Test ojetého BMW řady 3 Compact E46

2015-07-07 00:00:00

Druhá generace Compactu nebyla příliš úspěšná, ale přesto to nebylo špatné auto. Pokud vás baví řídit a chcete něco menšího, tohle je zajímavá příležitost, jak si udělat radost.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Jízdní vlastnosti a obratnost Počínající koroze
Zábavné a komunikativní řízení 316ti a 318tds s chudou výbavou
Spolehlivé motory Diesely bývají unavené
Charakter šestiválce 325ti Některá auta jsou dost zanedbaná
Vhodné i pro začínající jezdce Vzadu omezená nabídka místa


Druhá generace BMW řady 3 Compact s kódovým označením E46 to neměla v letech 2000 až 2004, kdy byla na trhu, lehké. Částečně za to mohla pošramocená pověst kompaktu jako takového, protože minulá generace zaostávala za tehdejší řadou 3 především jízdními vlastnostmi. Jenže problém druhé generace, která jezdila sice výrazně lépe, byl především v ceně a výbavě. I když bylo auto levnější než řada 3, pořád stálo dost peněz a roli vstupního BMW plnilo obtížně. Teprve až nástupce v podobě hatchbacku BMW řady 1 se dokázal prosadit, protože byl výrazně levnější než BMW řady 3 a i s nějakou tou výbavou a solidním motorem stála první jednička méně než základní trojka. Na trhu ojetin se ale role obrací a najednou je Compact E46 docela zajímavá volba, protože stojí méně peněz než podobně vybavená trojka a často bývá k dispozici s menším kilometrovým nájezdem.

Čtěte také: Test ojetého sedanu BMW 750Li E66

Protože bylo BMW řady 3 Compact spíše začátečnické auto, pod kapotou byly jen základní motory. Přesto automobilka nabízela i jeden tradiční řadový šestiválec. Jednalo se o model BMW 325ti a právě tuto vrcholnou verzi jsem si půjčil na test v Autocentru ESA. Pod kapotou je tedy řadový šestiválec o objemu 2,5 l s atmosférickým sáním. Má výkon 141 kW (192 k) a točivý moment 245 Nm. Motor lineárně nabírá sílu celým spektrem otáček a nejen, že mu nevadí provoz někde okolo 1500 ot./min., ale líbí se mu i v červeném poli otáčkoměru. Je to živá a nadšená pohonná jednotka, která má navíc krásný charakteristický zvuk, ostrou reakci na plyn a stále ještě velmi kultivovaný chod. Když chcete, o motoru nevíte a při klidné jízdě se spokojí s osmi litry na 100 km. Jistě, při využívání dynamického potenciálu jezdí za deset nebo i více, ale běžný průměr někde mezi 8,5 a 9 litry na 100 km se dá přežít vzhledem k charakteru a potenciálu tohoto šestiválce.

Motor je spojen s pětistupňovým manuálem a i když převodovka za studena u starších BMW trochu drhne, brzy si na její chod vzyknete. Tradičně komunikativní řízení, vyvážení s pohonem zadních kol a dobrá ergonomie utvářejí celkový charakter auta a vy prostě víte, že řídíte něco extra. S tímhle autem je zábava jezdit, přesto není i přes pohon zadních kol zákeřné. Vůz nemá samosvorný diferenciál a v zatáčkách je neutrální až mírně nedotáčivý, takže ho bezpečně zvládnou i začátečníci. K přetáčivým smykům se musí tohle BMW provokovat. Jedná se také o dobrý nástroj pro někoho, kdo se chce naučit pořádně řídit. BMW 325ti Compact klidně můžete vzít i na závodní okruh, ale připravte se na to, že sériové brzdy brzy narazí na svoje limity. Je to spíše jen o tom si to vyzkoušet a něčemu se naučit. Tohle auto vás ale bude motivovat, abyste se jako řidič zlepšovali a nalezli skutečné přednosti vyvážení s pohonem zadních kol.

Pokud jde o techniku, řadový šestiválec je velmi robustní a spolehlivý motor. Potřebuje pouze pravidelné výměny oleje a opatrné zahřívání. Tankujte kvalitní palivo (stačí benzín s oktanovým číslem 95) a pravidelně měňte i chladící kapalinu, alespoň jednou za tři roky nejpozději. Jediným choulostivým místem šestiválce je elektronický plyn a proměnné časování ventilů, ale vadnou elektroniku plynu poznáte a s managementem motoru pomůže diagnostika. Ještě pozor na těsnost chlazení a hladinu oleje, motory starších BMW potřebují pravidelně hladinu kontrolovat a občas dolévat, především pokud se s autem jezdí ostře. Většina Compactů má ale čtyřválec. Vyhněte se však verzi 316ti, která je slabá a není s ní moc velká zábava. Lepší svezení je s modelem 318ti, který má dvoulitr se solidním výkonem a rozumnou spotřebou. U čtyřválců pozor na rozvodový řetěz, aby nechrastil. Výjimečně se objevuje, především u aut z roku 2000 a 2001, problém se startováním, zapalováním a kolísáním otáček na volnoběh.

Doporučujeme: Test ojetého BMW 525d E60

Dieselům se raději vyhněte, protože dnes už sotva najdete naftový motor v dobrém stavu. Jednotky 318tds a 320tds, což byly dvě výkonové verze přeplňovaného dvoulitru, jsou sice mechanicky solidní, ale většina majitelů na jejich servisu šetří a zanedbává ho. Motory proto trpí na přejížděnou olejovou náplň, mají unavená turba a často potřebují generální servis. Pokud chcete mít klid a jde vám o provozní náklady, berte verzi 318ti. Dynamicky nejzajímavější je šestiválec 325ti, který bývá navíc často i s plnou výbavou. Motor 316ti a 318tds pak nemá naopak ve výbavě skoro nic a plno aut dokonce nemá ani klimatizaci. Co se interiéru týče, je na tom tohle BMW dobře. Elektronika bývá spolehlivá, snad jen občas může pozlobit stahování oken či palubní počítač. Přesto všechno prověřte a také vyzkoušejte mechaniku sklápění předních a zadních sedadel. Počítejte ale s tím, že vzadu je jen omezený prostor a velký dospělý tu bude mít trochu problém. Nicméně opěradla zadních sedadel jdou sklopit a z hatchbacku vznikne docela praktický ministěhovák.

U BMW řady 3 Compact E46 ale pozor na korozi. Především lakovaná a po menší nehodě opravovaná auta trpí na korozi lemů blatníků, spodních hran dveří, prahů a pátých dveří okolo osvětlení pro registrační značku. Povrchová koroze podvozku by ještě nemusela být katastrofou, ale pozor, aby neuhnívalo uložený výfuku či jiných důležitých částí. Podvozek jako takový je odolný, ale hodně ojetá auta mohou mít opotřebované uložení náprav a táhla stabilizátorů. Některá zanedbaná auta jezdí na vyloženě vytlučeném podvozku a rázy se pak přenáší do karoserie. To není příjemné, kazí to jízdní vlastnosti a především to narušuje torzní tuhost karoserie. Celé auto pak vrže a skřípe. Pozor také na těsnost dveří a občas může zlobit zámek kapoty, ten je totiž potřeba před každou zimou promazat, neboť se do něj dostávají nečistoty a pak jde kapota špatně otevřít.

Celkové hodnocení

BMW řady 3 Compact je v zásadě dobře postavené a kvalitní auto, i když třeba interiér nedosahuje takové pocitové kvality jako v řadě 3. Motory jsou solidní, mají rozumnou spotřebu a poskytují, především ve verzích 318ti a 325ti, odpovídající dynamiku. Model 316ti není moc žádoucí, protože je slabý a mívá chudou výbavu. Šestiválec v 325ti uspokojí náročné řidiče, přitom to není žrout benzínu. Vlastně jediným slabým místem Compactu je antikorozní ochrana, ale když uvážíme stáří vozidla, už je nutno počítat s tím, že nebude úplně neprůstřelné. Pokud toho nenajezdíte moc a chcete něco zajímavého s perfektními jízdními vlastnostmi, je právě BMW řady 3 Compact skvělá volba. I když je to prestižní značka, ceny jsou rozumné a servis na tohle auto není závratně drahý, pokud nejezdíte do BMW. Navíc se vše opravuje a vyměňuje jednoduše, běžná servisní prohlídka není dražší než třeba na Octavii. Jenom pečlivě hledejte a vybírejte, protože některé Compacty už za sebou mají těžký život.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary