Test ojetého auta: Fiat 500

2014-09-30 00:00:00

Malý roztomilý fiátek dokáže překvapit solidní spolehlivostí i zpracováním. A navíc vypadá prostě tak úžasně, že mu skoro všechno odpustíte. Přesto vybírejte opatrně.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Veselý a originální design Naladění podvozku před rokem 2010
Překvapivě prostorný a praktický uvnitř Náchylnost ke korozi
Na poměry značky kvalita a spolehlivost Auta bývají otlučená z městského provozu
Rozumná spotřeba paliva Poměrně drahé některé díly i servis
Naladění podvozku po modernizaci v roce 2010 Slabá klimatizace a příjem rádia

 

Malý Fiat 500 zkusil stejný recept jako znovu oživený Mini Cooper nebo Volkswagen Beetle. Retro design zafungoval a auto vypadá pořád tak pěkně, že vlastně vůbec nepotřebuje změny designu. Navíc proti Mini a Volkswagenu nasadil Fiat velmi atraktivní cenovou politiku, takže se nejednalo jen o drahou hračku pro bohatší klientelu, ale Fiat často skončil v rukách soukromníků, kteří se prostě chtěli odlišit. Tomu odpovídala i skladba motorů. Pod kapotou byly atmosférické čtyřválce 1,2 a 1,4 litru nebo turbodiesel 1,3 l. Verze 1.4 Turbo Abarth stojí trochu stranou a dnes se jí věnovat nějak zásadně nebudeme. Na test jsem si v Autocentru ESA vypůjčil čtrnáctistovku o výkonu 100 koní s docela solidní porcí více než 130 000 ujetých kilometrů. Chtěl jsem zjistit, jak na tom tento malý Fiat je i po takové ujeté vzdálenosti, která není na toto malé auto rozhodně obvyklá. Některé pětistovky totiž ani po pěti letech nenajednou víc než 30 000 km. Nový dvouválec 0,9 l s turbem je ještě moc nový na to, aby se o něm rozšířilo povědomí. Přesto první zkušenosti ukazují, že je to docela líný motor neochotný udělovat pětistovce potřebnou dynamiku. Je moc zaměřený na spotřebu.

Doporučujeme: Kupujete ojetinu? Nezapomeňte na důkladnou zkušební jízdu!

Novodobý Fiat 500 přišel v roce 2007 jako oslava padesáti let původní originální pětistovky, kterou navrhl Dante Giacosa. Motor nového modelu se samozřejmě přesunul dopředu, neboť pětistovka jezdí na základech Fiatu Panda a vyrábí se v Polsku společně s Fordem Ka, což je klasický malý hatchback s motorem vpředu napříč a pohonem přední kol. Fiat 500 má ale jiné nastavení podvozku, které se liší i u jednotlivých verzí. Dvanáctistovka je o poznání pohodlnější než trochu uskákaná čtrnáctistovka na nesmyslně měkkých tlumičích a tvrdých pružinách. To se změnilo v roce 2010, kdy Fiat 500 dostal naladění podvozku od Fordu Ka s o třicet procent tušším zadním stabilizátorem. Pokud vám jde tedy o jízdní vlastnosti, hledejte modernizované auto. Jinak se Fiat modernizoval postupně hlavně pod kapotou a výbavou, nikdy se neodehrál nějaký veliký facelift. Jen v roce 2009 dorazila verze 500C se shrnovací plátěnou střechou. Na léto je to fajn, ale zkušenosti ukazují, že střecha zejména v zimě špatně těsnění a i když dovnitř nepropouští vodu, uniká přes ní mnoho tepla a dovnitř naopak proniká hlavně valivý a aerodynamický hluk. Kabriolet ale u nás není moc vyhledávaný. „Zákazníci dávají přednost vozu s panoramatickým střešním oknem, vozy bez klimatizace jsou prakticky neprodejné,“ mluví o preferencích zákazníků Jindřich Šilhánek, manažer vzdělávání Autocentra ESA.

Uvnitř Fiatu 500 je docela dost místa pro lidi vpředu, ale vzadu je to skutečně jen pro děti. Nicméně spolujezdec vpředu se může posunout blíž ke stylové palubce a za ním se pak poměrně pohodlně vejde i jeden dospělý. Kufr je odpovídající kategorii, takže to není žádný zázrak, nicméně na nákupy to stačí. S malými rozměry ale příliš nekoresponduje obratnost. S Fiatem se sice dobře parkuje a je z něj celkem dobře vidět, ovšem poloměr otáčení je na tak malé auto docela velký. Ovladatelnost je jen průměrná částečně kvůli gumově působícímu řízení a hlavně ji kazí uskákaný podvozek čtrnáctistovky. Dvanáctistovka je příjemnější, i když zase má mnohem lehčí řízení. To se ale bude líbit ženám, volant motoru 1.4 jde trochu ztuha. Rozdíl je tu i v zaměření. Zatímco motor 1.2 má na palubní desce tlačítko City pro ještě lehčí posilovač, motor 1.4 tu má tlačítko Sport naopak pro tušší řízení a ostřejší reakci na plyn. Nicméně v režimu sport je motor příjemně živý a nadšený. Silnější motor rozhodně uděluje autu dostatečnou dynamiku, které pomáhá i krátce odstupňovaná šestirychlostní převodovka. Dvanáctistovka je docela líný motor, ale do města stačí a při klidném tempu si vezme méně než šest litrů. Motor 1,4 l jezdí za necelých sedm. Turbodiesel se pod kapotu malého Fiatu moc nehodí a je s ním nejvíc problémů. I když má výkon, je hlučný, hrubý a kvůli dlouhým převodům líný. Nicméně umí jezdit za 4,5 litru nafty na 100 km. Robotizované automatické převodovce se vyhněte, cuká a neřadí moc inteligentně. Samozřejmě se to dá vydržet, ale pokud automat nemusíte mít, raději berte manuál.

Dostupné motorizace

motor výkon kW/k toč.mom. 0-100 km/h spotřeba výroba
0.9 TwinAir 63/85 145 Nm 11,0 s 4,0 od 10/2010
0.9 TwinAir T 77/105 145 Nm 10,0 s 4,2 od 12/2013
1.2 8V 51/69 102 Nm 12,9 s 5,1 od 09/2007
1.4 16V 74/101 131 Nm 10,5 s 5,1 09/2007-12/2013
Abarth 500 99/135 180 Nm 7,9 s 6,5 od 08/2008
Abarth Esseesse 118/160 206 Nm 7,4 s 6,5 od 01/2009
Abarth 695 Tributo Ferrari 132/180 230 Nm 6,9 s 6,5 od 10/2010
1.3 JTD 55/75 145 Nm 12,5 s 4,2 09/2007-09/2010
1.3 Multijet 70/95 200 Nm 10,7 s 3,9 od 12/2009
500e 83/111 200 Nm - 18 kWh od 2013

 

Časté závady a problémy

I když Fiat zrovna nepatří k nejspolehlivějším značkám, je pětistovka překvapivě velmi dobře postavené auto. Možná za to může i fakt, že ho nemontují Italové, ale Poláci v továrně v Tychy. Přesto si pojďme ukázat věci, na které byste se měli při výběru roztomilé pětistovky zaměřit. Předně je tu koroze. Fiat 500 nemá zrovna nejdokonalejší antikorozní ochranu spodní části vozu a i na exponovaných místech začíná korodovat. Ne snad, že by měl vyloženě uhnilou karoserii, ale kolem zámků dveří, kapoty, kufru nebo třeba na uložení motoru se už objevují známky rzi poměrně brzy. „Také výfuk nemá dobrou ochranu a jeho životnost jsou maximálně čtyři roky i u málo ježděných aut. Navíc výměna dvou dílů přijde na asi 10 000 korun,“ říká Šilhánek. Připravte se také na to, že bude mít malý fiátek pravděpodobně spoustu drobných kosmetických vad. Částečně za to může fakt, že s ním často jezdí méně zkušené řidičky, ale hlavně se na tom projevuje jeho provoz ve městě. Ten se podepíše i na životnosti spojky a převodovky. Převodovka sice z počátku působí jistě, ale poměrně rychle pocitově zgumovatí a začne drhnout. Na vině jsou hlavně opotřebované synchrony. Musí se na ni pomalu, což není zrovna příjemné, když předjíždíte a potřebujete udržet motor roztočený v otáčkách.

Čtěte také: TOP 10 nejčastějších chyb při koupi ojetého auta

Samotné motory jsou ale velmi trvanlivé a právě dvanáctistovka platí ze skoro nezničitelný motor. Majitelé nehlásí spotřebu oleje ani jindy obvyklé problémy s elektronikou motoru. Něco jiného je pak samotná elektronika uvnitř vozu, která je dosti náladová, ale zkušenosti majitelů hovoří o tom, že prostě dál jezdí a ono se to samo nějak „opraví“. Někdy kontrolky „na něco“ zhasnou, jindy svítí. Když budete auto prohlížet, spíše se zaměřte na hledání stop po větší nehodě a následně na funkci airbagů a předpínačů pásů. Po velké bouračce se může stát, že nebudou pásy řádně fungovat a airbag může být vyndaný a kontrolka přemostěna třeba na senzor ABS. Na to pozor ale ne jen u pětistovky, nýbrž u všech aut, která kupujete z neprověřeného zdroje. Když už jsme u pásů, navíječ se často zasekává a lidé si pak kovovou západku pásu přibouchnou do dveří, čímž si promáčknou a odřou plechy. Tohle mělo testované auto, ale i pár jiných pětistovek, na které jsem se díval. Také ověřte funkci sklápění předních sedaček. Některá auta mohou mít pojistku ulomenou a sedadlo pak nejde sklopit páčkou.

Interiér je trochu choulostivý na poškrábání, ale když se o auto dobře staráte, bude uvnitř vypadat pořád pěkně. Pozor na funkci stahování oken. Pokud nefunguje, může to být chyba spínače na centrálním panelu vedle převodovky. Také vyzkoušejte, zda správně hraje rádio, CD přehrávač a hlavně čtečka na USB či jiný externí zdroj hudby a dat. Tyhle věci rády přestávají fungovat. U neudržovaných aut bude interiér pravděpodobně ve špatném stavu. Fiat 500 potřebuje jako každé jiné auto pravidelný servis, seřízenou geometrii a zodpovědný přístup. Pokud auto jezdí často po městě na krátké vzdálenosti a se studenými starty, měňte olej brzy a nepřekračujte interval doporučený výrobcem. Interval 30 000 km je hloupost, naopak měňte olej po 10 až 15 000 km, nejpozději jednou za rok. Podvozek není moc trvanlivý a na rozbitých silnicích se začne brzy ozývat tlučením. Pozor ovšem na ceny dílů. Fiat 500 je sice malé auto, ale ceny za servis a náhradní díly nejsou úplně nejnižší. Také si na některé díly počkáte.

Celkové hodnocení

Fiat 500 je na poměry značky spolehlivé auto a pokud se o něj někdo staral, bude pravděpodobně v dobrém stavu. „Fiat 500 funguje často jako druhé auto do rodiny, takže bývá málo ojetý a v dobrém stavu,“ doplňuje k tomuto vozu Jindřich Šilhánek z Auto ESA. Dílenské zpracování je docela dobré a jediným slabším místem vozu je náchylnost ke korozi a naladění podvozku před modernizací v roce 2010. Ceny jsou dnes už docela únosné a některá auta bývají dobře vybavena. Fiat 500 tak může fungovat jako roztomilá hračka pro ženy, ale ani muž v něm nevypadá nepatřičně. Je to prostě výrazné a hezké auto, které přitáhne pozornost. Může se tedy hodit i pro firemní účely jako auto s reklamou. Nekupujte ale auta, která fungovala v autoškolách nebo rozvážela pizzu. Budou unavená nebo zanedbaná. Otipujte předchozího majitele a smiřte se s tím, že je to prostě Fiat, takže některé věci nebudou fungovat úplně podle „německých“ standardů. Přesto bych si dovolil roztomilou pětistovku označit za velmi atraktivní auto, kterému se určitě nevyhýbejte, pokud chcete něco originálního a zároveň dobrého a schopného.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary