Test Honda CRF1000L Africa Twin: I s automatem jezdí po zadním!

2016-10-03 00:00:00

Novou verzi známého a oblíbeného cestovního endura jsme dostali na silničních pneumatikách. Mysleli jsme, že tím budeme ochuzeni o terénní schopnosti, ale to jsme se spletli. I s hladkými gumami ukázala všechno, co dovede.


text a foto: Luděk Kortus

První verze Africa Twin byla sedmsetpadesátka dvouválec do V a vyráběla se v letech 1996 až 2003. Honda navázala modelem s obsahem 1000 kubíků a řadovým dvouválcem až v modelovém roce 2016. Doplnila tak modelovou řadu Adventure o nejsportovnější model cestovního endura. Na testování jsme byly tentokrát dva. Při převzetí motorky jsme se škrábali za uchem hned dvakrát. Trochu rozpačitě jsme koukali na silniční pneumatiky a pak nám tam chyběla řadící páka. Byl to automat. Můj testovací parťák Michal je trialový jezdec a viděl jsem, že je mírně zklamaný. Chtěl si evidentně zařádit se spojkou a na „špalkách“. Jak ale na ní koukal, postupně roztával. Subtilní automatická dvouspojková převodovka krásně pasuje do kompozice motoru a vůbec nevyčnívá do strany. Světlá výška stroje se mu taky začala líbit. Prozkoumali jsme tlačítka na řidítkách a vyrazili jsme fotit. Rozhodli jsme se pro asfalt a beton, vzhledem k méně „adventurnímu“ obutí. Po dlouhé době jsem si vyzkoušel pozici spolujezdce. Nějakou hodinku by se vzadu dalo vydržet, sedlo není žádná nouzovka a počítá se s tím, že někdo nechce jezdit dálky sám.

Na Strahově jsme začali zkoušet obratnost v malých rychlostech a poloměr otáčení. Takový test komfortu každodenního užívání. Skamarádili jsme se hned, takže Honda Africa Twin v tomhle aspektu patří k těm hodným motorkám. Pak jsem chtěl vyfotit Africu s automatem, jak jede po zadním. Jde se na to přes nastavení systému kontroly trakce, který umožňuje tři různá nastavení a hlavně vypnutí. Pak dále přes nastavení režimu převodovky. Nezvolili jsme ani M ani D, ale nejvyšší ze třech sportovních módů S3. Výkon 70 kW dosahuje v 7500 otáčkách a moment 98 Nm v 6000 otáčkách. Nezbývalo než za to vzít z malé rychlosti. Napoprvé se to nepovedlo, ale pak stačilo se trochu zhoupnout do přední vidle a šup, a přední kolo bylo nahoře! Tahem bez spojky dal Michal tak 50 metrů po zadním na třetí pokus. Pár fotek jsme měl, tak už jsme stroj nechtěli trápit. Ještě to chtělo nějaké skoky. Odpružení vepředu i vzadu je plně nastavitelné, motorka si se skoky poradí. Jednou se mi zdálo, že jde vzadu na doraz z poměrně nízkého skoku. Ale pak jsem si všiml na fotce, že ten kovový zvuk při dopadu udělal stojan jak ťuknul do asfaltu. Momentku s uvolněným stojanem najdete v galerii.

Za trochou dobrodružství jsme vyrazili na Sázavu. Kousek po dálnici, kde se mimo jiné ukazuje skvělá aerodynamika štítku a výhoda silničních pneumatik. Abych jim v Hondě nekřivdil, nebyly to úplně silniční gumy, jakýsi vzorek s náznakem určení mimo asfalt na nich byl. Nejlépe se na nich Africa předvedla na úzkých rozbitých okreskách, kde si na rozdíl od všech ostatních typů motorek můžete užívat vysokou rychlost se solidním komfortem. Nedalo nám vyzkoušet i šotolinu a trochu brodění. K hladkým gumám se hodila nastavitelná kontrola trakce a ABS na zadním kole, které jsme nevypínali. Jistotu přidával i spínač G v pravé části přístrojové desky, který omezuje prokluz spojky při řazení a zlepšuje kontrolu trakce. Motorka také pozná, jestli jedete z kopce nebo do kopce a v automatickém režimu tomu přizpůsobuje schéma řazení. Na řadu také přišel manuální režim řízený palcem a ukazovákem levé ruky. Nakonec byla s hladkými pneumatikami na šotolince větší zábava, než se „špunty“. A ortodoxní šlapačkář Michal nakonec zářil nadšením, že by automat chtěl. Co automat, ale celou motorku, takhle jak je!

CRF 1000L Africa Twin DTC vybraná data

  • Typ motoru: kapalinou chlazený řadový dvouválec s osmi ventily
  • Zdvihový objem: 998 cm3
  • Maximální výkon: 70 kW při 7500 ot./min.
  • Maximální točivý moment: 98 Nm při 6000 ot./min.
  • Převodovka: automatická šestistupňová DTC s režimem jízdy pro silnici a terén
  • Kontrola trakce: systém HSTC 3 úrovně + vypnutí
  • Rám: ocelový
  • Pohotovostní hmotnost: 242 kg
  • Výška sedla: 870/850 mm
  • Světlá výška: 250 mm
  • Poloměr otáčení: 2,5 m
  • ABS: dvoukanálový s možností vypnutí pro zadní kolo

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary