Test Fiat Grande Punto: opravdu velká tečka

2011-03-13 00:00:00

Punto znamená v italštině tečka, Grande velká. A opravdu. Třetí generace Fiatu Punto je taková přerostlá tečka. Nabídkou prostoru pro posádku se řadí k nejlepším ve třídě.


Text: Milan Jirouš, foto Auto ESA

Automobil Fiat Grande Punto spatřil světlo světa v roce 2005. To však neznamenalo konec pro předchozí generaci Punta, která se v té době již několik let vyráběla. V nabídce automobilky zůstala dál, ale s přídomkem Classic. Pohledný hatchback, jehož karoserie nese podpis známého designérského studia Giugiaro, dostal v roce 2008 motor poháněný i na zemní plyn. V prodejích mají ale jasnou převahu klasické verze na benzin, či naftu. V témže roce se objevilo i sportovně laděné provedení Abarth.

Následující rok se na trh dostala verze s pohonem upraveným na LPG a na podzim prošel model faceliftem. Od této chvíle nese nový název Punto Evo. Pod jeho kapotu se poprvé dostaly agregáty vybavené systémem Start-Stop, který zhasíná motor například při stání na křižovatce a po sešlápnutí pedálu plynu samočinně nastartuje. Výrobci tyto systémy obhajují úsporou paliva, ale v praxi jde jen o honbu za nižšími emisemi, protože jsou nuceni k plnění stále přísnějších, až nesmyslných norem Euro. 

Pohonné jednotky v praxi

Všechny nabízené motory jsou typicky italsky temperamentní. Už základní dvanáctistovka o výkonu 48 kW je nečekaně živá a umí jezdit i úsporně. Proto se zdá být rozumnou volbou pro méně náročné motoristy. Kdo chce svižnější benzinovou verzi, nejlépe pokud bude hledat šestnáctiventilovou čtrnáctistovku o výkonu 70 kW. Ta pracuje se srovnatelnou spotřebou jako menší dvanáctistovka, ale nabídne lepší zátah v celém spektru otáček. Zájemci o vznětové pohonné jednotky by neměli minout turbodiesel 1.3 JTD/55 kW, který platí za spolehlivější než jeho silnější provedení o výkonu 66 kW. Pozor ale na zvýšenou spotřebu oleje, jež není ničím výjimečným. Dobrou volbu představují agregáty 1.9 JTD. Je však otázkou, zda má cenu připlácet za turbodiesel, když většině řidičů bude dostačovat zdařilý benzinový motor o objemu 1,2 litru. 

Na silnici

Jak zde již padlo, Grande Punto vás přivítá štědrou nabídkou vnitřního prostoru. Navíc potěší pohodlnými sedadly s výrazným tvarováním. Palubní desku ale tvoří levněji vypadající tvrdé plasty. Výtku máme i k tvarování věnce volantu. Ten je výrazně vymodelován tak, aby nabádal k úchopu v poloze „za deset minut dvě“, avšak už řadu let se v autoškolách vyučuje, že vhodnější je držet volant v poloze „třičtvrtě na tři“.

Zavazadelník objemem 275 litrů neohromí, ale ani neurazí. Co může překvapit je zvuk při zavírání dveří. Něco takového znají motoristé z doby Škody Favorit, u takto mladé ojetiny je to překvapivé zjištění.Podvozek solidně tlumí nerovnosti a zdatně drží zvolenou jízdní stopu. Pokud ale najedete na nerovnosti v zatáčce, připravte se na drobné odskakování zadní nápravy. Brzdy pracují bez problémů, to ale nemůžeme říci o opravdu hodně přeposilovaném řízení. Výrobce jej tradičně vybavil i funkcí „City“, tedy možností zvýšit účinek posilovače například při parkování. Naprostá zbytečnost! I v normálním módu otočí volantem malé dítě. Naopak ve vyšších rychlostech by to chtělo řízení přitvrdit, protože neposkytuje prakticky žádnou zpětnou vazbu.

 Časté problémy

Vyhlášenou nemocí Fiatu Grande Punto je časté praskání žárovek ve světlometech. Mnoho vozidel má také vůle na přední nápravě. Jde jak o vytlučené čepy, tak o vůle v silentblocích či na stabilizátoru. Vyskytují se automobily s hučícími ložisky kol, což neznamená nic jiného, než konec životnosti ložiska a jeho nutnou výměnu. Turbodiesely JTD mohou trápit poruchové váhy vzduchu, objevují se i různé závady elektroniky. Doporučujeme důkladnou kontrolu funkčnosti elektrické výbavy, ale i klimatizace. Na zvedáku pak prověřte stav výfuku, který napadá koroze.

 

LÍBILO

  • v rámci třídy výborná prostornost
  • atraktivní design
  • solidní jízdní vlastnosti
  • živé motory
  • pohodlná sedadla

 

NELÍBILO

  • malý zavazadelník
  • přeposilované řízení
  • nevhodně tvarovaný věnec volantu
  • nevalná pověst italských aut

 

 

 

 

 

Nárazová zkouška z roku 2005

Ochrana posádky 3 hvězdičky z 5 možných, 33 bodů

Ochrana dětí v autosedačkách 3 hvězdičky z 5 možných, 33 bodů

Ohleduplnost při střetu s chodcem 3 hvězdy ze 4 možných, 19 bodů

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary