Přísnější kontroly emisí na STK posílají na trh rizikové ojetiny

2017-01-24 00:00:00

Kontroly na STK a emisích přitvrdily. Neprověřené ojeté auto tak může být velké riziko.


Veciautomobilove.cz

Od roku 2016 běží výrazně přísnější režim technických kontrol a především měření emisí. Ministerstvo dopravy si od toho slibuje, že po silnicích nebudou jezdit auta s nevyhovujícími emisemi a především zmizí vozy ve špatném technickém stavu. Praxe prozatím ukazuje, že jsou technické kontroly opravdu přísnější, především ze strachu provozovatelů a techniků na možná udání. Inu, žijeme v opravdu zvláštní době...

Ovšem přísnější STK nekladou větší požadavky jenom na provozovatele vozidla. Ve výsledku totiž dopadají i na lidi, kteří si nemohou dovolit nové bezvadné auto a musí se poohlédnout na trhu ojetin. Právě tam totiž mnohdy končí vozy, které poslední STK a emisemi neprošly.

Nový režim se týká především emisních kontrol. Na měření emisí jde auto před každou technickou prohlídkou. Nově se vozy napojují na diagnostiku, která čte paměť závad vozidla. Označuje se to jako tzv. „readiness kódy“ a vlastně to znamená připravenost důležitých systémů motoru (především pak systémů čistících exhalace).

Jak asi tušíte, největší problém mají turbodiesely. Právě funkce EGR ventilu, katalyzátoru a dalších systémů vozidla diagnostika na kontrole emisích prověřuje. A pokud u jednoho ze systémů ukáže závadu, automaticky test ukončí s výsledkem, že auto emisemi neprošlo. Technik na měření emisí ani nemůže ručně výsledek upravit. Majitel auta pak musí závadu odstranit.

Spousta lidí se pak chce svého vadného auta zbavit. Typicky se třeba jedná o auta, která za sebou mají neodbornou úpravu řídící jednotky a podobně. Ovšem problémy mohou mít i relativně nová auta. Odborníci upozorňují, že i vůz, který má emisní systémy jinak v pořádku, může na emisní kontrole ukázat chybu například kvůli tomu, že byl nedávno v servisu, kde resetovali paměť závad a auto se ještě lidově řečeno „nerestartovalo“. Některá auta ukazují chybu už třeba jen tehdy, pokud se při stání na volnoběh během měření emisí s napojenou diagnostikou sepne ventilátor chladiče, čímž dojde k momentálnímu zakolísání otáček motoru.

Nicméně nejvíce problémů mají právě auta s opravdu nefunkčními emisními systémy. Majitelé pak nechtějí investovat do oprav, které jdou mnohdy do několika desítek tisíc korun, a raději se auta pokusí rychle zbavit. A právě tady je velké riziko, protože běžný kupující nemá moc příležitostí takové auto poznat.

Nejčastěji taková auta končí malých nevybavených bazarech a hlavně v soukromých inzerátech, protože přenosnou emisní diagnostikou asi jen tak někdo s sebou nevozí. Kupující se pak mnohdy nechá zlákat na příznivou cenu, případně podepíše ve smlouvě něco, čímž se bývalý majitel vyviňuje z odpovědnosti. Pak máte auto, které sice může být pěkné, ale z technické prohlídky vás s ním právě kvůli nefunkčním emisním systémům vyhodí.

Pokud kupujete ojeté auto, především pak turbodiesel, a nemáte k dispozici potřebné diagnostické vybavení, obraťte se raději na prověřený autobazar, který právě diagnostickým vybavením disponuje a vykupovaná auta jím kontroluje. Pak máte jistotu, že kupované auto má všechny emisní systémy funkční a na kontrole emisí a STK vás s ním nevyhodí.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary