Test Honda CB 1100 EX: Sedmdesátá léta promlouvají

2017-07-19 00:00:00

Starší vzpomínají na dobu plakátů s takovýma mašinama v klukovských pokojích. Pro mladší je to cool módní trend. Pro zasvěcené tenhle stroj šíří kolem sebe auru prvenství.


text a foto: Luděk Kortus

Řadový vzduchem chlazený čtyřválec byl poprvé použit u modelu CB750Four už v roce 1969. Konkurence pak začala také vyrábět motocykly se čtyřválcovými motory a tím začala nová éra superbiků, tak jak je známe dnes. Honda CB1100EX se hodně podobá původnímu modelu a má kolem sebe tudíž jakousi auru prvenství. To jistě dodává majitelům mimořádný pocit navíc. Do té doby, než jsem vyjel s tímhle retro modelem, jsem si neuvědomoval, kolik emocí dokážou vzbudit sedmdesátky napříč všemi generacemi. Starší vzpomínají na dobu plakátů s takovými „mašinami“ v klukovských pokojích a pro mladší, kteří tu dobu nepamatují, je to cool módní trend.

Čtěte také: Test Honda CRF1000L Africa Twin: I s automatem jezdí po zadním!

Kulaté světlo, dva velké budíky, velký žebrovaný motor, dva velké výfuky, velká nádrž, drátěná kola a rovné sedlo. To jsou hlavní taháky pro oči všech účastníků silničního provozu včetně chodců. Koženkové sedlo je vyrobeno technologií svařování a také nádrž připomíná dobu, kdy se nádrže vyráběly ručně s velkým řemeslným fortelem. Současný původ ale prozrazuje stav všude přítomného chromu a zářivý lesk žlutého laku nádrže. Každého, kdo by přesto váhal o století původu, nakonec přesvědčí přední i zadní LEDkové světlo a mezi budíky umístěný digitální displej. Na displeji vidíte hodiny, zařazený rychlostní stupeň, palivoměr, spotřebu a dojezd. Z hlediska současných nároků žádná informační funkce nechybí.

Moderní klasika Honda CB1100EX jezdí jako by byla ze sedmdesátých let, s tím rozdílem, že z jezdce nevytřese duši. Na místě to s ní jde pěkně ztuha, ale jak naberete rychlost, už jste králem silnic. Pozice za řidítky je pohodlná, sedíte vzpřímeně a nohy na stupačkách jsou vystrčené mírně vpřed. 260 kilo vážící motorka sice jede sto osmdesát, ale vůbec mě nelákala jezdit rychle. Progresivní tlumení Shova použité vpředu reaguje na nerovnosti podle rychlosti stroje a jízdních podmínek. Nová a jednoduchá technologie s plovoucím ventilovým kroužkem, který tlumící sílu řídí, má v tomto stroji světovou premiéru. Zadní tlumiče Shova mají nastavitelné předpětí pružin. Největší slabinou tehdejších motorek bylo z dnešního hlediska pohodlí. U současných modelů CB se pohodlí naopak stává skvělým prodejním argumentem.

CB1100EX je motorka koncipovaná pro pohodlnou a hladkou jízdu s dostatečnou rezervou výkonu. Vzduchem a olejem chlazený řadový čtyřválec vystavený na obdiv má dvojité výfukové svody, které nepodléhají změně barevnosti působením vysoké teploty. Jak je motor hezký, tak také hladce táhne již od spoda. Ideální klidná jízda probíhá mez dvěma až čtyřmi tisíci otáček. Na šestku v tomto pásmu zvládá i dálnici. Brzdy odpovídají určení. Nastupují vlažně a komfortně. Pro případ potřeby je  k dispozici ABS. Abych z CB1100 nedělal jen stroj pro „starý papriky“, umí se taky pěkně rozburácet. Při plném plynu se až do sedmi tisíc pět set otáček musíte pevně držet. Je jen na v co si s ní budete dělat. Jisté je, že tahle motorka vydrží hodně.

Honda CB 1100 EX — vybraná data:

  • Cena: 329 900 Kč
  • Objem motoru: 1140 cm3
  • Výkon: 66 kW/7500 ot/min
  • Točivý moment: 91 Nm/5500 ot/min
  • Hmotnost: 255 kg
  • Výška sedla: 790 cm
  • Kola: 18 palců
  • Převodovka: 6 rychlostí

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary