Test Nissan X-TRAIL 2.0 dCi LE Platinum

2012-10-22 00:00:00

Trojici pracovních čtyřkolek značky doplňují ještě Pathfinder a z něho odvozený velký pick-up Navara. Nissan X-trail je z nich nejpoužitelnější do města. V nejvyšší výbavě vypadá tak dobře, že se hodí i k obleku. Stejně tak se ale hodí i do lesa nebo na pole.


Text a foto: Luděk Kortus

Výbava LE Platinum obsahuje spoustu chromu, velká krásná litá kola a masivní podélný střešní nosič s integrovanými přídavnými dálkovými světly. Ta se mohou hodit například v buši ve vysoké trávě. Vstup do vozu usnadňuje inteligentní klíč, který můžete nechat v kapse a cestování v kůži zpříjemňuje tempomat, klimatizace a audiosystém BOSE. Světlomety v masce jsou xenonové, takže respekt na dálnici je zajištěn. Vyhřívané sedačky jsou dopřány i cestujícím vzadu. Nesmím zapomenout  na velkou navigaci s dotykovým displayem a parkovací senzory.  Na silnici i mimo je Nissan X-trail vyzbrojen dvoulitrovým motorem o výkonu 173k spřaženým se šestistupňovou manuální převodovkou. Při volných projížďkách po městě auto příjemně houpe. V zatáčkách se trochu víc naklání, ale to se samozřejmě offroadům promíjí. Jízda po městě je na tak velký vůz relativně úsporná, podařilo se mi ji udržet pod osmi litry. Na dálnici je to podobné, tedy pokud nejedete rychlostí 200 km/h. Z doslechu vím, že to není pro X-trail problém, ale zrcátka prý už dost sviští.   

O víkendu jsem se rozhodl vyzkoušet stoupání a nájezdové úhly na haldě zeminy u Břežan. Halda má jednu poměrně dobře přístupnou stěnu a nahoře malou náhorní plošinku. Když nepřeje počasí, můžete na ní vyjet serpentinami z druhé strany. Nejedná se o žádný extrém, ale jistou představu o chování vozu si na tomto místě můžete udělat. Protože bylo sucho a X-trail vymlaskl stěnu pozadu, popředu i s obloučky jako malinu, prozkoumal jsem shora okolní terén a rozhodl jsem se jet do louží v cestě pod haldou. Vypnul jsem kontrolu trakce a volič pohonu nechal na AUTO, kdy se podle potřeby se přiřadí zadní náhon.  Na dvojku na půl plynu jsem vyrazil dopředu. Bahna bylo víc než se z výšky zdálo, Nissan se statečně pral, ale nakonec uvízl. Naštěstí nebyl na břiše, tak jsem za pomoci režimu LOCK vyhrabal koly ježděním vpřed a vzad dostatečně dlouhou stopu. Pak už stačilo odskočit si na 1km vzdálenou stavbu pro lopatu, vyrytou stopu upravit pro výjezd, couvnout, plný plyn a hurá, jsem venku. 

Test Nissan X-trail mi ale přinesl i zajímavý offroadový zážitek. Prozkoumáním okolního terénu jsem totiž zjistil, že jsem v pasti. Jediná cesta ven vede směrem, ze kterého jsem přijel. Byl jsem na ostrůvku obklopeném bažinami. Hledání pevné půdy pro cestu zpátky přerušil motorkář na čtyřkolce: „Hele, dej plnej kotel a vem to tady vlevo obloukem po tý trávě!“. Zná to tady, tak ho asi poslechnu. Jenže plnej kotel se nekonal. Skončil jsem na břiše po pěti metrech. Bažina všechny čtyři kola  úplně vcucla. Vzal jsem lopatu přes rameno, vrátil ji na stavbu a šel do blízkého kravína hledat dobrého člověka s traktorem. Měl jsem štěstí, našel jsem ho. Mojí blbost komentoval taktně: „Je to podmáčený, tam bych nejel ani traktorem.“ Bez dalších slov vzal z auta svoje osobní krásné nové žluté lano a projel traktorem až na ostrůvek spásy. Vyryl cestou obrovské koleje, které se hned zalily vodou. Poté co lano dvakrát prasklo, vydal se zpět do kravína pro pořádný řetěz a vyryl v naší jediné cestě ven ještě hlubší koleje. Při návratu s řetězem koleje do třetice pro jistotu i rozšířil. 

Při instalaci řetězu k zadnímu ocelovému tažnému oku jsem měl obavy o to, zda manévr vydrží. Ukázalo se ale, že je konstrukčně perfektně vyřešené. Traktor mne vytáhl obrovskou silou z bahna na ostrůvek. Auto mi přitom chcíplo. Než jsem ho nastartoval, bylo na suchu. Zadní oko netknuté. Teď jen našroubovat kované tažné oko dopředu a absolvovat s traktorem jeho čtvrtý průjezd kritickým místem ven z pasti. Čím déle jsem pána v traktoru sledoval, tím větší jsem měl k němu důvěru. Byl to skutečný offrouďák.  Průjezd proběhl bezchybně. Traktoru sice trochu tancoval zadek, ale neuvízl. Nissan také statečně hrabal, dokonce se ani nenapnul řetěz. Když jsem na ruční myčce vystříkal asi tak dvě stovky, spadly ze mne poslední obavy. Nárazníky, prahy, podběhy, dveře a litá kola - všechno netknuté. Auto je zjevně na takové situace stavěné. Nissan X-trail je elegantní pracant, který hodně zvládne a vydrží

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary