Test ojetého Audi A3 Sportback (2004 - 2012)

2018-02-13 00:00:00

Audi A3 vždycky byla spíše jen prémiovější a honosnější varianta Volkswagenu Golf. Přesto je to dobré auto a navíc je nyní za slušné peníze.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Spolehlivost a kvalita Problémy s diesely TDI
Slušné jízdní vlastnosti Proti VW Golf nepřináší nic navíc
Dostupné díly i servis Drahý autorizovaný servis
Pohodlí posádky a ergonomie Dražší pojištění a případné opravy
Široká nabídka motorizací U nás na trhu málo verzí 4x4


Ačkoli se Audi A3 druhé generace vyrábělo v několika verzích a se spoustou motorizací a typů pohonu, na našem trhu je nabídka dost omezená. Naprostá většina aut jsou buď benzínové šestnáctistovky nebo dvoulitrové diesely s manuálními převodovkami a pohonem pouze předních kol. Tím se z dotyčného Audi A3 stává jen trochu zbytečně naleštěný a dražší Volkswagen Golf, ale zas by byla škoda tohle auto zatracovat právě kvůli tomu. Když si dáte trochu práce, najdete jistě zajímavou kombinaci motoru, převodovky a pohonu všech kol za atraktivní peníze. Navíc pro toto Audi platí obecně to samé co pro ostatní soudobé Audi. Ačkoli nemají vyloženě zázračné jízdní vlastnosti, jsou to velmi kvalitně postavená auta a mají velmi dobrou image. Důležité je ale zvolit správnou kombinaci motoru a převodovky, pokud chcete opravdu bezproblémový provoz. Myslete také na to, že i když vám díky shodné technice s Golfem tohle auto opraví skoro každý, náhradní díly jsou trošku dražší než na Volkswagen, stejně tak ceny autorizovaného servisu.

Čtěte také: Test ojetého kombi Audi S4 Avant 4.2 V8

Audi A3 druhé generace označené jako 8P se vyrábělo od března 2003 do března 2013, kdy dobíhala výroba kabrioletu. Pětidveřový Sportback se vyráběl od září 2004 do října 2012. Nová generace 8V začala nabíhat v květnu 2012, ale té se dnes věnovat nebudeme. Vedle pětidveřového hatchbacku Sportback, který jsem si na test půjčil v Autocentru ESA, se vyráběl ještě třídveřový model A3 a také čtyřmístný dvoudveřový kabriolet s látkovou střechou. Zajímavostí jsou dvě sportovně laděné verze Audi S3 a Audi RS3, které ale dnes zmíníme pouze okrajově. Pod kapotou najdete známé koncernové jednotky. Na našem trhu jsou nejčastěji zastoupeny motory 1,6 l na benzín a také klasický naftový motor 2.0 TDI. Audi ale nasadilo později i motory TSI a zvolit jste mohli i šestiválec 3,2 l nebo vrcholný pětiválec 2,5 l v modelu RS3. Nejsilnějším naftovým motorem je jednotka 2.0 TDI o výkonu 125 kW. Několik motorů bylo k dispozici i s automatickými převodovkami, nejprve s šestistupňovou jednotkou Tiptronic s měničem točivého momentu a následně s dvouspojkovými skříněmi DSG, které Audi pojmenovává jako S-Tronic.

V roce 2005 přišel první menší facelift a druhý se konal v roce 2010. Dva facelifty jsou poměrně neobvyklé, ale Audi na modelu pracovalo kontinuálně a motorová paleta se obměňovala a modernizovala postupně. K žádným radikálním změnám nedocházelo. Audi A3 jezdí na platformě PQ35, která je společná pro Volkswagen Golf a Škodu Octavii. Ačkoli je technický základ prakticky totožný, Audi má trochu jinak nastavený podvozek i řízení. Právě řízení působí proti Golfu trošku rychlejším dojmem a i podvozek je malinko tužší. Naštěstí není tahle A3 tak nekomfortní, jako tehdy Audi bývala. Dost se to právě změnilo během první modernizace, ale už první modely nové generace A3 vykazovaly lepší nastavení podvozku, které bylo dobrým kompromisem mezi tuhostí a komfortem. Je to vidět i na pevnosti auta, které po skoro 200 000 km nepůsobí rozvrzaně a vyklepaně jako některá starší Audi. Navíc po takto slušné porci kilometrů bylo testované auto v naprostém mechanickém pořádku a i interiér byl stále velmi pěkný a udržovaný. Rozhodně byste na první pohled autu tipnuli tak o 100 000 km méně. Tady máte důkaz, že se stačí k autu dobře chovat, starat se o něj a bude stále velmi pěkné a kvalitní. Auto jsou prostě taková, jak se k nim majitelé chovají.

Doporučujeme: Test ojetiny - Volkswagen Golf 1.6 TDI vs 1.4 TDI DSG

A jaký motor vybrat? Jednotky 1.2 TFSI a 1.4 TFSI jsou sice silné a pokud se smíříte s potřebou pravidelné kontroly rozvodů i docela spolehlivé, ale proč si je nekoupit ve Volkswagenu Golf? Z tohoto pohledu je lepší vzít testovanou benzínovou šestnáctistovku o výkonu 75 kW. Silnější přímovstřiková jednotka 1.6 FSI není moc příjemná a více se rozumí s benzínem s oktanovým číslem 98. To už je lepší vzít motor 2.0 TFSI o výkonu 147 kW, který je spolehlivý, silný a relativně úsporný. Dělal se i s automatem a také s pohonem všech kol. Čtyřkolka byla k dispozici i k motoru 1.8 TFSI, který je dobrý, jenom pozor na stav rozvodů a turba. Motor 2.0 FSI raději nebrat, i když nejede špatně a dával se k němu spolehlivý automat Tiptronic. Jenže tahle série přímovstřikových atmosférických benzínových motorů se Volkswagenu moc nepovedla a i dvoulitr FSI potřebuje devadesát osmičku. Šestiválec 3,2 l je zajímavý, ale připravte se na spotřebu vysokooktanového benzínu okolo 11 - 12 litrů. Motory 2.0 TFSI v Audi S3 a 2.5 TFSI v Audi RS3 potřebují také natural 98, ale u nich se to dá přežít, protože takové auto si asi nekoupíte na to, abyste s ním najezdili 30 000 km za rok. Ale můžete, protože jsou dobrá a spolehlivá. Jenom se připravte na tuhé nastavení podvozku.

Z dieselů vybírejte velmi pečlivě. Jednotka 1.9 TDI je sice hlučná a hrubá, ale spolehlivá. Motor 2.0 TDI PD je lepší v osmiventilové verzi BMM s výkonem 103 kW, ale pozor na stav olejového čerpadla. Auta s vyšším nájezdem mohou mít problémy s mazáním. Šestnáctiventil trpí na padající rozvody, tak ten raději nebrat. Verzi o výkonu 125 kW se raději vyhněte úplně. Novější jednotky 2.0 TDI se vstřikováním common-rail jsou spolehlivější a především mají vytříbenější chod, ale opět je lepší držet se slabší verze o výkonu 103 kW. I když u ní potenciální riziko selhaných rozvodů nebo mazání úplně nezmizelo, je spolehlivější. Jednotky 1.6 TDI jsou docela spolehlivé, ale mohou být dost unavené po náročném motoristovi, který od nich chtěl příliš moc. Navíc u dieselů hrozí riziko oprav filtrů pevných částic, takže jestli chcete mít v případě Audi A3 klid, vyhněte se jim úplně. Kvůli dieselu si kupte Passat nebo Golf a ne Audi. Já doporučuji některý ze silnějších motorů s pohonem všech kol. Ideální kombinace je podle mne motor 2.0 TFSI, systém quattro a automatická převodovka S-Tronic. Špatnou volbou není ale ani testovaná šestnáctistovka nebo šestiválec 3,2 l. Když už diesel, tak asi nejlépe motor 1.9 TDI kvůli mechanické spolehlivosti a snadné dostupnosti náhradních dílů.

Tip: Test ojetého Audi A4 B6 a B7

Z detailů, kterých je potřeba si všímat, snad stojí za připomenutí obvyklé elektronické šotky. Nicméně tato Audi ve větší míře trpí na selhávání automatického nastavování sklonu xenonových světlometů a mívají i problém s chlazením, respektive s ventilátorem chladiče nebo termostatem. Některé motory tak pořád běží ve studeném režimu, což zvyšuje spotřebu. S odhalením problému pomůže diagnostika motoru. Vedle obvyklých potíží přeplňovaných motorů, jako jsou opotřebovaná turbodmychadla, počítejte u manuálů také s opotřebovanou spojkou a u dieselů s vyklepaným dvouhmotovým setrvačníkem. Pozor na stav převodovek S-Tronic. Pohon všech kol je řešen mezinápravovou spojkou Haldex, takže ověřte, zda spíná. Stačí předními koly najet na velmi kluzký povrch a pokusit se o rychlý rozjezd. Zadek by se měl hned připojit. Mírné cuknutí je v této situaci u ojetého auta poměrně normální jev, ale nesmíte cítit škubání. Počítejte také s opotřebovaným zavěšením a uložením přední nápravy. Laborování s nastavením podvozku pomocí tuningových dílů se moc nedoporučuje, protože stejně z obyčejného Audi A3 sportovní auto neuděláte. To si raději kupte rychlé verze S3 nebo RS3.

Celkové hodnocení

Audi A3 druhé generace je v zásadě solidní auto. Za své kvality vděčí zaprvé společnému základu s výborným Volkswagenem Golf, ale zadruhé také pečlivosti výrobce. Sice se u některých prvních exemplářů Sportbacku objevily problémy s korozí zadního blatníku, ale Audi vše poměrně rychle vyřešilo a pokud narazíte na orezlé auto, jedná se s nejvyšší pravděpodobností o stroj opravovaný po nehodě. Při výběru auta je ale naprosto důležitá kontrola původu a dohledání servisní historie. Obraťte se proto raději na autorizovaného prodejce nebo kvalitní autobazar, který poskytuje silné právní záruky. U soukromých prodejců postupujte s krajní opatrností. Nezapomeňte na velmi důkladnou zkušební jízdu a zaměřte se na chování motoru a převodovky. Řazení musí jít hladce a lehce. Problém Audi A3 je ale v tom, že proti příbuznému Volkswagenu Golf nepřináší po technické stránce nic navíc, zvláště pokud chcete nějaký ekonomický motor. Jednotku 1.9 TDI můžete mít i v Golfu, stejně tak sice slabý, ale spolehlivý motor 1,6 l. Když už A3, osobně bych hledal silnější provedení s pohonem všech kol, i když to není klasické plnohodnotné quattro, ale jenom ošizený Haldex.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary