Škoda Yeti: 1.2 TSI Fresh Ambition vs. 2.0 TDI 4x4 Monte Carlo

2015-01-12 00:00:00

Dva akční modely, každý z jiného konce ceníku. Každý má svoje určení a jiné působení navenek. Čím se liší a co mají společné?


Text a foto: Luděk Kortus

SUV značky Škoda má ve druhé generaci dvě verze. Verzi Yeti určenou spíše do města a verzi Yeti Outdoor více vhodnou pro jízdu na nezpevněných cestách a v terénu. Pro obě verze je k dispozici minimálně deset kombinací pohonu, převodovek, motorů a šest úrovní výbavy. Navíc s devíti pakety a nepřeberným množstvím jednotlivých položek příplatkové výbavy. Akčními modely výrobce oživuje stávající portfolio a motivuje váhající kupce. Nyní k tomu slouží dva výbavové stupně: Fresh a Monte Carlo. Oba jsou k dispozici i u jiných modelů značky. U Yetiho je možné tyto výbavy objednat pouze pro městské verze. V našem testu jsme měli benzínovou předokolkou s manuální převodovkou (Fresh - na fotkách stříbrná) a naftovou čtyřkolkou s automatem (Monte Carlo - na fotkách červená).

Doporučujeme: Test ojetého SUV Land Rover Discovery

Škoda Yeti 1.2 TSI Fresh Ambition s manuální převodovkou s pohonem přední nápravy stojí 419 900 Kč. Jako hlavní výhodu nabízí výrobce za 10 000 Kč paket Ambition Plus v hodnotě 39 000 Kč. Paket obsahuje parkovací senzor vzadu, dvouzónovou klimatizaci Climatronic, vyhřívání sedadel, zatmívací vnitřní zrcátko a dešťový senzor. Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 s automatickou převodovkou ve výbavě Monte Carlo stojí 713 900 Kč. Hlavní výhodou je paket Monte Carlo Plus v hodnotě 38 900 Kč obsahující parkovací senzor, Climatronic, vyhřívané sedačky a rádio s CD a MP3 za 10 000 Kč.

U motorů TSI byly dříve medializovány poruchy rozvodů. Nyní jsou již závady vyřešeny. Jezdil jsem s těmito motory v menších modelech. Spotřebu jsem měl vždy přes 9 litrů a byl jsem nespokojen s vadnutím zátahu ve vyšších otáčkách. Po delší pauze jsem měl s motorem 1.2 TSI 77 kW úplně jiné pocity. Asi jsem k němu uživatelsky dozrál. Zdá se, že jsem pochopil, že turbo tu není pro vysoký výkon, ale pro zvýšení točivého momentu v nízkých otáčkách. V úsecích s rychlostí 70 – 90 km/h jsem měl spotřebu 5,2 litru. Pro maximální využití točivého momentu motoru je převodovka odstupňovaná krátce. Pro dobrou spotřebu musíte stále řadit nahoru. Mírné přidušení motoru nevadí. Při dálniční rychlosti motor točí na šestku ke třem tisícům. Není hlučný, naopak zní příjemně, ale znamená to spotřebu 8 litrů. V městském provozu byla spotřeba 7,2 litrů/100 km. Dojem na mne dělal sametový zvuk motoru při rozjíždění. TDI proti němu zní jako zahradní traktůrek.

Motor 2.0 TDI 103 kW s automatickou převodovkou DSG a pohon 4x4 Haldex 5. generace dělá z yetiho mnohem univerzálnější auto než je městská předokolka s maloobsahovým motorem a krátce poskládanou manuální převodovkou. Můžete ho hnát po německé dálnici vysokou rychlostí a v městském provozu se nemusíte zabývat takovým přežitkem jako je řazení. Také se můžete směle pustit do lyžařských středisek s nejvyšší sněhovou nadílkou. Motor s dostatečnou rezervou kroutícího momentu není tak náchylný na kolísání spotřeby při různých režimech jízdy. Celková spotřeba za týdenní test byla 6,8 litru/100 km.

Yeti je v každé výbavě i motorizaci praktickým autem. V galerii vidíte několik možností uspořádání zadních sedadel VarioFlex. Společnou předností pro všechna provedení yetiho je suverenita. Světlá výška a výška sedadla nad silnicí dávají řidiči nadhled, pocit kontroly a bezpečí. Pohon jedné nápravy vás může v mnoha situacích limitovat, přesto s ním můžete vjet i tam, kam byste se s osobním autem asi nepustili. Jako například na staveniště, které můžete vidět na fotkách v galerii. Na silnici vnímám yetiho jako SUV s jízdními vlastnostmi srovnatelnými s osobními vozy. V mnoha případech cítím v sedací části dokonce větší jistotu než u některých kombíků.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary