Test ojeté dodávky Volkswagen Crafter 2.5 TDI

2016-01-26 00:00:00

Nejsilnější pětiválec v nabídce modelu, manuální šestistupňová převodovka, zadní náhon, střední výška střechy a střední délka – dobrá konfigurace pro většinu přepravních úkolů.


text a foto: Luděk Kortus

Plusy Mínusy
zadní náhon u naloženého vozu zlepšuje jízdní vlastnosti spotřeba 10 až 14 litrů/100 km podle nákladu
silný a pružný motor horší trakce u prázdného vozu
reprezentativní vzhled dražší náhradní díly v případě oprav motoru
společný základ s Mercedesem Sprinter některé vozy jsou už velmi unavené


Testovaný Volkswagen Crafter se vyráběl od roku 2006 do roku 2011 jako nástupce modelu LT. Vyráběl se ve spolupráci s Daimlerem ve stejné továrně jako Mercedes-Benz Sprinter. Obě značky si daly záležet, aby vozy vizuálně odlišily. Každá značka také používá své vlastní motory. Konkurenční výrobci se také různě spojili, aby používáním společných dílů ušetřili. Renault Master/Opel Movano/Nissan NV400, Ford Transit, Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper a Iveco Daily. Někteří z těchto výrobců používají i společné motory. Tady máte jistotu, že když si kupujete VW, máte v něm motor VW. Současně ale také musíte počítat i s cenami servisu a náhradních dílů VW. Zajímavé je, jak se prodávaly nové dodávky do 3,5 tuny v loňském roce v České republice. Vede Peugeot Boxer s 1908 prodanými kusy, druhý byl Fiat Ducato s 1553 prodanými kusy, třetí je Renault Master 1171 kusy, čtvrtý je Mercedes-Benz Sprinter s 1079 kusy, pátý Citroën Jumper má na svém kontě 882 kusů, šestý Ford Transit 764 kusů, sedmý je Ford Ranger s 512 kusy a osmý je Volkswagen Crafter se 468 kusy.

Čtěte také: Test ojetého MPV Volkswagen Caddy CNG

Můžeme se také pro zajímavost podívat, kolik jakých vozů mají v Auto ESA, kde nám vůz zapůjčili na test. Peugeot Boxer 11x, Fiat Ducato 5x, Renault Master 14x, Mercedes-Benz Sprinter 3x, Citroën Jumper 8x, Ford Transit 55x, Volkswagen Crafter 14x. Statistiky o prodeji ojetých vozů se nevedou a z těchto čísel se dá opatrně usuzovat, že se k nám asi dováží hodně ojetých Fordů Transit. Pokud chceme něco srovnat, tak třeba působení na okolí. Na stupínku prestiže budete s Crafterem u zákazníků stát hned pod Mercedesem Sprinter. Vnímání značek ze segmentu osobních aut se přenáší i na dodávky. Když se podíváte na fotky v galerii, má předek crafteru před faceliftem něco do sebe. V roce 2011 přizpůsobili mřížku chladiče identitě celé nové modelové řady. Ztratila trochu na drsnosti. Pro větší respekt na silnici volte model před rokem 2011. Jeho maska působí mohutně jako u velkého náklaďáku. Když se vám na dálnici nalepí na zadek, uklidíte se raději do pravého pruhu. Vnější design u dodávky je složitá věc. Máte na něm poměrně malé pole působnosti.

Stejně omezený prostor mají designéři v kabině. Dodávky mají svoje ergonomické standardy. Pozice za volantem se v nich liší jen velmi málo. Rozhodují detaily uspořádání vnitřního prostoru. Řidič tráví v autě celý den a potřebuje si odložit spoustu věcí. Telefon, dokumenty, nápoje, jídlo, boty nebo oblečení. Crafter a Sprinter z těchto roků výroby mají stejný interiér a v rámci možností na všechno místa dost. Největší úložný prostor je pod dvousedadlem spolujezdců. Nechybí ani police nad hlavou a otevřené i zavírací příhrádky a poličky různě na palubní desce. Autorství designérů mercedesu je tady víc než zřejmé. Hlavně na volantu, ovládání klimatizace a střihu sedaček. Nákladní prostor dodávek už vůbec nenechává žádný prostor pro tvořivost. Výhodou je omyvatelná nenasákavá odolná podlaha a případná výdřeva nákladového prostoru kvůli akustice a ochraně velkých plechových ploch proti nárazům špatně upevněného nákladu. Ten umí v plechu zanechat zvenku viditelné stopy. Podle stavu nákladového prostoru dokážete odhadnout, jak se k autu bývalí majitelé asi chovali.

Doporučujeme: Srovnávací test Volkswagen Passat B7 vs Passat B8

Do VW Crafter se před faceliftem montovaly čtyři motory. Přeplňované pětiválce 2.5 TDI CR s mezichladičem stlačeného vzduchu a s vysokotlakým vstřikováním paliva Common-Rail. K dispozici byly čtyři výkonové varianty 65, 80, 100 a 120 kW, které splňovaly emisní normu EURO 4. Maximální výkon z testovaného motoru dostanete ve 3500 ot./min. a maximální točivý moment 350 Nm ve 2000 ot./min. S těmito parametry je Volkswagen Crafter skutečně rychlou dodávkou. Počítejte ale s vyšší spotřebou, tak 10 litrů u prázdného a až 14 litrů na 100 km u naloženého vozu. Říkalo se, že motory 2.5 TDI R5 mají problém s životností. Tato modernější verze jednotky 2.5 TDI netrpí tolik na problémy známé u staršího pětiválce se vstřikováním PD, především u ní už nehrozí tak moc průsak nafty do oleje. Přesto pozor, aby motor dobře startoval, o kompresi může po velkém nájezdu přijít vždycky. Předepsaný servisní interval byl 50 000 km. Před nákupem je potřeba dobře posoudit technický stav motoru a zjistit si servisní historii. Nic nezkazíte zkrácením intervalu výměny oleje. Problémy se vyskytovaly také s filtrem pevných částic a s turbem. Po modernizaci v roce 2011 se přešlo na čtyřválce 2.0 TDI o výkonech 80, 100 a 120 kW. V roce 2012 vyšel na trh Crafter 4MOTION s motorem BiTDI 120 kW.

Zadní náhon dává Crafteru výhodu dobré trakce s nákladem. S prázdným autem můžete mít ve zhoršených adhezních podmínkách problémy, proto jsou důležité kvalitní pneumatiky. Další výhodou zadního náhonu je solidní rejd. Z hlediska bezpečnosti se jedná o solidně vybavený model s předními airbagy, ABS, s elektronickým programem stability, který se přizpůsobuje nákladu, s kontrolou trakce ASR a elektronickou „uzávěrkou“ diferenciálu EDL. Ta finguje tak, že pokud se jedno kolo na zadní nápravě točí rychleji (například prokluzuje) tak je přibržděno, čímž se efektivně přenáší točivý moment na kolo, které má lepší trakci, dokud se brzděné kolo znovu nechytí. Jízdní vlastnosti byly na tu dobu na vysoké úrovni a dají se srovnat se současnou většinovou produkcí. Rozvor modelu H2 je 3665 mm. Rozměr nákladového prostoru je 3265x1780x1940 mm, což představuje 11 m3. V nákladovém prostoru je možné vzpřímeně chodit. Paletu pak díky posunovacím dveřím naložíte i z boku. Cena byla v Auto ESA stanovena na 288 000 Kč včetně DPH při nájezdu 180 000 km. Cena nového srovnatelného Craftera by se pohybovala přes 800 000 Kč s DPH. Pro začínající podnikatele je tak podobná dodávka jistě skvělá volba. Navíc mohou u některých dodávek uplatnit odpočet DPH.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary