Test Isuzu D-MAX: Na hranici zvyklostí mezi Evropou a Amerikou

2016-07-18 00:00:00

Pokud vám většina pick-upů prodávaných v Evropě přijde „malá“ a v Americe prodávané kolosy zase „velké“, optimálním by pro vás mohl být Isuzu D-MAX. Uveze a utáhne o pár set kilo víc než ti první a žere o pár litrů míň, než ti druzí. Charisma mu nechybí a původ je také v pořádku.


text a foto: Luděk Kortus

Isuzu D-MAX v provedení Double Cab nabízí z celé modelové řady největší komfort pro cestující a blíží se tak nejvíc osobním autům. Testovali jsme „vytuněný“ model na obrovských, drsně vypadajících litých kolech, nazdobený ochrannými rámy a lesklým černým víkem zavazadlového prostoru. Ložnou plochu má polstrovanou kobercem, aby se drahé nádobíčko na koníčky vozilo jako v bavlnce. Je jasné, že tenhle model je určený pro ty, kteří mají „nákladná“ hobby. Koně, loď, letadlo, vodní skůtry... Na korbě Isuzu uveze tunu nákladu a dalších tři a půl tuny může táhnout „na kouli“. Dohromady může souprava vážit až šest tun. K tomu je možné jej denně využívat jako osobák. Mezi osobními auty jste skutečná král. Respekt velkých SUV vedle něj bledne. Klidně mu odpustíte, že bez nákladu trochu drncá. Skvělé pocity za jeho volantem vám to vynahradí.

Převládající určení pro D-MAX je však profesionální. Pick-upy, stejně jako skříňové dodávky, patří většinou do kategorie lehkých užitkových vozů. Zatímco emoční nálož dodávky je asi tak 10 %, u pick-upa je to 100 %. Umím si představit všechny lesáky, zemědělce, stavbaře nebo těžaře, jak si jízdy za prací v tomhle stroji užívají. D-MAX nabízí tři varianty kabiny a tedy i tři varianty velikosti ložné plochy. Single Cab má ložnou plochu dlouhou 2305 mm. Space Cab, 1795 mm a Double Cab, který je na fotkách, 1485 mm. K dispozici jsou tři výbavy Basic, Custom a Premium. Single Cab ve výbavě Basic můžete mít jen s pohonem zadních kol. Ostatní modely mají připojitelný přední náhon a manuální šestistupňovou nebo automatickou pětistupňovou převodovku. Pohon všech kol má možnost vypnutí/zapnutí do 100 km/h. Terénní převod - redukci s uzavřeným diferenciálem zadní nápravy - lze zařadit otočným ovladačem když auto stojí.

Z celého auta vyzařuje mnohem větší trvanlivost než z pick-upů odvozených z velkých SUV. I podle zvuku motoru se hned pozná, že se jedná o pracanta a ne žádný rozmazlený osobák. Naftový čtyřválec 2,5 l s přeplňováním Twin Turbo dispnuje výkonem 120 kW (163 koní) a točivým momentem 400 Nm. V dálniční rychlosti má motor krásný tlumený zvuk. Speciální terénní pneumatiky také nebyly slyšet, jako by ani neměly vzorek. V tištěných materiálech výrobce spotřebu neuvádí. Je asi hodně závislá na nákladu a podmínkách, takže jakékoliv číslo by nebylo relevantní. D-MAX jsem v testu držel se spotřebou kolem 10 l/100 km, včetně městského provozu a občasných terénních a rychlostních vložek. Poznal jsem více jeho osobní než pracovní stránku. Nedostal jsem se s ním do bahna, nevezl jsem na něm ani střelené prase, dříví z lesa ani paletu cementu. Ale stačila mi jedna cesta na chalupu, abych se do něj zamiloval. Cenová relace odpovídá vozům vyšší střední třídy. Nejnižší cena v ceníku je 627 500 korun a nejvyšší 1 036 000 korun.

O Isuzu:

Japonská značka Isuzu existuje od roku 1949. Historie výroby aut v předchozích firmách sahá až do roku 1922. Je tedy možné říct, že se jedná o nejstarší japonskou automobilku. V průběhu času nastaly různé změny vlastnické struktury. V sedmdesátých letech získala majoritu GM a na začátku nového tisíciletí se stala Isuzu na GM zcela nezávislá. Nyní jsou největšími akcionáři Itochu, Mitsubishi a Toyota. Isuzu se profiluje jako největší světový výrobce vznětových motorů pro osobní a nákladní automobily, autobusy a stavební stroje. Vyrobí ročně téměř 900 000 pohonných jednotek a dodává je evropským, japonským a americkým výrobcům. V Isuzu se dosud vyrobilo 26 miliónů nákladních vozů. V kategorii 6 až 16 tun je jednoznačně světovým lídrem. Nejmenší řada N v kategorii 3,5 až 9 tun patří mezi nejprodávanější nákladní automobily na světě s roční produkcí 253 000 vozidel. Hlavními trhy jsou Japonsko, Spojené státy a Austrálie. V České republice má Isuzu 36 servisních míst a prodej se odehrává z pražské centrály téměř výhradně korporátním zákazníkům po republice.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary