Test BMW 120d xDrive

2013-10-17 00:00:00

Letošní novinkou v nabídce BMW je pohon čtyř kol ve vozech řady 1. Je k dispozici pro tři motorizace a jednu z nich představuje náš test BMW 120d xDrive  


Text a foto: Luděk Kortus

Podívejme se trochu do historie modelu. BMW řady 1 se vyrábí nedaleko českých hranic v německém Regensburgu.  Řada 1 je v prodeji od roku 2004 a začala právě pětidvéřovým hatchbackem. Od roku 2007 je k mání také jako třídvéřový hatchback, kupé a kabriolet. V roce 2011 došlo k designovým a technickým inovacím. Mezi ně patřila i možnost objednat motor 25d (218 koní, 450 Nm) a M sportovní paket. Na podzim roku 2012 byly na autosalonu v Paříži poprvé představeny modely s pohonem všech kol 120d xDrive (184 k, 380 Nm) a M135i xDrive (320 k, 450 Nm) u nichž mohou zákazníci volit mezi třídveřovou a pětidvéřovou karosérií. V současné době se v ceníku nachází také 118d xDrive (143 k, 320 Nm), což je další varianta naftového dvoulitru.  

Naftové dvoulitry 25d, 20d, ani 18d není radno podceňovat. Například číslo 120d na zadních dveřích znamená maximální rychlost 228 km/h a zrychlení z nuly na sto za 7,2 s. Kombinovaná spotřeba uváděná výrobcem je 4,1 l/100 km. Naše metodika měření zahrnovala svižnou jízdu  prokládanou rychlostními zkouškami na všech typech silnic. Návraty a jízdy po městě se odehrávaly v režimu ECO PRO. Po týdnu se počítač zastavil na hodnotě 6,6 l/100 km. Pětidvéřový hatchback BMW 120d xDrive v základním provedení stojí 812 500 Kč, což je o 50 tisíc víc než zadokolka 120d. Stupeň základní výbavy je jen jeden, požadavky na další volitelnou výbavu se řeší pomocí paketů nebo jednotlivých položek. 

Testovaný vůz byl vybaven M sportovním paketem. Zmíním jen některé highlighty, protože seznam je opravdu dlouhý. Největší parádu proti sériově vybaveným modelům dělají přední, zadní a boční M spoilery s M koly vtěsnanými do podběhů. Všechno podtrhuje snížený podvozek. Uvnitř hraje hlavní roli kožený M volant se silným věncem a sportovní sedačky. Sedačky lze posadit hodně nízko a mají elektricky nastavitelný stisk bočních opěrek. Na středovém sloupku jsou polstrované opěrky na koleno. Pevný kontakt posiluje spojení s vozem a procítění všech směrů jeho pohybu. Pedály i řadící páka kladou charakteristický odpor. Při jízdě je to příjemné, ale po hodinovém pojíždění ve stupni provozu č.5 jsem začal toužit po automatu. 

Pohon xDrive v běžných podmínkách rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. V případě potřeby se však auto může stát pouze zadokolkou nebo dokonce 100% točivého momentu může být přeneseno na jedno kolo. Přepínač jízdních režimů „Driving experience“ má díky M sportovnímu paketu další polohu SPORT+. Podvozková elektronika v tomto módu pomáhá řidiči projíždět zatáčky s pocitem kontrolovaného smyku, charakteristickým pro zadokolky.  Zadní náhon, poskytuje nesporné výhody po většinu roku. V zimním období ale začne klást na zkušenost řidiče vyšší nároky než náhon přední. Zavedením pohonu xDrive i do řady 1, všechny diskuze na toto téma u BMW odpadají.    

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary