Test Honda VFR800X Crossrunner

2015-07-21 00:00:00

Není od věci občas přesednout na dvě kola. Doporučil bych to každému automobilistovi. Zvýšila by se vzájemná tolerance.


Text a foto: Luděk Kortus

Tentokrát jsem otestoval velmi univerzální stroj. Honda VFR800X Crossrunner. Patří do kategorie cestovní enduro. Má obsah motoru tak akorát, výkon dostačující na dlouhé trasy, zároveň si s ním užijete v zatáčkách a skvěle se s ním popasujete s městským provozem. Dokáže přitáhnout hodně pozornosti a zvláště se líbí děvčatům. Ta se nerozpakují naskočit na zvýšené sedlo mezi vaše záda a elegantní kufry. Možná, že k tomu přispívá bílá perleťová barva, která navozuje pocit bezpečí. Také jsem si všiml, že bílé kufry asi evokují policejní motorku. Za celou dobu mne nešikanoval žádný automobilista. Vršek motorky je cestovní. To, co je mezi koly, tedy motor, není stavěno nijak zvlášť na obdiv. Je vidět, že se jedná o pořádný kus hmoty pečlivě napasované do hliníkového rámu a to k účinnému vizuálnímu sdělení o výkonu stačí. Pneumatiky prozrazují, že na tomhle stroji bude velká zábava. Široká silniční zadní guma a úhly spodních krytů ukazují, že stroj snese i náklony zkušených jezdců. Vzpřímená pozice za štítkem, vysoká tak akorát, že dosáhnete oběma nohama s jistotou na zem, znamená pohodlí a přehled. Výška sedla je stavitelná ve dvou polohách. Hledám-li nevýhodu této jezdecké pozice, pak ji nalézám pouze ve vysokých rychlostech.

Stále je tu však možnost zalehnout za štítek a pořádně se proletět. I s třemi kufry! Stroj poskytuje potěšení ze zrychlení bez ohledu na nezávodní aerodynamiku. Také zvuk čtyřválce do V o objemu 782 cm3 je pěkně hutný. Maximální točivý moment 75 Nm je k dispozici od 8500 otáček. Maximálního výkonu 106 koní dosahuje šestnáctiventilový motor při 10250 otáčkách. Zajímavé věci se tedy dějí mezi osmi a deseti tisíci otáčkami. Na všech šest rychlostí můžete motor také lehce šimrat, nechá si líbit třeba dva tisíce. To jede jenom na dva ventily na válec. Solidní rezervu výkonu a momentu na předjíždění poskytuje motor tak kolem 4000 otáček. Pak už ovšem se všemi čtyřmi ventily. Můžete mít různé názory na motorku s kufry. Já nebyl moc velkým příznivcem. Zpočátku jsem se jich lekal v zrcátkách. Pak jsem ale změnil názor v praktických situacích. Dvě helmy se vejdou nejen do vrchního kufru, ale po jedné polknou i boční kufry.

Neřešíte, kam s bundami, dáma vytáhne kabelku a botičky a rázem jsou z vás civilisté upravení do společnosti. Kufry vám neskutečně rozšíří akční rádius a zvýší komfort. Navíc tady vypadají velmi dobře. Říkal jsem si, hlavně sebou na ně neplesknout. Ale Crossrunner má ABS na obou kolech a dvoustupňový systém kontroly trakce. Nechával jsem zapnuté vše. ABS jsem ani nepokoušel, protože bylo sucho. Kontrola trakce nechá v plném režimu zvednou trochu přední kolo. Pro vyřáděného jezdce ideál. Crossrunner váží v pohotovosti 242 kilogramů. Váhu jsem zjišťoval dodatečně a takovou hmotnost jsem nečekal. Pocitově z manipulace na místě bych jí tipoval méně. Málem bych zapomněl - na hlavní stojan jsem ji nedokázal vyhoupnout! Tahle jediná chlapská disciplína zůstala od doby, kdy se motorky už nenašlapují. Jsem trochu frustrován, požádám asi mechaniky v Hondě, aby mě to naučili. Kromě hlavního stojanu a kufrů si můžete Crossrunner vylepšit za příplatek ochranným rámem s LED mlhovkami, alarmem a rychlořazením, se kterým můžete sázet rychlosti pod plynem. V sériové výbavě Honda Crossrunner svítí kompletně LEDkami a má vyhřívané rukojeti. Cena začíná na 324 900 Kč. Je to pořádný kus motorky!

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary