná diagnostika a včasný servis dokáže drahým problémům předejít.

Doporučujeme se ale vyhnout motorům 1.6 FSI a 2.0 FSI, které nemají moc přesvědčivou dynamiku a ani po stránce spolehlivosti to není nic zázračného. Celkem se to sá shrnout asi tak, že z hlediska dynamiky, servisních nákladů, spolehlivosti a spotřeby lze doporučit právě motor 1.4 TFSI, pak základní motor 1.6 o výkonu 74 kW a následně jednotku 1.2 TFSI. Pokud by někoho lákal diesel, doporučujeme hledat spíše jednotku 2.0 TDI o výkonu 103 kW, ideálně v kombinaci s šestistupňovým automatem. Právě převodovka 6DSG je i spolehlivjěší řešení, ale potřebuje každých 60 000 km nový olej. Skříň 7DSG bývá po 100 000 m zralá na generálku, ale záleží kus od kusu. Někteří řidiči jsou k ní šetrnější a vydrží jim dvojnásobek. Ohledně servisu platí, že pro nový olej jezděte po roce nebo 15 000 km podle toho, co nastane dříve. Pozor si dejte na čtyřkolky, aby fungoval Haldex. Ne, tohle Audi nemá klasické mechanické quattro s Torsenem, to musíte k modelům s motorem vpředu podélně.

Celkové hodnocení

Audi A3 Sportback druhé generace získalo po faceliftu v dubnu 2008 a pak ještě v létě 2010 modernější tvář s ledkovým denním svícením a především modernizované motory. Poslední facelift z roku 2010 poznáte podle zaobleného tvaru chromových rámečků ve světlech. Jakkoli automobilové nadšence osloví spíše sportovní (a také v bazarech vzácné a drahé) verze S3 a RS3, je dobré vědět, že ani s obyčejnou verzí člověk velkou chybu neudělá. Je to příjemný společník a pokud třeba nemůžete najít kýženého Golfa v podobné motorizaci a výbavě, mohlo by být Audi A3 dobrou alternativou s prakticky stejnou technikou. Mladá auta ještě nepředstavují velkou past, ale k servisu přistupujte zodpovědně. Také zvažte nějakou formu pojištění a hlavně zabezpečení. Nejen, že opravy případných ťukanců se mohou zle prodražit, ale jakákoli Audi se pořád kradou a gangy profesionálních zlodějů s nimi velmi rychle mizí daleko na východě v zemích bývalého sovětského svazu.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary