Test Ford Ka: recept na dlouhověkost

2011-03-15 00:00:00

Model Ka byl pro Ford přelomový. Jako první totiž přišel s New Edge designem, který automobilka aplikovala i na další vozy. Možná právě proto se vyráběl neuvěřitelných dvanáct let.


Text: Milan Jirouš, foto: Auto ESA

Mini vůz Ford Ka se poprvé představil na podzim 1996. Třídveřový hatchback dostal pouze dva motory o stejném objemu ale rozdílných výkonech. V České republice se vozidlo začalo nabízet na jaře 1997. V témže roce dostal vůz do standardní výbavy airbag řidiče a ABS bylo možné objednat za příplatek. Od roku 2000 bylo možné připlatit si i za boční airbagy. V roce 2003 přišly na trh velice povedené modely StreetKa (sportovnější hatchback) a SportKa (roadster). Využívají shodný sportovně naladěný podvozek, StreetKa navíc zaujme atraktivním designem. Oba mají pod kapotou zážehovou šestnáctistovku o výkonu 70 kW. Standardní verze dostala novou třináctistovku o výkonu 51 kW. Rok 2005 přinesl drobnou úpravu vzhledu hatchbacku. O tři roky později byla výroba modelu ukončena. Do prodeje přišel stejnojmenný nástupce – Ford Ka druhé generace.

 Pohonné jednotky v praxi

Nejprve se automobil nabízel s motorem 1.3 o výkonu 37 a 44 kW. V roce 1998 byl slabší agregát přepracován na výkon 36 kW, avšak na českém trhu se nenabízel. O rok později se přestal vyrábět. Objevila se ale silnější pohonná jednotka o objemu 1,3 litru a výkonu 51 kW. Právě ta představuje ideální volbu mezi motory tohoto objemu. Naopak agregát 1.3/37 kW je slabý a hlučnější, proto nebude zrovna ideální. Nutno poznamenat, že žádný z těchto motorů není úsporný. Zcela samostatnou kapitolu představují šestnáctistovky montované výhradně do modelů SportKa a StreetKa. Mají dostatek výkonu a díky laděným koncovkám výfuku úchvatný zvuk.

 Na silnici

Palubní deska sice tvarem ladí se ztvárněním karoserie, ale kvůli lacinému tvrdému plastu nejlíp nevypadá. Před spolujezdcem je umístěna uzavíratelná schránka, kterou lze vyjmout, nebo otočit okolo osy, čímž se schová do palubní desky (z druhé strany nejdete rovný plast, který takto vytvoří polici. Zatímco vpředu „káčko“ nabídne dostatek místa, vzadu je ho opravdu málo. Výborný přístup k zadním sedadlům tedy nelze ocenit tak, jak by si vůz zasloužil. Zavazadelník nabídne objem 185 litrů, což není mnoho, avšak v rámci třídy se jedná o slušnou hodnotu.

I nejslabší motory mají dostatek sil pro jízdu po městě, mimo něj jim ale brzo dochází dech. Nevýhodou jsou brzdy, které vadnou vlivem přehřátí. Tento jev můžete pozorovat i u sportovně laděných modelů SportKa a StreetKa. Podvozek představuje chloubu vozu. Kola téměř v rozích karoserie spolu s tužším naladěním dělají své. Auto se chová jistě v zatáčkách a opravdu hodně si nechá líbit i při vyhýbacím manévru. Modely SportKa a StreetKa jsou na tom ještě lépe. Jejich jízdní vlastnosti jsou opravdu velice dobré. Jen řazení by mohlo být přesnější. To platí i pro běžný hatchback. Bez posilovače řízení navíc nepotěší při parkování, kdy řízení vyžaduje větší sílu.

 Časté problémy

Velkým nepřítelem Fordu Ka je koroze. Ta napadá zejména výfuk, ale i prahy a podlahu. Někdy se vyskytuje také na karoserii a to především v oblasti podběhů, nádrže a na kapotě (následky poškození laku od odletujících kamínků). Vyhlášeným problémem jsou klasické klíčky, jež trápí všechny majitele starších fordů. Opotřebovávají se stejně jako zámky, což může být příčinou nepříjemností. Navíc jde zámky velice snadno překonat. Lze je i odemknout klíčem od jiného fordu a to zcela bez poškození! Objevují se také vůle ve spínací skříňce, poruchy imobilizéru a opotřebená ložiska kol. Mnoho vozidel má vytlučené čepy přední nápravy, zablokovanou parkovací brzdu nebo nerovnoměrný brzdný účinek. Výjimkou není ani nadměrně opotřebená spojka. Pozor si dejte též na potíže s řemenicí vodního čerpadla. Vyskytuje se i praskání klínových řemenů. Někdy potkáte automobil s tlumiči pérování na konci životnosti.

 

LÍBILO

  • originální design
  • výborný výhled z vozu
  • dobré jízdní vlastnosti
  • příznivé ceny originálních náhradních dílů
  • slušný prostor na předních sedadlech
  • povedená verze StreetKa s plátěnou střechou
  • nízké ceny ojetin

 

NELÍBILO

  • vadnutí brzd vlivem přehřátí
  • málo místa na sedadlech vzadu
  • těžké parkování s vozem bez posilovače řízení
  • vyšší spotřeba
  • laciné plasty v interiéru

 

 

 

 

 

Nárazová zkouška z roku 2000

Ochrana posádky 3 hvězdičky z 5 možných, 17 bodů

Ohleduplnost při střetu s chodcem 1 hvězdy ze 4 možných, 9 bodů

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary