Preference Čechů se mění, automatická převodovka již není tabu

2012-08-23 00:00:00

Podle průzkumu se zájemci o nové nebo ojeté vozidlo již tolik nevyhýbají verzím vozů s automatickou převodovkou. Dříve zatracovaná varianta řazení tak nachází stále více příznivců.


Pavel Foltýn

V nejbližších měsících si plánuje koupit automobil 35 % návštěvníků vybraných serverů české internetové jedničky Seznam.cz. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který si udělal server Sauto.cz mezi svými uživateli. Nejčastěji hledají automobil pomocí Internetu (85 % dotázaných) a rozhodují se zejména podle ceny a stáří vozidla. Průzkum potvrdil i dominanci tří značek na českém trhu – domácí Škody a Volkswagenu spolu s Fordem. Podle průzkumu serveru Sauto.cz se při nákupu vozidla 88 % Čechů nejvíce orientuje podle ceny vozu. Druhým nejdůležitějším parametrem výběru je pro 86 % dotázaných rok výroby. Každý třetí rovnou vybírá z nabídky nových aut (další třetina pak mezi vozy se stářím 3–9 let). Ruku v ruce s rokem výroby jde i stav najetých kilometrů. Toto jsou pro většinu zájemců základní parametry, které rozhodují o koupi automobilu. Velkou roli při výběru pak samozřejmě hraje také značka automobilu (až pro tři čtvrtiny zájemců), méně již pak rozhoduje konkrétní model z dané značky (61 %). Patrný je i rozdíl v chování zástupců obou pohlaví na on-line serverech zaměřených na prodej automobilů. Nákup automobilů je totiž v České republice stále větší doménou mužů. Zatímco jen tři z deseti žen navštívily Sauto.cz, protože zrovna o koupi auta uvažují, u mužů je to až 42 %.

Zajímavým výsledkem průzkumu je posun vnímání automatické převodovky českými řidiči. Ještě před několika lety by o „automatu“ uvažovala jen velmi úzká skupina lidí. Dnes je téměř čtvrtina z nich ochotna pořídit si automobil s automatickou převodovkou. Drtivá většina Čechů ale stále preferuje dojem větší kontroly nad vozidlem a jako nutnou podmínku koupě až 77 % uvádí manuální převodovku.

Věčný boj vládne také v nekonečných hospodských diskuzích českých automobilistů, zda je lepší vznětový, nebo zážehový motor. A jak se nakonec Češi v praxi rozhodují? 45 % procent by na pumpě raději tankovalo benzín, u stojanu s naftou by se naopak chtělo zastavit 35 % lidí. Jen dvěma z deseti na typu motoru vůbec nezáleží. Kromě těchto specifik se Češi zajímají i o technické parametry vozu, na které začínají být stále více nároční. Naprostou samozřejmostí je pro nákup auta posilovač řízení (98 %),  airbagy (84 %) a ABS (78 %).  Navíc se stáváme čím dál pohodlnějšími – už 22 % lidí požaduje ve výbavě parkovací senzory. Naopak většině respondentů nezáleží na tom, zda bude mít jejich budoucí auto navigaci nebo vyhřívaná sedadla.

Jaké značky automobilů Češi preferují nejčastěji?

TOP 10 ZNAČKY

  • 1. Škoda 50 %
  • 2. Volkswagen 25 %
  • 3. Ford 18 %
  • 4. Audi 11 %
  • 5. Renault 10 %
  • 6. – 8. Hyundai 9 %
  • 6. – 8. Peugeot 9 %
  • 6. – 8. BMV 9 %
  • 9. Opel 8 %
  • 10. – 11. Citroën 6 %
  • 10. – 11. Kia 6 %

 

Zdroj: Sauto.cz

Poznámka:
Průzkum probíhal v období od 25. května do 15. července 2012 mezi uživateli vybraných služeb Seznam.cz starších 15 let.
 

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary