Test BMW řady 2 Active Tourer a Gran Tourer

2016-03-30 00:00:00

Stále se vedou diskuze okolo předního náhonu u nových modelů BMW. Naposledy jsem takové rozhořčení skalních fanoušků vnímal, když Bob Dylan začal hrát na elektrickou kytaru.


text a foto: Luděk Kortus

Proč tourer?

Mnichovská automobilka často v minulosti deklarovala, dokonce i v reklamách, že nikdy nebude vyrábět auta s pohonem předních kol. Změna nastala po zvážení trendů vývoje automobilového trhu tohoto desetiletí. Studie prvního vozu s přední hnací nápravou a zároveň prvního MPV v historii automobilky, Concept Active Tourer, byla představena na pařížském autosalonu v roce 2012. Jediným konkurentem mezi prémiovými značkami tehdy byl a stále zůstává kompaktní MPV třídy B od Mercedes-Benz. Vyrábí se od roku 2005 a má také poháněná přední kola. Při jeho uvedení na trh se žádný humbuk kolem hnacích náprav nekonal, protože historicky první předokolkou u mercedesu byla třída A vyráběná již od roku 1997. Hlavním důvodem přechodu na přední pohon u některých modelů BMW je hospodárnost výroby. Také se v průzkumech ukázalo, že většina zákazníků BMW třídy 1 ani neví, která náprava je v jejich voze hnací. Produkční verze BMW 2 Active Tourer byla představena na autosalonu v Ženevě v roce 2014. O rok později měl v Ženevě svou výstavní premiéru až sedmimístný BMW 2 Gran Tourer s delším rozvorem. Ten už velikostí mercedesu B uniká a v prémiovém segmentu MPV můžeme Gran Tourer považovat za osamělého hráče.

BMW 216d Active Tourer sériové provedení

První delší seznámení s předmětem sporů fanoušků značky se odehrálo v modelu s nejnižším sériovým provedením se základní cenou 708 500 Kč. Základní výbava obsahuje multifunkční kožený volant s omezovačem rychlosti a ovládáním hudby a telefonu, látkové čalounění, interiér vyvedený v kvalitním plastu, automatickou klimatizaci a vyhřívané sedačky. Naftový motor 216d je možné kombinovat pouze s manuální šestistupňovou převodovkou. Právě tahle verze je nejvíce srovnatelná s neprémiovou konkurencí, která povětšinou jezdí na českých silnicích také s malými motory a manuálními převodovkami. Naftový tříválec o objemu 1496 cm3, maximálním výkonu 116 koní a s maximálním točivým momentem 270 Nm se projevuje velmi kultivovaně. Z nuly dosáhne stovku za 11,3 s. Při rozjezdu vyžaduje trochu víc plynu, ale ve vyšších otáčkách mu turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek uděluje zátah lepší, než mají mnohé čtyřválcové šestnáctistovky. Také podvozek je o poznání sportovnější než u jiných kompaktních MPV. Automobilce se podařilo zachovat v tomto voze BMW faktor ve všech ohledech. Podíváme se na ně u ostatních modelů, které jsme testovali.

BMW 220i Gran Tourer M SPORT 7 míst

Vyšší střecha, vyšší pozice za volantem, variabilní nákladový prostor a variabilní sedačky jsou společnými znaky všech MPV. BMW 220i M SPORT začíná v ceníku na 882 000 Kč. Stejně jako všechny ovládací prvky v autech BMW od pedálů, přes řadící páku, tlačítka a páčky chodí přesně, bez vůlí a tak akorát ztuha, podobně se ovládají v Gran Toureru mechanismy sklápění a posouvání sedaček. Všechno cvaká s hodinářskou přesností. U sedmimístného provedení je prostor pod podlahou kufru zaplněn dvěma sedačkami určenými pro větší děti. Sklopením všech sedaček vznikne rovná ložná plocha bez schodů. Úplným sklopením opěradla spolujezdce vpřed protáhnete ložnou plochu až k palubní desce, takže převezete opravdu dlouhé předměty. A teď si představte, že tenhle variabilní náklaďáček má emkový nárazník, přeplňovaný benzínový dvoulitr a pádla pod volantem. Volič jízdních režimů je u tourerů umístěn dole na středovém panelu a dosáhnete na něj prstem z řadící páky. Po přepnutí na SPORT se probudí všech 192 koní, které s točivým momentem 280 Nm zrychlí na stovku za 7,7 sekundy. V zatáčkách vás podrží kožené sportovní sedačky a nízké pneumatiky na sedmnáctipalcových kolech. Mohu vás ubezpečit, že MPV s lepšími jízdními vlastnostmi nenajdete.

BMW 220d xDrive Gran Tourer LUXURY LINE 5 míst

Model s pohonem všech kol, který zastaví všechny diskuze o zadokolkách a předokolkách, začíná v ceníku na 1 093 300 Kč. Součástí výbavy je kožené čalounění, obložení v imitaci dřeva, ambientní podsvícení nastavitelné ve dvou barvách a sedmnáctipalcová kola. Tahle kombinace skutečně mění atmosféru auta. Ve spojení s naftovým motorem, který táhne velmi dobře v nízkých otáčkách, bude dobře vyhovovat klidnějším povahám. Ale ti klidnější se mohou nechat strhnout ke sportovní jízdě. Nejsou tu sice pádla pod volantem, ale automatická převodovka umožňuje sekvenční řazení pákou. V režimu SPORT pak vytáhnete z motoru 190 koní a 400 Nm točivého momentu. Stovku máte jen o málo rychlejší než u benzínového dvoulitru – za 7,6 s. A v ostrých zatáčkách se trochu víc nadřete, protože vás nepodrží sportovní sedačky, jaké jsou součástí výbavy M SPORT. Základní sedačky s plošším sedákem zase umožňují pohodlnější nastupování a vystupování. Pětimístná verze má z hlediska nákladu nejlepší užitné vlastnosti. Pod skládací podlahou zavazadlového prostoru nejsou sedačky a když si neobjednáte rezervu, získáte litry navíc.

MPV od BMW

Ze všech modelů řady Tourer - základního, sportovního a luxusního - byla cítit snaha výrobce vytvořit praktický vůz, ale současně mu zachovat co nejvíce charakteristik BMW. Nelehkým úkolem podle mne bylo vtělit dynamický design značky něčemu tak neforemnému, jako je karosérie MPV. Líbí se mi, jak se nenechali zlákat k soutěži o decimetry zavazadlového prostoru a vyřešili zadní část splývavou ve stylu modelů X a kombíků. S tourery se jezdí jako s prémiovými osobáky. Prostor a hmotu, kterou vezete za sebou, vůbec nevnímáte. Avizovaná nedotáčivost spojená s přechodem na přední náhon se také nekonala. Prostě jedete v bavoráku jako každém jiném. Popřít to může leda závodník na okruhu nebo do vrchu, ale ne řidič v běžném provozu. V každém voze naleznete volič jízdních režimů včetně režimu ECO-PRO a zákazníci torerů si mohou volit různé kombinace pěti motorů a dvou převodovek. Můžete volit verze s pohonem všech kol nebo hybridní verzi s pohonem zadních kol elektromotory. Dále je možné volit z pěti výbavových linií a kombinovat je s dlouhým seznamem příplatkové výbavy, jak je u BMW obvyklé. V galerii fotek naleznete všechny možnosti počtu sedaček. Všimněte si dvou velikostí palubního displeje a vychytávek s uložením rolety pod skládací podlahu zavazadlového prostoru.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary