Nejen na trhu nových vozů, ale i mezi ojetinami tento malý korejec zdatně konkuruje zástupci domácí značky. Zejména s třináctistovkou představuje zajímavou alternativu.
Text: Milan Jirouš
Přestože je Hyundai Getz korejský automobil, díky slušné poptávce není jeho pokles hodnoty tak velký, jak mnozí čekali. Na trhu ojetin se těší největšímu zájmu verze vybavené živou třinástistovkou, která je spolu s jedenáctistovkou početně zastoupena.
Model Getz uvedla automobilka Hyundai v roce 2002 a to ve tří a pětidveřovém provedení. Hatchback dostal pod kapotu tři zážehové a jeden přeplňovaný vznětový motor. Ten se ale v České republice začal prodávat později než na některých zahraničních trzích. V roce 2003 došlo k drobnému navýšení výkonu benzinové třináctistovky a na jaře 2004 se v nabídce českých prodejců objevil již zmiňovaný turbodiesel. Ještě téhož roku prošel vůz faceliftem.
Nejsilnější motor o objemu 1,6 litru se v roce 2005 přestal na našem trhu nabízet. Šlo však jen o dočasné omezení. Důležitý je v životě modelu rok 2006, kdy nepovedený tříválcový turbodiesel nahradil nový a značně kultivovanější čtyřválec o stejném objemu 1,5 litru.
Na pařížském autosalonu v roce 2008 měl výstavní premiéru nástupce Hyundai i20. Model Getz nahradil na začátku roku 2009.
Pohonné jednotky v praxi
Zážehové motory platí za spolehlivé. Jen u jednotek o objemu 1,3 litru si dejte pozor na zvýšenou spotřebu motorového oleje, která se vyskytuje při rychlé jízdě po dálnici nebo vytáčení motoru. Základní jedenáctistovka bude dostačovat jen klidnějším řidičům, avšak třináctistovka je už opravdu živá. Má kultivovaný běh a spotřebu srovnatelnou s menším agregátem. Dle našeho soudu jde jasně o nejlepší volbu.
Naopak nelze doporučit tříválcový turbodiesel 1.5 CRDi. Ten značně vibruje, což pocítíte i v interiéru, navíc jej někdy trápí problematické vstřikovače nebo dokonce čerpadlo. Vozy s vyšším počtem ujetých kilometrů mohou mít problémy i s turbem. Novější čtyřválec je po stránce spolehlivosti i kultivovanosti mnohem lepší. Přesto k jeho hledání není důvod, benzinová třináctistovka se zkrátka podařila.
Na silnici
Prostor pro posádku není špatný, k premiantům třídy se Getz ale určitě nepočítá. Totéž platí i pro zavazadelník. S objemem 254 litrů na špičku hodně ztrácí. Výhodou dražších verzí je ale posuvná zadní lavice, čímž lze upravit prostor na zadních sedadlech a pro zavazadla. Palubní deska nevypadá špatně, je však tvořena z tvrdých laciněji působících plastů, což ji na vzhledu ubírá. Pohodlná jsou sedadla.
Řidič pak jistě ocení dobré jízdní vlastnosti a přesné řazení. Odpružení můžeme označit za příjemné, přitom je i držení jízdní stopy zdařilé. Auto se chová jistě a naprosto předvídatelně, takže bude vyhovovat i méně zkušeným motoristům.
Časté problémy
Obehranou písničkou jsou nadměrně opotřebená ložiska kol, která se hlásí o výměnu typickým hučením. Známé jsou vůle na přední nápravě, zejména na táhlech stabilizátoru. Objevuje se klepání od zadních brzd, výjimkou nejsou poruchy centrálního zamykání. Často se lze setkat s praskáním žárovek ve světlometech a výjimkou není ani zarezlý závit antény. Ta pak nejde odmontovat například před vjezdem do myčky. Známá je také kratší životnost spojky.
LÍBILO
NELÍBILO
Nárazová zkouška z roku 2004
Ochrana posádky 4 hvězdičky z 5 možných, 25 bodů
Ochrana dětí v autosedačkách 4 hvězdičky z 5 možných, 37 bodů
Ohleduplnost při střetu s chodcem 1 hvězda ze 4 možných, 5 bodů