První svezení: Audi R8 V10 Plus

2016-05-05 00:00:00

Jízda opravdovým supersportem je mimořádný zážitek. Přesto se nelze ubránit dojmu, že moderní super rychlá auta, přes všechnu tu svoji složitou techniku, tak trochu postrádají duši.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Je rychlé. Hodně rychlé! Postrádá živočišný charakter
Kvalitní zpracování Zábavné spíše jen rychlostí
Relativní komfort a kultivovanost Slabší zpětná vazba v řízení
Použitelné každý den Za tuhle cenu koupíte atraktivnější auto
Řídí se stejně snadno jako Fabia Museli jsme ho vrátit


Motor bručí na konstantních otáčkách uprostřed otáčkoměru a na displeji svítí nápis Launch Control Active. Pouštím brzdu, do ledvin mi narazí bourací kladivo a teprve když se na digitálním tachometru objeví číslice 150, mohu se konečně volně nadechnout. Neš si stačím uvědomit, co se děje, jedu 200. Než to stačím přečíst, jedu 250. A když tachometr ukazuje 315, už zavírám plyn. Začínám se totiž bát, zatímco Audi R8 pořád akceleruje se stejnou chutí, jako průměrné auto v běžné cestovní rychlosti. Kdybych si vzal ráno prášky proti strachu, určitě bych na tachometru zahlédl hodnotu 330 km/h, kterou slibuje i automobilka Audi jako nejvyšší konstrukční rychlost tohoto plnohodnotného supersportu. Díváte se totiž na vrcholný produkt německé značky, Audi R8 V10 s označením Plus. A to neznamená nic jiného, než že má tahle placatá červená věc s laserovými světly uprostřed umístěný desetiválec 5,2 l s tradičním atmosférickým sáním o výkonu 610 koní.

Čtěte také: Test Porsche 911 Carrera 4 GTS

To číslo si zopakujte ještě jednou. 610 koní! Ještě před dvaceti lety patřila tato hodnota vozům, jako je legendární McLaren F1 a ani Ferrari Enzo nebylo tak daleko. Technika udělala obrovský pokrok a na nové generaci Audi R8 je to znát. Dostanete neskutečnou zásobu výkonu, dechberoucí (doslova!) dynamiku a to všechno v poměrně použitelném balení, se kterým odjede vaše babička na nákup. Je tu automatická dvouspojková převodovka s řazením pádly pod volantem a tolik asistentů, že vybourat se s tímhle autem snad nemůžete, ani kdybyste chtěli. O tom se ostatně přesvědčuji za chvíli, kdy opouštím rovnou plochu uzavřeného letiště. Snad jste si nemysleli, že jsem těch více než 300 km/h jel na veřejné silnici... Díky vstřícnosti společnosti Max Cars, která na polygonu u Dlouhé Lhoty u Příbrami provozuje zážitkové jízdy, školu smyku a nově i odečet bodů, jsem mohl využít právě jejich plochu k odhalení skutečného potenciálu tohoto exkluzivního vozu.

Audi R8 V10 je prostě tak rychlé, že se na jeho limity v rámci dobrých mravů nemůžete na obyčejné silnici nikdy dostat. Jestli chcete vědět, co tohle auto umí, jeďte s ním na závodní okruh nebo někam, kde zaprvé neplatí rychlostní omezení (na trojku tohle auto jede přes 160 km/h) a kde zadruhé máte dost místa k tomu vyřešit problém, pokud se do něj dostanete. Pořád je lepší se s případným smykem vypořádat někde na letišti než mezi stromy na okresce. A že přinutit tohle auto k nejakým nepříčetnostem je téměř nemožné... Ono to není o pohonu všech kol, ten vás rychlejšími neudělá. Je to o celkové propracovanosti systému pohonu, jeho inteligentním a aktivním řízení a především o obrovské zásobě mechanické přilnavosti. Zatímco s klasickou zadokolkou pošlete auto k apexu a když tomu pořádně na výjezdu naložíte, už můžete driftovat, tady je té trakce tolik, že se Audi ne a ne na suchém povrchu utrhnout, ajko to můžete dělat třeba s BMW M3, Jaguarem F-Type či třeba Mazdou MX-5.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Audi A6 Avant 3.0 TDI

Nakonec se Audi pokouším vyprovokovat rozhozením ze strany na stranu, ale to je už zase moc. Auto se sice začne klouzat, ale všechno se to děje v obrovské rychlosti a potřebujete spoustu místa, abyste tenhle pokus o drift zvládli. Na mokru by to šlo asi lépe, ale jakákoli chuligánská zábava je na suchém asfaltu v omezeném prostoru běžné silnice zapovězená. Jenže Audi R8 nebylo nikdy o tom, aby jezdilo bokem. To bylo hlavně o rychlosti za každých podmínek. Popisovat, co ten výbušný desetiválec dělá s necelými 1500 kg pohotovostní hmotnosti, slovy moc dobře nejde. Sám jsem na rychlé auto zvyklý, ale porovnávat mých 343 koní a necelých 1600 kg s tímhle, to je jako porovnávat dvouplošník s „ef-patnáctkou“. Cestování dvoustovkou nepředstavuje pro Audi R8 žádný problém a další zrychlování za hranicí dvou set kilometrů v hodině není otázkou pokusu, ale prosté volby. I na sedmičku R8 V10 táhne jako lokomotiva a když snad máte pocit, že to není ono, můžete bezstarostně podřadit prostým zatažením za pádlo pod volantem o jeden nebo dva kvalty dolů.

Audi R8 V10 Plus jsem musel poměrně brzy vrátit, ale i během toho krátkého seznámení mne nepřestala uchvacovat ta bezstarostnost, s jakou pohlcuje kilometry a jak se s naprostou samozřejmostí prožene kolem dvoustovky. Při tom všem je to ale tak kouzelně použitelné, pohodlné a relativně kultivované auto, že když do něj posadíte babičku, která umí řídit jen s automatem, bez problémů s ním odjede nakoupit. Audi R8 není záludné a když víte, co děláte, jen tak vás nekousne. Supersporty udělaly obrovský krok kupředu a jsou nyní pohodlné, bezpečné a především řiditelné naprosto běžnými řidiči bez valných závodnických zkušeností. Přesto v nich dřímá neskutečný dynamický potenciál a je jen málo prostoru, kde se dá využít opravdu naplno. A to je možná trochu škoda. Na takové to odpolední projíždění bych měl pořád asi radši něco na způsob Porsche 911 s trochu dostupnější hranicí výkonů. I se svou starou M3 E46 se nemám kde pořádně projet. Ale pro někoho, kdo se chce odměnit za celoživotní pracovní úsilí utracením pěti nebo šesti milionů, je Audi R8 V10 Plus naprosto bezstarostná koupě. Sice bych v této kategorii dal přednost například Ferrari 488 GTB (protože je to Ferrari) nebo exotičtějšímu McLarenu 570S, ale pokud máte například vztah k Audi a R8 se vám líbí, vymlouvat vám to nebudu. Je to fantastické auto.

za spolupráci děkujeme společnosti Max Cars

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary