Opel představuje Astru GTC

2011-06-14 00:00:00

Opel Astra GTC bude mít světovou výstavní premiéru na 64. autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem, který se koná ve dnech 15. až 25. září 2011.


Pavel Foltýn

Nový model Astra GTC zaujme výrazným designem a jízdními vlastnostmi. Po technické stránce všechny verze modelů Astra GTC profitují z nové konstrukce přední nápravy HiPerStrut, která doplňuje zadní nápravu patentované konstrukce s Wattovým přímovodem. Ta garantuje dokonalou stabilitu a ovladatelnost. Přední nápravu takto sofistikované konstrukce nabízí jen velmi málo skutečně sportovních automobilů v této třídě. „Astra GTC je sportovním členem rodiny automobilů Opel,”říká Karl-Friedrich Stracke, generální ředitel automobilky Opel. „Tento model, navržený a zkonstruovaný v našem vývojovém centru v německém Rüsselsheimu, se profiluje jako atraktivní sportovní kupé s temperamentními jízdními vlastnostmi, přičemž zůstává cenově dostupným vozem s udivující flexibilitou a prostorností. Jsme přesvědčeni, že Astra GTC vnese svěží vzduch do celého segmentu kompaktních sportovních automobilů.”

Výrobce předpokládá, že Astra GTC bude tvořit 15 až 20 % z celkových prodejů modelů Astra a že přispěje k dalšímu zvýšení atraktivity úspěšných kompaktních modelů značky Opel, jejíž tržní podíl v Evropě vzrostl z 8,3 % v roce 2009 na 11,4 % v roce 2010. Sériový model Astra GTC je inspirovaný studií Opel GTC Paris Concept, která se představila na podzim roku 2010 na autosalonu Mondial de l’Automobile v Paříži. Kompaktní pětimístné kupé má jedinečný design: Ani jeden vnější díl karoserie není shodný s jinými verzemi řady Astra – výjimkou jsou jen vnější zpětná zrcátka a střešní anténa. Šest ze sedmi kol z lehkých slitin velikosti od 17“ do 20“ je vyhrazeno exkluzivně pro model Astra GTC. 

„Snažili jsme se, aby model Astra GTC byl ultimativním vyjádřením výrazových prostředků designu značky Opel, kterou charakterizujeme jako „sochařské umění ve spojení s německou precizností“ a aby zhmotňoval naši vášeň pro dokonalé automobily,”říká Mark Adams, viceprezident značek Opel/Vauxhall odpovědný za design. „Nechtěli jsme ale emocemi potlačit funkčnost: Astra GTC je proto stále praktickým a dostupným automobilem.”

Mechatronický podvozek modelu Astra GTC má přední nápravu konstrukčně blízkou nápravě modelu Insignia OPC, která zlepšuje jízdní vlastnosti a garantuje bezprostřední reakce vozu, což od sportovních vozů očekávají jejich nároční řidiči. Oproti pětidveřové verzi má Astra GTC o 15 mm nižší světlou výšku, přičemž základní proporce podvozku se mírně zvětšily. Díky prodlouženým ramenům zadní nápravy vzrostl rozvor o 10 mm ze 2685 mm na 2695 mm. Také rozchod obou náprav je zvětšený na 1584 mm (+ 40 mm) vpředu a  1588 mm (+ 30 mm) vzadu. To umožnilo použití kol většího průměru se sportovními nízkoprofilovými pneumatikami, které zlepšují stabilitu a dodávají vozu výrazný vizuální akcent.

Ta nejvýznamnější změna ale není na první pohled viditelná: Všechny verze řady Astra GTC (bez ohledu na použitý motor a stupeň výbavy), mají novou přední nápravu HiPerStrut (High Performance Strut). Oproti běžné nápravě s kombinovanými tlumičovými vzpěrami McPherson, použité u pětidveřových modelů řady Astra, má náprava HiPerStrutpozměněnougeometrii – především zmenšenýodklon osy čepu řízení. Tím se zlepšuje vedení kole, redukuje se přenos sil od hnacích předních kol do řízení a zvyšuje se přesnost ovládání. Díky nové přední nápravě má Astra GTC vitální a sportovní jízdní vlastnosti, lepší ovladatelnost a řízení garantuje zřetelnější zpětnou vazbu. Konstrukce zadní nápravy kombinuje vlečená ramena, propojená torzně poddajnou příčkou, a Wattův přímovod. Tato promyšlená konstrukce, patentovaná značkou Opel, prokázala své výhody už v předchozích verzích modelové řady Astra: Je lehčí a kompaktnější než složité víceprvkové závěsy zadních kol, přičemž ale poskytuje stejně vysoký jízdní komfort, vynikající izolaci od přenosu vibrací, resp. hluku a zaručuje výbornou stabilitu. 

Konstrukce podvozku FlexRide modelu Astra GTC dokonale integruje systém tlumičů pérování s plně adaptivní regulací. Tento systém zvyšuje dynamickou stabilitu vozu, zlepšuje jízdní vlastnosti v zatáčkách a optimalizuje reakci vozu na impulzy řízení tím, že automaticky přizpůsobuje charakteristiky tlumičů pérování stavu vozovky, rychlosti jízdy a individuálnímu stylu řízení konkrétního řidiče. Lepší stabilita a ovladatelnost přispívají ke zvýšení aktivní bezpečnosti vozu v kritických situacích. Systém FlexRide navíc dovoluje řidiči měnit pouhým stisknutím knoflíku celkové nastavení podvozku ve třech režimech - na výběr je vyvážený režim „Standard“, komfortně orientovaný „Tour“ nebo aktivní režim „Sport”. 

Čtyři motory na začátku, zanedlouho sportovní verze

Opel Astra GTC bude od začátku prodeje k dispozici se čtyřmi motory – jedním vznětovým a třemi zážehovými. Vylepšený turbodiesel 2.0 CDTI s přímým vstřikováním paliva „common-rail“ má výkon zvýšený na 121 kW (165 k) a standardně je vybavený filtrem pevných částic ve výfukových plynech. Tento agregát je propojený se šestistupňovou manuální převodovkou. Součástí standardní výbavy je i nový systém Start/Stop, snižující spotřebu paliva v městském provozu. Motor 2.0 CDTI spojuje vynikající výkonové parametry s vysokou účinností. Díky funkci overboost dává agregát nejvyšší točivý moment 380 Nm a modelu Astra GTC uděluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy. Maximální rychlost s tímto motorem je 210 km/h. Kombinovaná normovaná spotřeba paliva činí jen 4,9 l nafty na 100 km a emise CO2 činí jen 129 g/km. Na jedno naplnění nádrže o objemu 56 litrů ujede Astra GTC 2.0 CDTI přes 1100 km. 

Systém Start/Stop se standardně montuje i do obou turbodmychadlem přeplňovaných zážehových čtyřválců 1.4 Turbo o výkonech 88 kW (120 k) a 103 kW (140 k). Oba tyto agregáty se kombinují se šestistupňovou manuální převodovkou, dosahují shodného točivého momentu až 200 Nm a mají stejnou i průměrnou normovanou spotřebu paliva 5,9 l na 100 km a emise (139 g/km CO2 na km). Vrchol nabídky zážehových motorů představuje motor 1.6 Turbo se šestistupňovou manuální převodovkou o výkonu 132 kW (180 k), s nímž Astra GTC jede až 220 km/h. Po premiéře na frankfurtském autosalonu IAA přibudou další motory. Nejsportovnější verze, včetně mimořádně výkonného modelu OPC, vyjedou v roce 2012. 

Druhá generace kamerového systému Opel Eye profituje z rozšířené funkčnosti. Funkce  Traffic Sign Recognition (TSR) dokáže identifikovat více dopravních značek než doposud a informace jsou doplňovány daty z navigačního systému. Kromě známé funkce Lane Departure Warning (LDW), která varuje před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu, systém LDW nyní podporuje i novou funkci Following Distance Indication(FDI), díky níž je řidič vizuálně informován o odstupu od vpředu jedoucího vozu. 

Astra GTC si přináší v pořadí již čtvrtou generaci bi-xenonových adaptivních světlometů Bi-Xenon Advanced Forward Lighting (AFL 4). Kromě dosud známých devíti funkcí dosavadního systému AFL+ (mj. asistenční systém dálkových světel, který samočinně přepíná dálková a tlumená světla v závislosti na okolním provozu) mohou být světlomety Astry GTC doplněny funkcí Intelligent Light Ranging(ILR). Tato funkce využívá kamery systému Opel Eye pro měření vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a na základě toho nastavuje dosah tlumených světel. Díky těmto deseti funkcím lze o Astře GTC hovořit jako o voze s nejlepšími světlomety ve své třídě.                                      

Opel Astra GTC byl navržen a zkonstruovaný v Mezinárodním technickém a vývojovém centru značky Opel v německém Rüsselsheimu, vyrábět se bude v závodě Opel v polských Gliwicích.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary