SUV Opel Mokka X a MPV Opel Zafira mají po modernizaci. Spolu s ní přišel do nových Opelů i online asistenční systém OnStar, který komunikuje v češtině.
text: Dalibor Žák, foto: Opel, Luděk Kortus
Opel Mokka X
Kompaktní SUV Opel Mokka patří ke stěžejním modelů německé automobilky. Mokkou se trefila do vkusu masy zákazníků a tohle auto vytváří důležité zisky. Nyní přišel čas na modernizaci. Nová Mokka se jmenuje Mokka X (X bude označovat všechny další crossovery a SUV značky Opel) a na první pohled si všimnete přepracované přídě s novými LED světly a nového interiéru. Těch změn je samozřejmě více, ale zákazníky asi nejvíc zaujme právě rozšíření výbavy o nová adaptivní LED světla a také přepracovaný zábavní systém s dotykovým displejem a pokročilými možnostmi konektivity. Mokku X jsme vyzkoušeli s naftovým motorem 1.6 CDTI v kombinaci s automatickou šestistupňovou převodovkou. Opel jako jedna z mála automobilek ve svém segmentu nabízí automat ke všem provedením, tedy k benzínu i dieselu, k předokolace i čtyřkolce. Ani čtyřkolka není podmíněna palivem nebo výbavou. Zákazníci si tak opravdu mohou vybrat. Chování Mokky X se proti minulému modelu značně zlepšilo, motor je kultivovanější. Přesto to na dlouhé dálniční etapy moc není a tohle kompaktní SUV se hodí spíše do okolí většího města. Modernizovaný interiér ale celému dojmu z auta rozhodně prospěl. Výhodnější je i nový ceník a s akční cenou startuje Mokka X na částce 377 900 korun.
Opel Zafira
Faceliftem prošla i Zafira. I u ní se modernizoval interiér, který vypadá velmi hodnotně. Také Zafira dostala nová přední LED světla, i když jako u Mokky se jedná o položku za příplatek. Vyzkoušeli jsme naftový motor 2.0 CDTI (125 kW) rovněž v kombinaci s šestistupňovým automatem. Ze Zafiry se tak rázem stalo velmi příjemné auto na dlouhé cestování. Motor je nyní tichý, automat řadí inteligentně a snad lze mít jen výhrady k funkci adaptivního tempomatu, který občas zazmatkuje a ne vždy funguje až do zastavení. Sedačky jsou v Zafiře vynikající a překvapilo nás naladění podvozku na dálnici D1. Jako by tento tankodrom přes noc někdo záhadně opravil. Opel u Zafiry zjednodušil výbavu, nyní jsou k dispozici dvě řady, které už tak nabízejí všechno podstatné. Samozřejmě můžete i zaškrtávat rozmazlující položky. Opel Zafira začíná na ceně 455 900 korun a opět můžete mít i originální verzi na LPG nebo CNG. Nejedná se o dodatečné přestavby, ale o originální montáž přímo z továrny. Snad jen zamrzí, že Zafira na LPG nebo CNG nejde objednat s automatickou převodovkou. Jinak je těch kombinací a motorů zase celá řada. Zajímavá je benzinová šestnáctistovka s výkonem 200 koní.
OnStar
Velikou novinkou je přechod asistenčního systému OnStar do češtiny. Tento online asistent vám sežene pomoc, kdykoli potřebujete. A v případě dopravní nehody vám zavolá i záchranku. Není to nějaký robot, ale skutečný lidský operátor. Ten právě bude mluvit česky a to ať jste kdekoli v Evropě. Odvíjí se to totiž od nastavení jazyka vašeho infotainmentu v autě. Stačí stisknout tlačítko a Opel vám poradí se vším, co potřebujete. Ale asi nejdůležitější je právě funkce SOS při dopravní nehodě. Auto dokonce začne samo volat asistenci bezprostředně po nehodě a pokud nikdo z vozu s dispečerem nekomunikuje, ten sám přivolá na místo pomoc. Opel ví, kde se přesně auto nachází. Tuto funkci vyhledávání ale můžete skrýt. OnStar vám pomůže auto skrze aplikaci v mobilním telefonu ovládat i na dálku, provádět servisní diagnostiku a dokonce ho může i najít a kontaktovat policii, pokud vám auto ukradnou. První rok provozu systému OnStar je zdarma, následně stojí 2499 korun ročně nebo 249 korun za měsíc.