Test BMW X1 xDrive 28i - hračka s velkou spotřebou

2011-07-19 00:00:00

Nedejte se zmást. Tady neplatí čím menší, tím lacinější. Ale platí čím menší, tím větší radost z jízdy. Vím, že to je slogan BMW.  Jednodušeji to však vyjádřit neumím.     


Jakmile se rozjedete, pochopíte, že se vám do ruky dostala opravdu výjimečná hračička. Je to lehký sporťák s pohonem všech kol s mírně zvýšenou světlou výškou a jezdeckou pozicí. Pod kapotou mu bzučí letošní novinka - dvoulitrová čtyřválcová odvozenina z třílitrového šestiválce s dvojitým přeplňováním, naposledy oceněného jako Motor roku 2010. 

Zvenku je radost pohledět. Dlouhá kapota prozrazuje výkon. Střešní ližiny aerodynamicky splývají se střechou. Na příčnících si můžete odvézt kola, prkna nebo box. I do kufru se dá leccos naskládat. Na zadní sedačky i dva cestující na dlouhou cestu. Lehkého terénu se také nelekne. Svojí roli kompaktního esúvéčka splní na výbornou. Ale říkám vám, jak to půjde, ostrojíte všechny přebytečnosti, uklidíte si v kufru, necháte všechny spolujezdce doma a vyrazíte sám. Tohle auto je stavěné v první řadě pro radost majiteli. Na jeho příkladě se dá pochopit celá filosofie BMW.  

Sportovnímu charakteru zcela odpovídá spartánský, ale luxusně vyvedený interiér, který ničím nevybočuje z řady ostatních BMW. Důležitá je sedačka, volant a řadící páka. V tomto případě páka osmistupňového automatu. Pak ještě pedály. Sedačka má nastavitelný stisk bočního vedení. Volant je součástí M paketu, těžko byste hledali lepší. Na přístrojové desce nechybí tlačítko sport a tlačítko k vypnutí kontroly trakce. Uveleben a sevřen v sedačce, obklopen vrstvou ušlechtilých materiálů včetně vysokopevnostní oceli v karosérii se se můžete vydat na průzkum schopností motoru, podvozku, řízení, brzd a pneumatik. 

Skvělé jízdní vlastnosti kompaktu vycházejí z tuhé karosérie a vyspělé konstrukce všech pohyblivých skupin podvozku. Na rozbitých silnicích českých měst cítíte mírně omezený komfort. S rychlostí však nepohodlí mizí, podvozek ztratí tendenci kopírovat každou nerovnost. Ve městě většinou nezbývá než motor nechat převalovat v nízkých otáčkách. V podstatě není ani slyšet. Sem tam nějaký zrychlovací manévr dá tušit co se v něm skrývá. Teprve venku když sešlápnete plyn na podlahu, nechápete, odkud se ta síla neustále bere. Zvukový projev motoru je koncert špičkové mechaniky. O hlavní frekvenci se stará závodně vyztužený hliníkový blok motoru. Přizvukuje mu přeplňování BMW TwinPower Turbo s dvojitým turbodmychadlem, vysokotlaké přímé vstřikování a ventily s variabilním časováním a zdvihem. Výsledkem je 350 Nm točivého momentu, který je k dispozici již od 1250 otáček. V 5 tisících otáčkách pak vrcholí křivka výkonu na úrovni 245 koní. V celém rozsahu zmíněných otáček si optimálně s oběma hodnotami poradí osmistupňový automat až k nejvyšší rychlosti 240 km/h. 

V zatáčkách cítíte hlavní starost BMW, neztratit důraz na zadní nápravu. Systémy na stabilizaci vozu pracují precizně na všech kolech.  Aby omezily nedotáčivost dokonce brzdí vnitřní kola. Auto na suchém asfaltu prostě nechce pustit předek ze zatáčky. Výsledkem je ohromující pocit jistoty i v rychlostech, ve kterých byste se jiným autem do zatáčky neodvážili. Vypnutí kontroly trakce tady znamená možnost kontrolovat plynem neutrální nebo  přetáčivý smyk. Podle toho jak to jde snadno, podezřívám řídící systém, že je to s jeho podporou. Celé bych to shrnul pod názvem kompaktní prémiová kvalita. BMW X1 xDrive 28i má do vínku od výrobce danou kombinovanou spotřebu podle norem EU 7,9 litru na 100 km. To se ale týká stylu, kdy jezdíte výhradně v dolním spektru otáček. O spotřebě rozhoduje v první řadě řidič, to je známá věc. Nedalo mi to nedráždit 245 koní lehkého kompaktu s krásným zvukem. Skončil jsem tudíž s průměrnou týdenní spotřebou 13,6.

(lk)

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary