Test ojeté dodávky Renault Trafic 1.6 DCI

2017-04-11 00:00:00

Osobní dodávky v konfiguraci 8+1 představují velice lákavou alternativu velkokapacitního auta pro někoho, kdo nemá řidičský průkaz na autobus. Na trhu ojetin je již také slušný výběr.


text: Dalibor Žák, foto: Martin Foltýn

Plusy Mínusy
Praktičnost a použitelnost Při plném obsazení motor nestíhá
Kultivovanost a komfort Kufr je u 8+1 je spíše symbolický
Poměrně bohatá výbava Chybí verze s automatickou převodovkou
Snadné ovládání ve městě Na pohon 4x4 zapomeňte
Variabilní interiér Dobře vybavené auto budete chvíli hledat


V našich podmínkách jsou dodávky velice oblíbený prostředek pro podnikatele. Ať už se jedná o poptávku na trhu nových vozů, nebo i mezi ojetinami, spousta živnostníků, ale i větších firem potřebuje praktické a prostorné auto. Nová generace osobních dodávek pak vyplňuje vzniklou mezeru mezi malým náklaďákem a osobákem, takže spousta lidí raději koupí právě osobní dodávku s možností individuální konfigurace interiéru, než aby museli mít jednu dodávku a jedno osobní auto pro přepravu lidí. Samozřejmě záleží na potřebách, ale osobní dodávky v konfiguraci sedaček 8+1 jsou velice žádané zboží. Slouží často také jako osobní auto ve větších rodinách, které nemají na trhu běžných osobáků s maximálně sedmi sedačkami podobnou alternativu.

Doporučujeme: Test ojeté dodávky Volkswagen Crafter 2.5 TDI

Na dodávku v konfiguraci 8+1 nepotřebujete speciální řidičák. Stačí vám klasické „béčko“, tedy řidičský průkaz skupiny B na osobní auto. Pozor ale na to, pokud chcete tahat vlek. Tam jsou pak omezené hmotnosti, takže může být nutné dodělat si rozšíření řidičského průkazu. Jako příklad takové osobní dodávky nám poslouží třetí generace Renaultu Trafic, který jsme si půjčili na test v Auto ESA. Dodávka je poměrně mladá, vyrobena byla v roce 2015 a ujela zatím jen 55 000 km. Tomu odpovídá i cena 530 000 korun včetně DPH. Nicméně pořád je to výrazně levnější možnost než úplně nový Trafic. S ceníky nových dodávek je to totiž dost ošemetné a dodatečná výbava takové dodávky, která cestování s osobní verzí značně zpříjemňuje, vyžene cenu klidně přes 800 000 korun. Například populární VW Multivan stojí s dobrou výbavou a silným motorem hodně přes milion.

Běžně testujeme klasická osobní auta, takže nás Renault Trafic překvapil svými vskutku „osobními“ vlastnostmi. Podvozek dobře filtruje nerovnosti, motor je tichý a i přes svůj skromný objem poskytuje vozu dostatečnou dynamiku. Jistě, když takovou dodávku naložíte osmi urostlými muži, celková dynamika začne zaostávat za běžným provozem, ale na dálnici nemá skromná naftová šestnáctistovka problém udržovat nastavenou stočtyřicítku na tempomatu i ve stoupání. Překvapující je, jak snadno se Trafic řídí, opravdu připomíná spíše SUV než klasickou dodávku. Je potřeba si jen zvyknout na větší rozměry. Manévrování ale usnadňují velká zrcátka a rozměry vozu jdou dobře odhadnout. Přesto doporučujeme hledat auto s parkovacími senzory a couvací kamerou. Zejména ve městě se pak s takovým vozem žije snadněji.

Naftová šestnáctistovka se zatím prokazuje jako spolehlivý motor. Potřebuje pravidelný servis a včasné výměny oleje, ovšem pokud koupíte dodávku z prověřeného zdroje a s jasnou servisní historií, vlastně se není čeho bát. Největším rizikem jsou pochybné importy ze zahraničí, u kterých se historie špatně dohledává. Je tam i vysoké riziko přetočeného tachometru. Nejlepší jsou česká auta s prověřenou minulostí. Před koupí také prověřte interiér a především úložný prostor. Plno dodávek má právě ložnou plochu již značně opotřebovanou a poškozenou. Záleží samozřejmě na tom, co jste ochotni tolerovat, protože u pracovního auta se na kosmetiku většinou zas tolik nehledí. Čím mladší auto, tím větší šance, že bude ještě velmi zachovalé.

Také si před nákupem dobře zjistěte, jak je to s odpočtem DPH a co všechno je k tomu potřeba. Právě někteří prodejci v zahraničí nechtějí vůz s odečtem DPH prodat, takže se tím celá administrativa zbytečně komplikuje. Pokud jde o konkurenci, nabídka na trhu je samozřejmě široká a vlastnostmi jsou si dodávky velmi podobné. Spíše se rozhodujte podle celkového stavu, ceny, výbavy a užitných vlastností. Osobní verze dodávek jsou pak velmi atraktivní, pokud mají vícezónovou klimatizaci a bohatší výbavu, například nějaký zábavní systém s DVD přehrávačem. Za taková auta si ale logicky připlatíte.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary