Test BMW X3 2,0D Steptronic

2011-05-23 00:00:00

Osmistupňové automatická převodovka Steptronic, vyspělý pohon čtyř kol xDrive druhé generace, doplňkové variabilní řízení s kontrolou jízdní dynamiky a dynamická kontrola tlumičů. Jak jde k téhle technice dvoulitrový naftový čtyřválec?


Text a foto: Luděk Kortus

Nová X3 se více připodobnila svojí starší sestřičce X5, přitom si zachovala vlastní osobitost.Trochu víc se rozkročila protože má novou pětiramennou zadní nápravu. Čtyři kolečka denního svícení vydávají čiré bílé světlo. Interiér zůstal strohý a funkcionalistický, precizní. Vodorovné linie jsou nenápadné, aby neodváděly pozornost od dění před vozem, ve svislých liniích jsou umístěny ovládací prvky. V rámci testu jsem rozhodl neodhalovat všechny taje složitého ovládacího systému s velkým displejem. Zajímala mě klimatizace, navigace, audiosoustava, USB konektor, vybrané údaje z palubního počítače. Vedle řadící páky, na strategickém místě se nachází přepínač jízdních režimů na Normal, Sport a Sport+ a vypínač elektronické kontroly stability. Na volantu mě zajímal tempomat a ovládání audia.

Naftový dvoulitrový čtyřválec má sílu 380 Nm a výkon 184 koní. Jsou to dobré parametry, ale nebudu zastírat, že v porovnání se šestiválci, jak naftovým tak benzínovým, se jedná o kompromis pro lidi, pro které brutální zátah motoru není to hlavní. I mezi příznivci BMW je jich asi dost. Musím ovšem napsat o svém nepředstíraném obdivu k malému prémiovému čtyřválci, hlavně na začátku testu, jak dokáže poměrně těžké SUV rozjet na silnici  a vytáhnout do kopce na nezpevněných cestách. Postupem času, jak jsem dostával X3 do ruky, zjišťoval jsem, že tenhle motor je nejslabší článek řetězu, pokud chcete využívat všechny možnosti, jaké vám elektronikou nabitý vůz skýtá.

Osmistupňová automatická převodovka Steptronic je stavěná až na dvojnásobné kroutící momenty. S tahem dvoulitrového čtyřválce si poradí tak hladce, že jsem snad hladší řazení nezažil. Řadí sametově i v režimu Sport. V tomto režimu se upravují parametry řízení, mění se dynamická kontrola tlumičů a kontrola jízdní stability. Volant ztuhne, tlumiče také, převodovka nechá vytáčet motor do vyšších otáček. Podle podmínek pohon xDrive přenáší moment ze základního nastavení 40 v předu a 60 vzadu podle potřeby až na 100 na jednu nápravu. Paralelně pracující systém kontroly jízdní dynamiky ubírá nebo přidává točivý moment na vnitřní nebo vnější kola, případně i některá kola v zájmu zachování stopy samostatně brzdí.

V režimu Sport lze ochutnat pod plynem mírný prokluz a lehké vybočení zádě, vzápětí je  však auto elektronikou vtaženo do stopy, jak jsem vyzkoušel dosytosti mezi pneumatikami na nepoužívané letištní ploše. Auto nešlo dostat při slalomu do smyku, pokud ano tak jen krátce a smyk se utlumil v úplné zastavení. V režimu Sport+ a manuálním módu převodovky si může řidič zajezdit dveřmi napřed, protože se vypne kontrola trakce. Pro malý motor je však suchý asfalt těžkým oříškem a kola se za chvíli chytnou. Na louce a jiných nezpevněných površích handicap nedostatečného výkonu mizí. Při vyhledávání vhodných míst jsem ujel několik desítek kilometrů po lesních a polních cestách. I tady X3 projevilo skvělé jízdní vlastnosti.

Netajím se tím, že jsem příznivec značky. V případě dvoulitrového motoru jsem se však i přes jeho špičkové parametry nedokázal ubránit pocitu, že je ho do X3 málo. Doporučil bych ho usedlejším řidičům. Otázkou zůstává, zda si BMW kupují usedlí lidé.  

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary