Ojetý hatchback Toyota Yaris (2005 - 2011)

2015-01-27 00:00:00

Druhá generace malého hatchbacku Toyota Yaris navázala na kvality a úspěch generace první. Je to kvalitní a spolehlivé auto, ale nečekejte od něj zábavu za volantem a vysokou míru cestovního komfortu.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Vysoká spolehlivost Náchylnost ke korozi
Živé a úsporné motory Nudné jízdní vlastnosti a řízení
Prostor pro posádku Nízký komfort a kultivovanost
Příznivé ceny ojetiny Nepřehledný a neergonomický interiér
Slušná zůstatková hodnota Místy velmi laciné zpracování


Na přelomu tisíciletí se zdálo, že koroze moderních aut vymizela stejně jako spalničky, černý kašel nebo mor. Vlastně se v Evropě v té době žilo docela hezky. Ekonomická krize byla v nedohlednu, nová auta se prodávala jako na běžícím pásu a všechno šlapalo docela dobře. Jenže pak udeřila euro—americká finanční krize, úředníci začali požadovat po automobilkách plnění nesmyslných rádoby ekologických předpisů a příliv úprchlíků z Afriky do náruče štědrého sociálního systému evropských zemí přitáhl zase nemoci, o kterých jsme slyšeli naposledy z vyprávění našich prababiček. A tak se zase objevil u dětí černý kašel, v přistěhovaleckých ghetech se vyskytuje mor a cholera a nová auta opět začala reznout. Ani Toyota Yaris, jakkoli je to jinak kvalitní a spolehlivé auto, není výjimkou a i ona trpí na velmi nedůstojnou závadu zvanou koroze. Musíte tedy chvíli hledat udržované auto, jinak se ale nemáte u Toyoty prakticky čeho bát. Ostatně, to si hned všechno vysvětlíme.

Doporučujeme: Nová Škoda Fabia III - první test

Toyota Yaris druhé generace nese kódové označení XP9, ale to nás moc zajímat nemusí. Důležité je, že se začala vyrábět v roce 2005 (do Evropy přišla v roce 2006), v roce 2009 prodělala facelift a v roce 2011 byla výroba ukončena a nahrazena novou třetí generací. Ta je na trhu dodnes. Pokud jde o motory, základ tvoří poměrně oblíbený litrový tříválec 1.0 VVT-i, který jsem si také půjčil na test v Autocentru ESA. Je spojen s pětistupňovým manuálem a je to motor, ke kterému Toyota jako k jedinému nenabízela automatické řazení. Automat jste mohli mít k čtyřválcům 1.3 VVT-i, 1.33 Dual VVT-i i k raritní sportovněji laděné verzi 1.8 TS. Dokonce i turbodiesel 1.4 D-4D se prodával rovněž s automatem na přání. Podrobné parametry motorů uvádíme v přiložené tabulce. Tříválec jako takový je slušná jednotka, ale svým zaměřením se hodí spíše do města. Na dálnici motor nestačí a i mimo město musíte třeba předjíždění chvíli plánovat. Pokud chcete jezdit delší trasy, určitě zvažte nákup čtyřválcového motoru. Turbodiesel 1,4 l se prodával jen mezi roky 2006 a 2009 a i když to není špatný motor a umí jezdit za čtyři litry, moc se svou hlučností pod kapotu Yarisu nehodí.

motor objem počet
válců
výkon
kW/k při ot/min
točivý
moment Nm při ot/min
převodovka výroba
1.0 VVT-i 998 cm3 3 51/69 v 6000 93 v 3600 5 man 2006 - 2011
1.3 VVT-i 1298 cm3 4 64/87 v 6000 121 v 4000 5 man / 5 at 2006 - 2008
1.3 Dual VVT-i 1329 cm3 4 73/99 v 6000 128 v 3800 6 man / 6 at 09/2010 - 2011
1.3 Dual VVT-i 1329 cm3 4 74/101 v 6000 132 v 3800 6 man / 6 at 2009 - 09/2009
1.8 TS VVT-i 1798 cm3 4 98/133 v 6000 173 v 4400 5 man / 6 man 01/2007 - 01/2009
1.4 D-4D 1364 cm3 4 66/90 v 3800 190 v 1800 - 3000 5 man / 5 at 2006 - 2009


Statistiky vidí Toyotu Yaris jako velmi spolehlivé auto a mezi malými vozy ji tradičně řadí na nejvyšší příčky. V celkovém hodnocení všech aut se Yaris prosazuje pravidelně do první desítky z více než stovek všech hodnocených aut, takže to nebude riziková koupě. Ostatně, o autě nepanují žádné katastrofické historky a pokud má aspoň základní servis, vydrží velmi dlouho. Atmosférické motory jsou trvanlivé, odolné a mají nízkou spotřebu paliva. Potřebují jen pravidelně měnit olej a dbát na předepsané servisní úkony. Hledejte tedy auto s jasnou servisní historií, pak se prakticky nemáte čeho bát. Nejsou výjimkou vozy, které ani po více než 150 000 km nevykazují známky úniku nebo vyšší spotřeby oleje, ani pokles výkonu. Podobné trvanlivosti sice nedosahují převodovky, ale ty spíše trpí na neopatrné zacházení majitelů. Toyota Yaris totiž často slouží v autoškolách nebo v rukách začátečníků s ne úplně vytříbeným způsobem jízdy a řazení. Brzy to tak odnese i málo dimenzovaná spojka, zejména turbodiesel ji dokáže při neopatrném zacházení doslova sežrat za dva roky.

Čtěte také: Test ojetého hatchbacku Fiat 500

Při zkušební jízdě se zaměřte na přesnost a kvalitu řazení. Studená převodovka jde trochu těžko, ale nesmí drhnout a rychlosti musí zapadávat hladce. Při rozjezdu se nesmí stát, že by auto cukalo, to svědčí právě o opotřebované spojce. Problém ale může být i v řídící jednotce nebo v lambda sondě, kdy si auto nedokáže správně nastavit potřebné množství benzínu. Kdo není navyklý na otupělé motory splňující Euro 5, pravděpodobně mu bude trvat, než se naučí dávkovat plyn hlavně při rozjezdu. Zejména tříválec z nízkých otáček reaguje na plyn dost ospale, takže se ho nebojte točit. Je to jinak živý a ochotný motor a otáčky mu nevadí. Malý turbodiesel může potřápit obvyklými závadami jako je unavené turbo, zanesené vstřikovače, vyklepaný dvouhmotový setrvačník a vadný EGR ventil. Yaris není vhodný na dlouhé přesuny, proto si radši kupte benzínový motor, který se na městské popojíždění hodí více. Spotřeba benzínových jednotek je velmi dobrá, tříválec umí jezdit stabilně za 5,5 litru, čtyřválec 1,3 a 1,33 l se spokojí se šesti až sedmi litry na 100 km.

Toyota Yaris vás ale asi zklame především interiérem. Je tu sice docela dost místa pro posádku, ale plasty jsou laciné a ne zrovna kvalitně smontované. Navíc jsou nepříjemné na dotek a nepotěší vás i podivná ergonomie s centrálně umístěným displejem. Není moc přehledný a pokud jste vyššího vzrůstu, prakticky v něm nic neuvidíte. Zvyk vyžaduje i ovládání ventilace a rádia, ale především tím, že aretace knoflíků je nečitelná a všechno působí dojmem, jako by se to mělo každou chvíli rozpadnout. Takhle laciný interiér byste čekali spíše u Dacie než u Toyoty. Z interiéru více ojetých aut se také ozývá vrzání a drnčení, ale to dělal Yaris často už i jako nové auto, takže se tím nenechte zneklidnit. Naopak se vám třeba bude líbit plno odklácích schránek, se kterými můžete hrát oblíbenou hru „vydržte, pane policisto, jen co si vzpomenu, kam jsem si položil doklady a osvědčení o registraci vozidla“. Velikost kufru není zázračná a třeba do Fabie naložíte mnohem víc věcí, ale na takový ten běžný nákup to stačí. Toyota Yaris je prostě především na krátké a rychlé přesuny po městě, jako rodinné auto fungovat nebude.

Pokud rádi řídíte, i v tomto ohledu vás Yaris zklame. Ne snad proto, že by byl pomalý, od tříválce se prostě zázraky očekávat nedají, ale jeho podvozek je takový nemastný neslaný, řízení jalové a gumové a celý zážitek z jízdy se dá popsat slovem nuda. Pořád je ale lepší jet svým autem než hromadnou dopravou. Na zábavu si kupte něco jiného a ne Yarise, ten prostě funguje jako dopravní prostředek. Škoda jen, že podvozek není ani pohodlný. Rovněž kultivovanost auta je docela nízká a v cestovní rychlosti je v něm poměrně vysoký hluk, ale není to nesnesitelné, existují i hlučnější auta. Zajímavostí ale je, že Toyota Yaris má poměrně kvalitní audio soustavu. Rádio má sice slabý signál, ale samotná kvalita zvuku je velmi dobrá, což u malých a levných aut zrovna pravidlo nebývá. Když už jsme u interiéru, prověřte funkci ventilace a centrálního zamykání, neboť to jsou věci, které občas nefungují. Také si všímejte detailů jako je těsnění kolem oken a dveří, na kterých poznáte, zda bylo auta bourané. Rozebíraný Yaris bude pravděpodobně velmi vrzat a skřípat, což vás bude dohánět k šílenství.

Celkové hodnocení

Po mechanické stránce je Toyota Yaris druhé generace velmi dobrá ojetina. Benzínové motory jsou mechanicky spolehlivé a nenáročné na servis. Potřebují jen dodržovat pravidelné předepsané servisní úkony a pak vám vydrží na věky. Pozor si dejte na stav převodovky a spojky a smiřte se s trochu hlučnější prací podvozku, ale jinak je Yaris vážně spolehlivé a kvalitní auto. Bohužel ale i Yaris podléhá korozi, zejména pokud je auto provozováno trochu nevybíravým způsobem a jeho majitel nejde prom ránu daleko. Hlubší šrámy na karoserii znamenají poměrně rychlý postup koroze. Starší auta s nájezdem přes 150 000 km už mívají chycený i podvozek a pokud to nebudete řešit, mohli byste mít za pár let velký problém. Pokud chcete mít klid, raději si připlaťte za novější a méně ojeté auto. Ceny ojetin jsou totiž docela příznivé a pokud je Yaris udržovaný a servisovaný, udrží si již svoji hodnotu. Starší a hodně ojetá auta už koupíte za 50 000 korun a pokud potřebujete něco na doježdění, než si koupíte pořádné auto, je tenhle Yaris velmi dobrá volba.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary