Podle německých úřadů jsou emise naftových motorů Opelu v pořádku

2016-08-01 00:00:00

Naftové motory Opelu sice mohou v určitých jízdních situacích omezovat nebo dokonce vypínat řízení emisí, ale je to v souladu s normou.


text: Dalibor Žák

Už je to skoro rok, co se provalila tzv. aféra Dieselgate, tedy údajné úmyslné obcházení emisních norem naftovými motory koncernu Volkswagen. Automobilka se přiznala, že vyvinula software, který rozpozná měření emisí, zatímco v reálném provozu pak řízení emisí naftových motorů nefunguje. Problém se týkal především trhu v USA, kde se koncern Volkswagen snažil prosadit s motory 2.0 TDI a 3.0 TDI V6 označenými jako Clean Diesel. Podle amerických norem musí takový motor splňovat prakticky stejné přísné emisní limity jako motor benzinový. Jsou ještě přísnější než evropské normy Euro 5 a 6. Volkswagen v laboratorních podmínkách vyhověl, i bez selektivní katalytické redukce (AdBlue). V reálném provozu ale řízení emisí nefungovalo.

Následně se začalo řešit, jestli náhodou nepodvádí i jiné automobilky a postupně začaly vyplouvat na povrch případy, kdy bylo nezávislými testy zjištěno, že v reálném provozu diesely vypouštějí mnohanásobně vyšší emise oproti měření v laboratoři. Než na podvádění ze strany automobilek to ale spíše ukázalo na naprostou nereálnost používaných měřících cyklů. Reálný provoz zkrátka klade na vozy úplně jiné nároky, především pak na moderní downsizované agregáty s menším počtem válců. K vyšetřování několika automobilek došlo i v Evropě. I zde se VW přiznal k šidění emisí motorů 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI s normou Euro 5 a připravuje nápravu. Vyšetřován byl i koncern PSA Peugeot-Citroën, u kterého se nic nenašlo. Renault preventivně svolal několik desítek tisíc dieselů ke kontrole a úpravě softwaru, u kterého měl podezření, že by nemusel vyhovět. A do sítě emisních skandálů spadl také Opel.

Automobilka totiž přiznala, že motory 2.0 CDTI a 1.6 CDTI v určitých jízdních situacích skutečně vypínají řízení emisí. Německé úřady nyní Opel vyšetřovaly a prováděly podrobné analýzy. Výsledek vyšetřování zní ale jasně: Opel žádnou normu neporušil a vše je v pořádku. Značka patřící do koncernu General Motors si tak může na chvíli trochu oddechnout. Opel ale poukázal na ještě jednu zvláštnost, kterou zřejmě využívají všechny ostatní automobilky. Emise se totiž měří při laboratorních opakovatelných podmínkách v určitém teplotním rozsahu, zatížení motoru a atmosférickém tlaku. Opel právě přiznal, že pokud je motor pod velkou zátěží (auto jede rychleji než 145 km/h), změní se teplota a atmosférický tlak, řízení emisí se omezí nebo dokonce úplně vypne. To ale právě evropská norma dovoluje, pokud je to v zájmu ochrany motoru nebo bezpečnosti silničního provozu. Stejnou „kličku“ tedy pravděpodobně využívají i ostatní výrobci. Na jednu stranu se to může jevit jako nefér, ale na druhou to ukazuje, jak jsou emisní normy neprůhledné, špatně nastavené a nejednoznačné.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary