Test: Honda Civic 5D 2017 - Desátá generace

2017-08-11 00:00:00

Při prvním pohledu na nový pětidveřový Civic mne napadla otázka: Proč tolik spoilerů a aerodynamických detailů na “jednapětce”? Jenže to jsem ještě nevěděl, že tahle “jednapětka” jede 230 km/h.


text a foto: Luděk Kortus

Měl jsem možnost vyzkoušet verzi s převodovkou CVT v provedení Orange Pack (v galerii šedá barva) a verzi s manuální šestistupňovou převodovkou (v galerii červená barva). I když nejsem příznivec ručního řazení, v případě nového Civicu 2017 bych dal přednost manuální převodovce. Pro mne je to víc sportovec než běžný hatchback. K tomuhle názoru jsem se ale musel prokousat přes počáteční ostych přeplňované jednapětce pořádně naložit. Pocit falešného soucitu se čtyřválcovým motorem vyvolává velká zelená kytička režimu ECO. U modelu s automatickou převodovkou s plynule měnitelným převodem „řadí“ režim ECO neskutečně nízko a u modelu s manuálem je to zase nápověda řazení, která nutí řidiče dusit motor na šestku po městě. Na ECO stylu jízdy není nic sexy a vůbec neladí s designem vozu. Antikoncepčně také působí sdělení výrobce, že motory plní emisní normu Euro 6. Pod vlivem tohoto ekoteroru skoro zapomenete, že benzínové motory v Hondách Civic nikdy neprotestovaly proti vysokým otáčkám.

Čtěte také: Test ojetého hatchbacku Honda Civic Type-R

Vypnutím režimu ECO a zapnutím tlačítka s obrázkem tlumiče začnou jízdní vlastnosti odpovídat vzhledu auta. Turbo začne ládovat malý čtyřválec předchlazeným vzduchem a nízká pozice nad vozovkou získá najednou své opodstatnění. Jak je auto lehké cítíte spíše na brzdách než na akceleraci. U modelu s převodovkou CVT zmizí sterilní chování a převodovka se pod tlakem plynového pedálu promění v sedmistupňový automat, který rychlostí řazení připomíná převodovky  DSG. Do řazení můžete zasahovat pádly pod volantem nebo přepnout na plně manuální režim. Převodovka CVT umí brzdit motorem, podrží otáčky pro předjíždění a v porovnání s DSG je citlivější při manévrech s vozem na místě. U modelu s manuální šestistupňovou převodovkou se ukáže pružnost motoru v plné kráse. V praxi to znamená, že po vyjetí z obce v rychlosti kolem 60 km/h dáte šestku a můžete bez řazení zrychlovat až ke 230 km/h. Na okresce si zase bez zbytečného řazení vystačíte jen se čtyřkou nebo když je hodně klikatá, tak s trojkou. Motor táhne rovnoměrně od dvou tisíc až někam k sedmi tisícům.

Motor 1.5 VTEC TURBO dává ve spojení s manuální převodovkou maximální výkon 182 k (134 kW) při 5500 ot/min (při 6000 ot. s převodovkou CVT). Maximální točivý moment 240 Nm je u manuální převodovky k dispozici v rozsahu 1900 až 5000 ot/min a maximální točivý moment 220 Nm je u převodovky CVT k dispozici v rozsahu 1700 až 5500 ot/min. V otáčkách kolem 6000 to začne být velká zábava. Bez ohledu na převodovku. Civic 1.5 TURBO není zdaleka tak nervózní, jako Civic Type R předchozí generace, se kterým máme srovnání. Pod plným plynem je snadněji zvladatelný, jízda není plná smyků, odskoků a pálení gum. Přesto z něj máte pocit jako z nadupaného auta, se kterým se můžete pustit do závodění třeba s oktávkou RS. Nemáte sice takový výkon ani krouťák, ale na brzdy budete rychlejší a na dlouhých rovinkách ve vysokých rychlostech se udržíte pěkně přilepení k silnici. K dynamické jízdě vytváří motor a výfuk sice tlumenou, ale přesto vzrušující zvukovou kulisu. Dobrý řidič to s ním na technické trati natře i silnějším autům.

Na palubě Civicu najdete všechny současné vymoženosti: dotykový display, kameru, navigaci, bezklíčový vstup a start. Najdete v něm všechny potřebné zásuvky k nabíjení telefonů, tabletů a notebooků. Kromě toho má plošku na bezdrátové indukční nabíjení. Systémy na podporu řidiče kombinují údaje z radaru a kamery. Ty využívá adaptivní tempomat, omezovač rychlosti, který čte značky, asistent jízdy v pruhu, který umí zabránit vyjetí ze silnice. Systém umí upozornít na auto v mrtvém úhlu a na auto, které se blíží ze strany při vyjíždění z kolmého stání. V nové generaci ale Civic ztratil takzvané magic seats, které umožňovaly převoz vysokých předmětů na místech za řidičem a spolujezdcem. Zavazadlový prostor je objemný a velmi dobře přístupný díky velkým pátým dveřím. Nový Civic se vyrábí v Evropě, v britském Swindonu a odtud se vyváží do celého světa včetně USA.

Honda Civic 5D 1.5 VTEC TURBO CVT/6MT vybraná data:

  • Základní cena s CVT: 674 900 Kč
  • Základní cena s 6MT: 639 900 Kč
  • Spotřeba město s převodovkou CVT: 7,9 l/100 km
  • Spotřeba mimo město CVT: 5,0 l/100 km
  • Spotřeba město s převodovkou 6MT: 7,4 l/100 km
  • Spotřeba mimo město 6MT:  4,9 l/100 km
  • Zavazadlový prostor: 420 litrů
  • Pohotovostní hmotnost CVT/6MT: 1397 kg/1358 kg
  • Zrychlení 0-100 km CVT/6MT: 8,2 sec/8,2 sec
  • Výkon CVT/6MT: 182 k/182 k
  • Max točivý moment CVT/6MT: 220 Nm/240 Nm

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary