Test Nissan Navara NP300 Tekna: Ani jeden klakson se neozval!

2017-01-23 00:00:00

V nejvyšší výbavě Tekna už to není jen pracant, ale stylový kousek pro trávení volného času. Bez problému také zvládne každodenní dojíždění do kanceláře. Za volantem snese i kravatu a řidiči dává punc dobrodruha.


text a foto: Luděk Kortus

Nechme stranou těžkou práci. Do lomu si nikdo nepořídí panoramatický kamerový systém, který je součástí výbavy Tekna. Ten se hodí především do podzemních garáží obchodních center. Připadá vám do garáží příliš velký? Viděli jste už někdy v obchodním centru Audi Q7? Nissan Navara vypadá mohutně, ale ve městě s ním řešíte podobný problém jako každý majitel velkého SUV. Na ulici se hůře hledá místo pro podélné stání. Při kolmém nebo šikmém stání je potřeba kvůli délce strčit čumák trochu víc na chodník. Ale nemusíte být příliš úzkostliví. Koule tažného zařízení trčí do silnice tak výhružně, že se každý raději velkým obloukem vyhne. Určitou neohrabanost ve městě kompenzuje Navara skvělým výhledem. Líbila se mi lehkost, s jakou jde za plynem, dokonce mne s ním bavilo manuálně řadit. Rychlosti tam pěkně padají (má jich šest) a spojka nejde ztuha. Na magistrále se neohroženě proplétal mezi auty a budil při tom velký respekt. Ani jeden klakson se neozval.

Rychlá jízda po dálnici je s Navarou velmi příjemnou disciplínou. 190 koní hnaných dvěma turbodmychadly představuje dostatek tažné síly pro auto naložené na dovolenou. Korbička je sice krátká, ale zadní víko lze vyklopit do vodorovné polohy. Jistí ho silná ocelová lanka, která by udržela i výtah. Tím se dostatečně prodlouží ložná plocha pro převoz motorek, vodních skútrů a jiných hraček. Systém lišt a úchytů umožňuje obrovskou tvořivost pro vymýšlení jak „přikurtovat“ téměř cokoliv. Naložit můžete až jednu tunu. Základem vysokého přepravního výkonu Navary je svařovaný ocelový rám. Na tenhle mohutný svařenec je přišroubované tažné zařízení, na které můžete pověsit brzděný přívěs o hmotnosti až 3,5 t. Koně, loď, ultralight, obytný přívěs… a to jsme nechali stranou malé stavebné stroje a stavební materiál, protože jsme na začátku řekli, že těžkou práci řešit dnes nebudeme.

V terénu si Nissan Navara NP300 vede také velice dobře. Pod břežanskou haldou, kam se vždycky jezdím s terénními auty podívat, jsem zapnul redukci, uzavřel jsem zadní diferenciál a k překvapení kolemjdoucích turistů jsem vyjel po stěně nahoru na jeden zátah. Přihlížející většinou neví, že to tady zvládne každé terénní auto, tak se jim to jeví jako odvážný kousek. Ale hodně záleží na vlhkosti podkladu. Zažil jsem u břežanské haldy story s Nissanem X-Trail. V hlavní roli v něm hrálo bahno. Od té doby podloží sleduji velmi pečlivě. Po cestě dolů se hodily i panoramatické kamery. Dobře, odvolávám, není to jen pomůcka do obchoďáku. Pomohly při průjezdu přes můstek a mezi betonovými zátarasy. Na přilehlé bikrosové trati jsem zkoušel maximální křížení kol, které umožňuje zadní víceprvková náprava. Podívejte se do galerie, na fotkách jsou pěkně vidět pružiny a tlumiče. Právě tohle konstrukční uspořádání zvyšuje komfort jízdy oproti pickupům s listovými pružinami.

Pohon 2WD s elektronickým diferenciálem s omezeným prokluzem na zadní nápravě má podle údajů výrobce zlepšovat trakci. Testovacím polygonem mi byl obrovský lán s kukuřičným strništěm čekající na zaorání. Byl jsem překvapen, jak se zadní část vozu chová na poli stabilně. Elektronika dokáže uřídit auto i na velmi kluzkém povrchu. Plný výkon se žene na kola teprve když vypnete kontrolu trakce. Příležitost na takovou zábavu se moc často nevyskytne. Kilometr čtvereční kluzké roviny na zkoušení driftů se zadním náhonem a s náhonem na všechna čtyři. Perfektní škola smyku. Odstraňování následků jezdecké euforie také stálo za to. Na tuhle polní zábavu jen tak nezapomenu. Byl jsem s autem na dvou myčkách. Z první mne vykázali kvůli neúnosnému množství bahna, a to jsem nebyl zdaleka hotov. Jak jsem zjistil, není bahno jako bahno. Nejvíc odolává proudu tlakové vody bahno z okolí Jílového.

Nissan Navara NP300: vybraná data

  • Motor: 2.3 DCI Biturbo
  • Výkon: 140 kW/190 k
  • Točivý moment: 450 Nm/1500 min-1
  • Spotřeba: od 6,3 l/100km
  • Max. hmotnost brzděného přívěsu: 3500 kg
  • Max. užitečné zatžení: 1047 kg
  • Cena výbavy Tekna 6 M/T: od 980 100 Kč

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary