Test KIA Venga 1.6 CRDi Exclusive

2011-03-11 00:00:00

Venga spadá do škatulky malých MPV. Design vznikal ve Frankfurtu a vyrábí se v Nošovicích. Takže je to vlastně evropské, a do jisté míry i české, auto.


Text: Luděk Kortus, Foto: KIA

V prodejích na našem malém písečku za loňský rok je v uvedené kategorii před ní pouze Roomster a hned za ní C3 Picasso a pak Meriva. Měl jsem k dispozici na pár dnů model v nejvyšší výbavě Exclusive za 529 000 Kč. I když vozy této kategorie nejsou moje parketa, v případě Vengy jsem malá MPV vzal na milost. Necítil jsem se ani jako mladá maminka, ani jako důchodce. Auto je za dobré peníze nabité pěknou výbavou a prostoru je uvnitř překvapivě dost. Komentáře některých známých, kteří jezdí výhradně velkými auty, jsem pouštěl jedním uchem tam a druhým dovnitř. Na sedmnáctipalcových kolech umístěných pěkně v rozích bez převisů jsem Vengu začal vnímat jako svalnaté a stabilní auto.  Má pěkné tvary i stylové detaily. Získala ocenění "Red dot design award 2010". Do segmentu malých MPV, který byl doposud podřízen funkčnosti, přinesla svěží vítr a nastavila konkurenci laťku na novou úroveň. Dynamická silueta, maska, zrcátka a přední i zadní světlomety – všechno stojí za prohlédnutí. Design je dílem týmu, který pod vedením  Petera Schreyera cílevědomě buduje novou tvář značky a je autorem charakteristické masky ve tvaru „tygčího nosu“, která je poznávacím znamením všech nových vozů Kia. Když jsme načali ta ocenění, také má 5 hvězdiček Euro NCAP.

Interiér vozu charakterizuje hravost. Jen si do něj sednete, hned máte lepší náladu. Pozornost upoutají kolečka jako výrazný stylový prvek. Tři kruhové budíky na přístrojové desce, jedno na volantu, dvě na středním panelu, mřížky na reproduktorech jsou kulaté. Místo řidiče je nastavitelné jak má být. Sedačka jde stáhnout dolů i pro mojich dnes průměrných 185 cm. Je pohodlná, trochu tvrdší, ale příjemně. Pozice za volantem je trochu od silnice vyšší, velice příjemně se nastupuje a vystupuje, což ocení zejména starší řidiči. Proto ta zmínka o důchodcích. Hned mě totiž napadlo, to by se líbilo mojí mámě.  Přední sedadla jsou vybavena bederními opěrkami. Volant jde pěkně přitáhnout a hlavně pravé koleno v ideální pozici do ničeho nenaráží. Záměrem konstruktérů bylo volant umístit co nejvíce ovládacích prvků. Ovládá se z něj tempomat, telefon připojený přes Bloetooth, audiosystém s USB a CD a rádiem a palubní počítač. Ve středové konzole je ovládání klimatizace a audiosystému, aby na něj dobře dosáhl i spolujezdec. Audiosystém umožňuje spojení telefonu přes Bluetooth, přehrává MP3, CD, iPod.  Navigace má dotykový 6,5“ display a promítá se na něm obraz z couvací kamery. 

Spolucestující na zadních sedadlech se vejdou bez nějakého klaustrofobického pocitu. Zadní sedačku si může cestující trochu položit jako např. v autobuse tím, že se sedák posune o 15 cm dopředu. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 60:40. Sklopením sedadel záskáte poměrně slušný prostor pro běžné potřeby celé řady zákaznických skupin. Dlouhý rozvor a krátká kapota umožňují využít maximum prostoru mezi koly pro cestující a případný náklad. Standardní velikost zavazadlového prostoru je 444 litrů, ale má i svoje podzemní podlaží, takže když vyjmete kryt, zvětší se na 570 litrů. Po sklopení sedaček je zavazadlový prostor 1253 kg. Když už jsme u čísel, podívejme se jaká čísla se skrývají za dynamickou siluetou vozu. Venga je dlouhá 4068 mm, široká 1765 mm a vysoká 1600 mm. Provozní hmotnost modelu s nejsilnějším dieselovým motorem je někde kolem 1400 kg. Nádrž má na 48 litrů. 

Technika ve voze byla velmi zajímavá. Velké dělené panoramatické okno se otevírá z poloviny s příjemným bzučením. Model měl bezklíčový vstup a start a sklopná zrcátka za příplatek, také za příplatek tempomat a navigační systém  s parkovací kamerou v ceně, za příplatek vyhřívané sedačky, kola 17“ v ceně výbavy Exclusive, samozřejmě jsou ve výbavě elektrická okna a zrcátka.  Dobrá je i bezpečnostní výbava modelu. ABS jasné, ESC kontrola stability, HAC asistent rozjezdu do kopce, BAS brzdový asistent a osm airbagů. Podvozek malého MPV slušně odolává naklánění v zatáčkách. Přes nerovnosti ve městě se přenáší suverénně a s dobře zatlumeným zvukem od kol.  Má také senzory tlaku v pneumatikách. Brzdy jsou kotoučové vpředu i vzadu.  1.6 CRDi přeplňovaný čtyřválec s Common Railem druhé generace a šestistupňovou manuální převodovkou je nejdynamičtější volba. 94 kW výkonu a 260 Nm kroutícího momentu stačí na auto naložené čtyřmi dospělými. Motor je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. Na šestku po D1 až do Brna jsme jeli  za pěkných 6,9 litrů a to jsme ji nešetřili. Cena je také dobrá. Nejlevnější Venga stojí 259 000 a testovaná verze byla za 529 000.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary