Skútry Yamaha 125 ccm do města: Jedno nebo dvě kola vpředu?

2017-03-27 00:00:00

Stopětadvacítka skútr už docela jede a nemusíte si kvůli ní dělat extra řidičák. Je to relativně nenákladná varianta druhého vozítka do garáže, která má potenciál hodně potěšit.


text a foto: Luděk Kortus

A u Yamahy si můžete dokonce vybrat, kolik chcete mít vpředu kol. Testovali jsme Yamahu NMAX 125 a Yamahu Tricity 125. Skútry jsou úžasný vynález. Může se na nich jezdit v obleku nebo v sukni a podpatcích. Lehká konstrukce, úzká stavba a nízké těžiště umožňují až nepředstavitelně snadnou manipulaci i té nejkřehčí dívence. Holkám to na skútrech moc sluší. Sedí na nich jako princezny na banketu. Valentino Rossi si na skútru údajně náramně užíval honičky s policií. Na skútrech se jezdí okruhové závody a k dostání je nepřeberné množství tuningových dílů. Pořádají se srazy, a zvláště v jižní Evropě je kolem skútrů velký byznys. Objemová třída do 125 cm3 patří k nejprodávanějším a podíl na trhu v ČR za poslední roky osciluje kolem 40 procent. Abyste měli představu, u nás se jedná přibližně o sedm tisíc registrací nových stopětadvacítek ročně.

Yamaha NMAX má vpředu jedno kolo a patří do řady skútrů určených pro každodenní použití ve městě. V týdnu, kdy jsem ji testoval, se konaly dvě velké motoristické akce v Praze. V Letňanech byly tuneři a v Holešovicích měli sraz Harlejáři, kteří navíc pořádali spanilou jízdu Prahou a ucpali všechny ulice v okolí trasy. To mi ale na stopětadváce vůbec nevadilo. Dostal jsem se, kam jsem potřeboval, bez ohledu na policejní uzávěry. Na akci v Holešovicích jsem si zaparkoval těsně vedle testovacího trucku Harley-Davidson a na akci v Letňanech mne nechali zdarma zaparkovat za závorou v areálu. Skútr prostě přináší novou kvalitu do života a souhlasím s reklamním tvrzením Yamahy, že NMAX je skútr, který vám změní život. Dělají tím sice reklamu všem skútrům, ale málokterá „dváca“ takhle jede.

Čtěte také: Vyzkoušeli jsme lehké Yamahy pro řidiče od 18 let

Yamaha Tricity má vpředu dvě kola. Konstrukce podvozku umožňuje krásné ladné průjezdy zatáčkou. Dvě pneumatiky vpředu zajišťují lepší adhezi a lepší stabilitu. Když se nedíváte na přední kola, vůbec nezaregistrujete, že vpředu je něco jinak. Pocítíte více klidu v řídítkách a víc jistoty při šikmých přejezdech tramvajových kolejí, najetí jedním z kol na štěrk nebo na olejovou skvrnu. Přední a zadní brzdy mají ABS a ve standardní výbavě je sdružený brzdový systém, což znamená, že brzdí všechna tři kola současně. Motor Blue Core je stejný jako v NMAXu. Kapalinou chlazený, má proměnlivé řízení čtyř ventilů, výkon 9 kW a tabulkovou spotřebu asi 47 km na litr. Neověřoval jsem, ale měl jsem pocit, že nádrž je bezedná.

Oba stroje mají výborný design a samozřejmě dostatek úložných prostorů. Pod sedlo se vejde přilba pro spolujezdkyni a zbývá místo i na tlustý řetěz. Zamykání skútrů je poměrně sofistikované. Má zábranu proti tomu, aby se něco dalo strčit do klíčové dírky zapalování. Použité materiály na sedlo a lakované i nelakované díly kapotáže vypadají velmi hodnotně a trvanlivě. Prémiový nádech těmto krasavcům ještě přidávají LED světla. NMAX má 13palcová kola, Tricity dokonce 14palcová vpředu. Při volbě mezi těmito stroji stojí proti sobě bezpečnost dvou kol a hospodárnost jednoho kola vpředu. NMAX má nižší spotřebu vzhledem k nižší hmotnosti a valivému odporu. Také má nižší pořizovací náklady. Stojí od 75 000 Kč. Tricity 125 je k dostání od 90 000 Kč.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary