Test BMW X5 M - auto pro fajnšmekry

2013-08-05 00:00:00

Test BMW X5 M ukázal, že už není moc aut, které by vám způsobily komplexy jak do výšky a šířky, tak do délky a výkonu.


Text a foto: Luděk Kortus

BMW X5 je první SUV automobilky z Mnichova. Vyrábí se od roku 1999  v americkém Spartanburgu. O rok později jej úspěšně začali prodávat i v Evropě. V roce 2007 se představila druhá generace a v roce 2009 se objevily verze M jak pro X5 tak pro X6 jako reakce na silná SUV od Porsche a Mercedesu. Polemiky kolem smyslu těchto těžkých a výkonných aut již utichly. Nová generace X5, která se chystá na příští rok, bude mít později samozřejmě také svojí verzi M. BMW X5 M poznáte především podle výfuku se čtyřmi koncovkami a předního nárazníku. Hledejte také vyboulenou kapotu a vytažené blatníky, do kterých vepředu zapadají kola s pneumatikami 265/40 R20 vpředu a 315/35 R20 vzadu. Je také viditelně více přilepená k silnici. 

V šedé metalíze je určená pro fajnšmekry, kteří chtějí dojem svému okolí dávkovat rafinovaně postupně. To se týká především příjezdů do cílů a pomalých přesunů. Na dálnici pak působí na své okolí spíše jako rána kladivem. Když kolem vás prolétne něco tak velkého v rychlosti 270 km/h…Dostat X5 M do této rychlosti je otázkou několika okamžiků. Jen z nuly na sto zrychlí za 4,7 sekundy. Výkon benzínového osmiválce o obsahu 4395 ccm se dvěma turbodmychadly je 555 koní a točivý moment je 680 Nm. Potřebujete zabrzdit? Čtyřpístkové třmeny se zakusují do kotoučů o průměru 395 mm vpředu a 385 mm vzadu. Opět necítíte žádné problémy s hmotností. Jízda v levém pruhu německé dálnice je jednou z disciplín, pro kterou je BMW X5 M stvořena. 

Že je jako doma i na okruhu, ukazují nesčetná videa na internetu. Bohužel jsem neměl to štěstí si okruh zkusit. Některé technické pasáže jdou ale dobře simulovat na velké asfaltové ploše na Strahově. Po několika rádoby rychlých obloucích jsem poznal, že nemám na to vodit tuhle obludu s x-Drive smykem na suchém asfaltu. Zadek mi přetlačoval hrabající zatočená přední kola a ne a ne se utrhnout do smyku stranou. Kvílení se mísilo s brutálním řevem motoru. To byl jediný výsledek mých trapných pokusů. Naštěstí jsem neměl moc svědků. I když vlastně ano. Přijeli státní policajti a vykázali mne z plochy, kde je zákaz vjezdu. Děkuji jim, že se mnou jednali s respektem: „Tak to tady ukončíme. Víte co je tady kamer?“ Pak beze slova nasedli a odjeli.     

Vzdal jsem se myšlenky na smyky a se zapnutým tlačítkem M (což znamená plný sportovní výkon všeho co se na jízdě podílí) jsem si jel vylepšit pocity zpět do provozu. Šestistupňová sportovní M převodovka má krátké stupně a to co se děje na trojku, umožňuje předjet cokoli prakticky kdykoli. Sází kvalty bleskově v zátahu a meziplyny při brzdění. Řev motoru občas audiosystém proloží nízkofrekvenčními zvuky jak z hororu. To patří nyní k výbavě silných bavoráků. Adrenalinová show se konala za průměrné spotřeby 26 litrů. 2,5 tuny ovladatelnosti a příkladné trakce lze zklidnit opětovným stiskem tlačítka M. Motor i převodovka přejdou do úsporného režimu a pak lze asi dosáhnout kombinované spotřeby 13,9 litru udávané výrobcem. Pro info: cena BMW X5 M je  3 250 000 Kč.  

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary