Test ojeté dodávky Fiat Scudo II (2007 – 2016)

2017-06-27 00:00:00

S dodávkou o kapacitě 8+1 můžete jezdit i s obyčejným řidičákem skupiny B. Fiat Scudo druhé generace je pak docela dobrá volba.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Prostor pro osm lidí a řidiče Motor 2.0 JTD je jen dostatečný
Slušný komfort Interiér brzy začíná vrzat
Příznivá cena a spotřeba Komplikované vyndavání sedaček
Dobrá spolehlivost Nepřesná převodovka
Docela bohatá výbava Disklutabilní minulost některých klusů


Druhá generace dodávky Fiat Scudo pochází opět ze spolupráce s koncernem PSA. Na trhu najdete prakticky totožné modely Peugeot Expert a Citroën Jumpy. K dispozici bylo několik typů a variant, časté jsou klasické dodávky se zakrytovanými bočními okny a jen dvojicí nebo trojicí sedaček vpředu. My jsme si ale na test ojetého auta půjčili v Auto ESA model Fiat Scudo Panorama v osobním provedení s uspořádáním sedadel 3+3+3. Pod kapotou byl motor 2.0 JTD Multijet o výkonu 88 kW (120 koní), auto bylo z roku 2008 a prozatím ujelo 161 300 km. Prodejce za něj v době testu chtěl 239 000 korun, což se zdá jako více než velmi férová nabídka za dobře vybavenou dodávku s transparentní historií. Zatímco většina podobných aut má velmi chudou výbavu, osobní verze Fiatu Scudo Panorama se pyšní třeba automatickou klimatizací s výdechy i pro zadní řady sedadel. To cestující ve velkém horku určitě ocení.

Čtěte také: Test ojeté dodávky Renault Trafic 1.6 DCI

Nejčastěji je pod kapotou právě naftový dvoulitr, který známe ze soudobých produktů koncernu PSA Peugeot-Citroën. Motor DW10 je při dodržování základních servisních pouček velmi spolehlivý a slibuje velký nájezd bez potřeby nějakých závratných investic. Jediným rizikem může být filtr pevných částic, který mívá problémy s regenerací, zejména pokud se jezdí s vozem často krátké trasy. Filtr potřebuje ustálenou jízdu klidným tempem, aby se stačil regenerovat. Naštěstí se ale dá filtr oficiální cestou repasovat za výrazně nižší ceny než u některých konkurentů. Běžně stojí repase filtru pevných částic do deseti tisíc korun a to není tak likvidační výdaj jako jinde, kde si za nový filtr řeknou třeba padesát nebo klidně i více než sto tisíc korun.

Tankujte také kvalitní naftu, protože choulostivým vstřikovačům to dělá dobře. Olej měňte nejpozději po 20 000 km, pokud jezdíte dlouhé trasy a klidným tempem. Pokud stojíte motoru na krku a jezdíte v plném obsazení, je lepší zkrátit interval výměny na 12 až 15 000 km. Více jetým motorům rozhodně včasnou výměnou oleje neuškodíte a investice do pár litrů oleje rozhodně není likvidační. Pozor na správnou specifikaci kvůli filtru pevných částic. Na dynamiku základní verze o výkonu 88 kW je potřeba si zvyknout, ale stačí to. To se bude Scudo trápit spíše se základní naftovou šestnácistovkou. Té bychom se raději vyhnuli, neboť neslibuje zcela bezproblémový provoz a hrozí u ní fatální selhání mazání. Trpí také na nadměrné zakarbonování a opravy jsou pak mnohdy nerentabilní. Spotřeba šestnáctistovky se od slabšího dvoulitru prakticky neliší.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Volvo XC90

Silnější verze naftového dvoulitru o výkonu 100 nebo dokonce 120 kW pak samozřejmě uděluje i naloženému Scudu lepší dynamiku, především pak na dálnici. Ale mnohdy si za ně jen zbytečně připlatíte a v reálu pak jejich přínos moc velký není. Benzinový atmosférický dvoulitr je pak na našem trhu vzácnost a stejně bychom se mu raději vyhnuli. Bude mít za sebou pravděpodobně těžký život a ani s přestavbou na LPG si nerozumí zcela bez problémů. Unavené benzinové dvoulitry se projevují nepravidelným chodem a vysokou spotřebou oleje. Diesel se navíc lépe znovu prodá, benzinový motor bude déle čekat na nového kupce. Jinak pokud jde o spolehlivost, krom občasného vrzání a stávkování audio systému toho není moc, co by se mělo na Scudu pokazit. Spíše jen všechno vyzkoušejte a pokud funguje centrální zamykání, rádio, klimatizace a základní elektronika, asi se nemáte čeho bát.

Celkové hodnocení

Fiat Scudo je určitě dobrá volba pro někoho, kdo potřebuje často jezdit v plném obsazení, případně si přivydělává jako taxikář nebo dopravce. Scudo si na sebe dokáže vydělat především nenáročným servisem a docela slušnou spolehlivostí. Sice nejezdí tak komfortně a kultivovaně jako třeba větší Volkswagen Multivan, případně nemá tak pěkný a kvalitní interiér, ale zase stojí výrazně méně a vlastně se nedá říci, že byste za své peníze dostali výrazně méně auta. Svou funkci Scudo plní na jedničku a pokud se úplně nevykašlete na servis, bude ji další roky plnit dál. Smiřte se jen s tradičními italskými detaily a především kolísavou kvalitou detailů. A ani mechanická převodovka není moc přesná a nesmí se na ní pospíchat. Jinak je ale Scudo II slušné auto a ve své kategorii patří k tomu lepšímu.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary