Test Hyundai Santa Fe: úspěšný korejec

2011-03-13 00:00:00

SUV Hyundai Santa Fe si získalo řadu příznivců díky výbornému ovládání připomínajícímu běžné osobní vozy. Přestože vůz má některé mouchy, klady převažují.


Text: Milan Jirouš

Automobilka Hyundai uvedla model Santa Fe v roce 2000 a ihned s ním sklidila nečekaný úspěch. Auto se výborně prodávalo a i dnes, kdy se jeho první generace vyskytuje výhradně na trhu ojetin, patří k nejžádanějším „es-ú-véčkům“.

Zpočátku se vozidlo vyrábělo jenom se zážehovými motory. Nejmenší z nich o objemu dva litry a výkonu 99 kW se ani nevozil do ČR. V roce 2001 se ale dostal pod kapotu auta turbodiesel 2.0 CRDi/83 kW, na nějž řada řidičů čekala. Následující rok se objevilo ještě jeho silnější provedení 2.0 CRDi-VGT/92 kW vybavené variabilní geometrií lopatek turba. V roce 2005 prošel vůz drobným faceliftem a jeho výroba byla ukončena s příchodem druhé generace o rok později. 

Pohonné jednotky v praxi

Zatímco zážehové motory platí za žíznivé, vznětové pracují velice úsporně. Oba turbodiesely mají dostatek výkonu, zejména silnější z nich můžeme doporučit. U obou si však dejte pozor na stav turba a vstřikovačů, které jsou velice drahé. Zážehové pohonné jednotky mají dobrou pověst z hlediska spolehlivosti. Pokud jde ale o spotřebu, motoristy nešetří. O šestiválci 2.7 V6/127 kW to platí dvojnásob. Automobil se dodával s manuální, nebo samočinnou převodovkou. Ta však není nejzdařilejší. 

Na silnici

Santa Fe má stálý pohon předních kol, zadní se připojují až při prokluzu přední nápravy. Zde můžete pocítit drobnou prodlevu.  Vyrábělo se také jen s pohonem předních kol, tato verze se však na náš trh nikdy nevozila. Auto patří do kategorie SUV, nejde tedy o off road, jedná se o vůz pro volný čas. To znamená, že si poradí s lehčím terénem, na nějaké vyjížďky do divoké přírody ale není. Tomu napovídá i poměrně malá světlá výška.

Na silnici vůz překvapí na SUV opravdu dobrými jízdními vlastnostmi a výbornou ovladatelností. Tu mnoho motoristů přirovnává k běžným osobním automobilům. Proto po Santa Fe mnohdy sáhne i řidič, který by jinak velké SUV obešel obloukem. Pochválit nemůžeme slabší brzdy.

V prostorném interiéru najdeme palubní desku z laciného tvrdého plastu, která dobrý dojem z auta trochu kazí. Komfortní sedadla a stejně tak podvozek ale můžeme hodnotit jedině kladně.

Do zavazadelníku je přístup rozměrnými pátými dveřmi nebo jen přes jejich vyklápěcí okno. Santa Fe převeze v základním uspořádání náklad o objemu 469 litrů. Sklopením zadních sedadel se dá přepravní prostor rozšířit až na 2100 litrů. Pod podlahou zavazadelníku jsou navíc menší odkládací prostory a další, určený na povinnou výbavu najdete ve výplni dveří zavazadelníku. Ty se otevírají nahoru, což považujeme za praktičtější řešení než otevírání do stran, kdy zpravidla překážejí.

 Časté problémy

Mnoho vozů trápí potíže s elektrickým ovládáním zpětných zrcátek, objevují se vůle na přední nápravě (zejména na táhlech stabilizátoru) i poruchy dálkového centrálního zamykání. Z hlediska poruchovosti ale Santa Fe první generace patří k průměru. Nejeden automobil má nadměrně opotřebenou spojku, která je poddimenzovaná. Setkat se můžete s korozí výfuku. Pozor si dejte, aby automobil nebyl poškozen neopatrnou jízdnou v terénu. Někteří majitelé zkrátka rozdíl mezi SUV a off roadem nechápou.

 

LÍBILO

výborná a příjemná ovladatelnost

prostorný interiér

dobré chování auta na silnici

příznivá spotřeba dieselů

 

NELÍBILO

nízká kvalita plastů v interiéru

poddimenzovaná spojka

vyšší spotřeba benzinových motorizací

slabé brzdy 

 

 

 

Nárazová zkouška z roku 2002

Ochrana posádky 4 hvězdičky z 5 možných, 25 bodů

Ohleduplnost při střetu s chodcem 1 hvězda ze 4 možných, 4 body

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary