Test Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium

2013-08-21 00:00:00

S výraznými mezigeneračními skoky v kvalitě korejských aut, jakých jsme byli v posledních letech svědky, je konec. Korejci mají dohnáno a Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi je skvělým příkladem toho, jak si konečně můžou říct za auto o pořádnej balík. 


Text a foto: Luděk Kortus

Je obdivuhodné jakého pokroku dosáhl Hyundai od roku 1998, kdy koupil dalšího jihokorejského výrobce Kia Motors. V první ofenzivě se jednalo o techniku, ve druhé o design. Dobrým příkladem je Hyundai Santa Fe. V první generaci byl v pozici levné alternativy, nevynikal ani technicky ani designem. Ve druhé generaci již měl vylepšenou techniku - motor, automatickou převodovku a pohon všech kol. Ve třetí generaci se již plně projevilo angažmá zkušených designérů a konstruktérů předních světových značek. Na velkých kolech stojí sebevědomé auto se správnou dávkou arogance, o které si hodný Hyundai Santa Fe druhé generace mohl nechat jenom zdát. I když také uměl 205 po dálnici a přejet oranici, nedokázal si sjednat takový respekt, jako jeho poslední model. 

Motor 2.2 CRDi dává výkon 197 koní při 3800 ot/min a maximální točivý moment 436 Nm mezi 1800 až 2500 ot/min. Převodovka zajišťuje jeho optimální využití z hlediska spotřeby. Při rychlostech 50 – 90 km/h udržuje 1500 otáček. S tím si motor hravě poradí při spotřebě 6 až 7 litrů. Při 130 km/h ručička vyleze na 2300 otáček a spotřeba na 8 - 9 litrů. Proběhla i zkouška maximální rychlosti. Do 180 km/h projevuje auto ochotu ke zrychlení, pak už tlačí plochu čelního skla proti větru ze všech sil. V rychlosti přes 200 km/h potřebujete na zrychlení o 1 km/h spousta volného místa před sebou. Na dvoutunový kolos a čtyřválec o obsahu 2199 je 205 km/h na tachometru úctyhodný výkon. Celková spotřeba na konci testu včetně terénních a rychlostních vložek byla 10,2 l/100 km.  

Za volantem Santa Fe nemá velký řidič problémy v žádném směru. Ve výbavě Premium je vše potaženo kůží a příjemné na dotek. Sedačky jsou střižené na pohodlné nastupování, vystupování a náklony v terénu, takže nečekejte pevný stisk. Radost mi udělalo zjištění, že obě kolena si lze pohodlně opřít jak o středový tunel, tak o dveře. Je málo aut, kde jsou v pohodě obě nohy. Když netlačí středový tunel, tak do druhé nohy po delší době ryje madlo dveří nebo naopak. Široká loketní opěrka umožňuje rozvalovat se dvěma lidem najednou, aniž by se vytěsňovali. Za řidiče se může bez problémů posadit  další dlouhán. Zavazadlový prostor se dá zvětšit částečně polohovatelnými opěráky zadních sedaček. Jak v pětimístné tak v sedmimístné verzi má objem 585 litrů. 

Většinu času testu jsem strávil na silnicích. Na dálnici i rozbitých a zaplátovaných okreskách. Na volné asfaltové ploše jsem zkoušel možné i nemožné manévry. Podvozek je tuhý, dramatické náklony se nekonají. Na suchu se předek sune ze zatáčky až při velmi hrubém zacházení a při vypnutém ESP.  Při pomalé jízdě na nerovném povrchu máte pocit, že je auto příliš tvrdé, jak se pružiny odmítají poddat. Pod dojmem pomalé jízdy ze silnice byste řekli, že z vás v terénu vyklepe duši. Nevyklepe. Velké síly přinutí tuhé pružiny pracovat, takže jednotlivosti přestáváte vnímat. To platí ostatně i pro silnici. Teprve v rychlosti se podvozek projeví a krásně nese. V nejvyšší výbavě Premium má Santa Fe cenovku 1 090 990 Kč.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary