Test Harley-Davidson Softail Slim S: Jak ustát srážku se zvěří

2017-10-20 00:00:00

Možná jste viděli nějaká videa na internetu. Motorkář trefí srnku a už se válí. Naštěstí to neplatí pro čtyřista kilo celkové hmotnosti amerických monster.


text a foto: Luděk Kortus

Je krásné letní odpoledne a slunce v zádech mi osvětluje silnici první třídy. Vyjíždím ze zatáčky, rovnám stroj, přidávám plyn a najednou zprava hop, hop, hop a řach! Nevěřili byste, jak velkou ránu může dát malá srnka. Celým strojem i mým tělem proběhla tlaková vlna podobná ráně elektrickým proudem. Kupodivu se neválím. Jedu dál a nechci vidět, co je za mnou... Zastavil jsem až daleko od místa nehody, protože mi běželo hlavou moc myšlenek. Děkoval jsem za přežití bez zranění, rekapituloval jsem si, co se stalo, a zkoumal jízdní vlastnosti motorky. Přední kolo kmitalo a když jsem pustil řidítka, padala doleva. Až jsem z toho všeho zapomněl na ohlašovací povinnost při usmrcení zvěře.

Čtěte také: Test Harley Davidson Low Rider S: Jak se jezdí na cruiseru roku 2016?

Po zastavení bylo hned jasné, co se dělo. Srnka schytala ránu kolem přímo „na komoru“. Řidítka při nárazu vykmitla jen jednou. Obrovskou silou je do středu vrátil gyroskopický moment předního kola. Těžké přední kolo srazilo srnku pod 115 mm vysoký stroj a masakr ukončilo zadní kolo. V těchto situacích je váha stroje výhodou a od té doby se rozhodně cítím bezpečněji na těžších strojích. Také chápu všechny výrobce těžkých strojů, že váhu svých produktů neřeší. Díky bohu. Přestože náraz Softaila vůbec nevychýlil ze stopy, bohužel fyzika se podepsala na geometrii přední vidlice a předního kola. Škoda na motorce byla vyčíslena přibližně na 50 000 Kč.

Tahle situace byla pro mne poučná i z hlediska správné reakce při střetu se zvěří na motorce. Když jsem uviděl srnku, zavřel jsem sice plyn, ale nebrzdil jsem a ani jsem nezmáčkl spojku. Ne proto, že bych to tak chtěl, ale naštěstí jsem to nestihl. Ukázalo se, že to bylo dobře. Příště to zase vezmu rovnou na komoru, bez brzd a bez jakýchkoliv vyhybacích manévrů. V galerii se můžete podívat na pár detailů, jak vypadá stroj, který přejede srnku. Vlastně všechny fotky byly exponovány odpoledne po nehodě při cestě domů. Nehoda změnila plány a vyžádala si rychlou akci. Na umytí motorky již nebyl čas. Stroj, i když potřísněný organickým materiálem, vypadá úžasně.

Doporučujeme: Test Honda CB 1100 EX: Sedmdesátá léta promlouvají

Harley-Davidson Softail Slim S v armádním lakování odkazuje na stroje nasazené v Evropě za druhé světové války. Vzdáleně připomíná verzi ceněného veterána bez předního plexiskla. Dominantou stroje je do černa vyvedený motor Screamin' Eagle 110 o objemu 1801 cm3. Jedno světlo, jeden budík a kožená páska přes nádrž s bílou hvězdou jsou lahůdkou pro každého staromilce. Zátah motoru a zvuk výfuků Shotgun jsou návykové. O rychlost tady nejde, ale především o zrychlení. Trochu se nahrbit za řidítky a nechat stroj tahat za ruce, v každé zatáčce škrtat stupačkami a předjíždět, kdy si vzpomenu - takhle mi H-D Softail Slim S utkvěl v paměti.  

Co je úplně cool u Harleyů s velkými protivibračními plotnami místo stupaček, je dvojitá páka řazení, která se nedotkne svršku vašich parádních botek. Vždycky na ní šlapete shora. Nahoru patou, dolu špičkou. A když se někde potřebujete podrbat pravou rukou, je tady k dispozici tempomat. Unesen jízdou jsem často zapomínal na šestku, tak se mi hodil ukazatel zařazených kvaltů. Další peckou motorek HD je bezklíčový start a alarm. Nízké těžiště a nízká sedačka jsou zárukou dobré ovladatelnosti. Kolébkové odpružení Softailů, u kterého nenajdete klasické tlumiče a pružiny, poskytuje dostatek komfortu. Tento krásný stroj se hodí pro klidnější sólo jezdce, kteří občas chtějí ukázat sílu. 

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary