Ojetý hatchback Renault Mégane III (od 2008)

2015-02-03 00:00:00

O Renaultech koluje spousta mýtů ohledně spolehlivosti a kvality. Záleží samozřejmě kus od kusu, ale zrovna tento Mégane třetí generace umí být i kvalitní auto. Jen ho musíte chvíli hledat.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Stále atraktivní design Kolísavá kvalita zpracování
Kvalitně působící interiér Poruchové turbodiesely 1.5 dCi
Dobré ceny mladých ojetin Hlučnější motory
Dostupný servis a náhradní díly Nižší kultivovanost a komfort
Nabídka variant a motorizací Na našem trhu horší dostupnost silných motorů


Renault Mégane třetí generace zaznamenává pokles prodejů. Aby také ne, když už se vyrábí bez velkých technických inovací od roku 2008 a další generace je stále v nedohlednu. V roce 2010 Renault v Evropě prodal přes 270 000 Méganů, v roce 2013 už to bylo méně než 150 000 aut a v loňském roce číslo dále o několik tisíc kleslo. Renault sice vozu poskytl už dvakrát modernizaci, poslední v roce 2013, ale zákazníci už by prostě chtěli nové auto. Nicméně v nabídce nových aut Renault Mégane zůtává a vy si stále můžete vybrat za docela zajímavé peníze. Právě cenová politika Renaultu je ale příznivá pro zájemce o ojetinu, neboť tlačí ceny poměrně mladých a málo jetých aut s dobrou výbavou směrem dolů. Pro Renault také hovoří tradičně velký důraz na pasivní i aktivní bezpečnost.

Čtěte také: Test ojetého MPV Renault Scénic

Pod kapotou se vystřídalo několik motorizací a převodovek, takže si pro zjednodušení všechny uvedeme v přiložené tabulce. Poslední dobou opouští výrobce klasické atmosférické motory a sází na maloobjemové downsizované s přeplňováním. Samozřejmě je v nabídce spozusta dieselů, především motor 1.5 dCi a pak nová jednotka 1.6 dCi, která se prodává teprve chvíli. Zajímavostí je i ostrá sportovní verze Mégane R.S., nebo chcete-li RenaultSport. Ta se od produkčních vozů dost liší, nejen nastavením podvozku, ale především tím, že se motory a důležité části vozu montují ručně v Dieppe. Jedná se ale o vyhraněné sportovní vozy a dnes je zmíníme jen okrajově. Spíše se jim budeme věnovat v seriálu zaměřeném speciálně na dostupné ojeté sportovní vozy, který připravujeme.

motor zdvihový
objem cm3
výkon
kW/k
točivý
moment Nm
zrychlení
0-100 km/h
max.
rychlost
km/h
výroba od do
1.2 16V TCe 1197 85/115 190 10,9 s 185 od 03/2012
1.2 16V TCe 1197 97/132 205 9,8 s 190 od 03/2012
1.4 16V TCe 1397 96/130 190 9,6 s 200 04/2009-06/2013
1.6 16V 1598 74/101 148 10,9 s 190 od 11/2008
1.6 16V 1598 81/110 151 10,5 s 195 od 11/2008
1.6 16V E85 1598 81/110 151 10,5 s 195 05/2009-05/2010
2.0 16V 1997 103/140 195 10,3 s 195 od 05/2009
2.0 16V TCe 1998 132/180 300 7,8 s 230 od 01/2009
2.0 16V TCe 1998 140/190 300 7,7 s 230 od 08/2012
2.0 16V TCe 1998 162/220 340 7,6 s 240 od 11/2012
2.0 16V TCe 1998 184/250 340 6,1 s 245 11/2009-02/2012
2.0 16V TCe 1998 195/265 360 6,0 s 245 od 04/2012
1.5 dCi 1461 66/90 200 12,5 s 180 od 11/2008
1.5 dCi 1461 78/106 240 10,5 s 190 11/2008-01/2012
1.5 dCi 1461 81/110 240 11,5 s 190 od 05/2010
1.6 dCi 1598 96/130 320 9,8 s 200 od 01/2012
1.9 dCi 1870 96/130 300 9,5 s 205 11/2008-02/2012
2.0 dCi 1995 110/150 360 9,5 s 210 10/2010-01/2012
2.0 dCi 1995 118/160 380 8,7 s 215 od 04/2009
2.0 dCi 1995 120/163 380 8,5 s 220 od 08/2012


Na test Renaultu Mégane třetí generace jsem si v Autocentru ESA půjčil klasickou benzínovou šestnáctistovku s atmosférickým sáním spojenou s šestistupňovým manuálem. Motor má výkon 81 kW (110 k) v 6000 ot./min. a točivý moment 151 Nm v 4250 ot./min. Pohonná jednotka je docela živá, ale více se jí líbí ve vyšších otáčkách. V nízkých otáčkách Renault kompenzuje nízký točivý moment ostřejším mapováním pedálu plynu, což může být při popojíždění zprvu trochu otravné, ale zvyknete si na to. Navíc má motor při dynamické jízdě příjemně ostrou reakci a i když na to auto není dělané, dá se s ním jet docela dynamicky. Šestistupňová převodovka má také docela krátké udstupňování. Ani řízení není špatné, i když působí trochu uměle a elektricky. Jestli ale chcete ostřejší svezení, buď si kupte přeplňovaný dvoulitr nebo rovnou ostrou verzi R.S. Ta ale nemá tak pohodlné nastavení podvozku jako běžný produkční model, i když samozřejmě nabízí atraktivnější dynamiku.

Co se pohodlí týče, sedačky mají sice krátké sedáky, ale nejsou typicky francouzsky proměklé, takže se s autem dá delší jízda přežít. Ne úplně šťastné je tvarování opěrek hlavy, ale zvyknete si. Podvozek je docela tuhý, což sice pokytuje vozu slušnou oporu v zatáčkách, ale na hrbolaté cestě auto trochu mlátí. Není to ale katastrofa, jenom nečekejte tak vytříbený projev, jaký vám nabídne třeba Volkswagen Golf. Brzdy jsou dobré, i když se jejich účinek hůře dávkuje. Nicméně už nejsou tak zběsile přeposilované, jak tomu bývalo dříve, na tom konečně Renault zapracoval. Když se to vezme kolem a kolem, jezdí Renault Mégane slušně a i když to není zábavné nebo dokonce snad sportovní auto, není to z pohledu řidiče žádná tragédie. Je to prostě běžné auto každodenní potřeby a taková funkce jde Méganu skvěle. Horší je to ale s prostorem pro posádku. Vepředu je vše v pořádku, ale zadní sedačky neposkytují tolik místa jako někteří konkurenti. Kufr u hatchbacku je ale dostatečně veliký. Pokud kupujete třídveřový model, myslete na to, že se vám bude na našem trhu hůře prodávat. Renault nabízel i oblíbené a prostorné kombi a také podivný kupé-kabriolet s pevnou skládací střechou.

Jednotlivé karosářské verze si shrneme stručně. Kupé-kabriolet není ani sportovní, ani nijak extra příjemné auto na řízení. Navíc je mechanismus střechy dost nespolehlivý a choulostivý. Auto je také moc těžké a neohrabané. Třídveřový model je nepraktický a špatně se prodává, takže hledejte mezi pětidveřovými hatchbacky a kombíky. Sportovní model R.S. se sice prodává jen jako třídveřový, ale ten má zase specifickou skupinu potenciálních zákazníků, takže ten si svého kupce vždycky najde. Zatímco u pětidveřového hatchbacku je praticky všechno v pořádku, u kombi si dejte pozor na těsnost kolem pátých dveří a funkci zadního zámku. Když je kombík intenzivně používán, může tu dojít k poškození a dveře pak netěsní nebo nejdou pořádně zabouchnout. Poznat tak můžete i auto po nehodě. Dobře tím pádem zkontrolujte i spodek vozu a přední kapotu, zda těsní a jde dobře zavřít. Ve dveřích můžete občas slyšet zavrzání nebo zaskřípání pantů, ale to je většinou problém vozidel odstavených delší dobu na ploše autobazarů. Zámky a panty stačí řádně promazat.

TIP: Test ojetého sedanu Dacia Logan

Co se motorů týče, turbodiesel 1.5 dCi není úplně dobrá volba, protože se u něj ve větší míře vyskytují unavená turbodmychadla, zanesené EGR ventily, porouchané vstřikovače, vyšší spotřeba oleje a větší kouřivost. Mnohem spolehlivější je motor 1.9 dCi a 2.0 dCi, aspoň po mechanické stránce. U nich se ale zase ve větší míře může objevit opotřebovaný dvouhmotový setrvačník a spojka. Problémem velkých dieselů je také vysoká hmotnost, která zatěžuje přední nápravu a auto je pak hůře ovladatelné. Také u něj rychleji odchází podvozkové komponenty, které nejsou zrovna velkoryse dimenzované. Renault sice na první pohled působí kvalitně, ale právě občas nešťastná volba materiálů a šetření na nesprávných místech mu sráží důležité body. Také je pro něj příznačná jistá náladovost a pro Francouze typická nekonzistence v kvalitě výroby a zpracování. Co se benzínových motorů týče, pozor na nové jednotky 1.2 TCe a 1.4 TCe s přeplňováním. Některé motory už mají unavená turba. Šestnáctistovka je spolehlivější.

Můžete mít i atmosférický dvoulitr, ale ten se prodával výhradně s automatickou převodovkou CVT, která není příliš odolná. Zajímavý je přeplňovaný dvoulitr o výkonu 132 kW, který vozu poskytuje slušnou dynamiku a zároveň dokáže jezdit za nějakých 9 litrů na 100 km. Limituje ho ale pouze pětistupňová převodovka s kratším odstupňováním, takže vám bude chybět šestka hlavně na dálnici. Dvoulitrový agregát je ale velmi spolehlivý a pokud se staráte o jeho turbo dochlazováním a pravidelně měníte olej, vydrží hodně. Pozor si ale dejte na chod převodovky a spojky. Spojka musí jít plynule a řazení musí být hladké a nesmí drhnout. Některé silnější motory mají poměrně brzy problém s rychlým přechodem z jedničky na dvojku, ale tomu se asi nevyhnete. Nicméně běžné pohonné jednotky by neměly mít převodovky, které jdou gumově a nechce v nich zapadat rychlost. K takové převodovce se někdo choval jako dobytek a evidentně bude podobně dorasený i zbytek auta. Na trhu je Méganů dost, takže je z čeho vybírat.

Automatické řazení se dodávalo ještě k motoru 1.5 dCi 81 kW (šestistupňový dvouspojkový automat EDC) a k jednotce 2.0 dCi 110 kW (šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem). Převodovka EDC nedosahuje takových kvalit jako dvouspojka DSG od Volkswagenu, ale ve městě usnadňuje s autem popojíždění. Automat s hydrodynamickým měničem je docela spolehlivý a plynulý, jenom potřebuje pravidelné výměny oleje aspoň jednou za 60 000 km (ověřte si interval v servisu Renault, může se lišit podle typu a modelu). Z drobností pak jmenujme třeba problematické centrální zamykání a především nespolehlivé bezklíčové otevírání a zavírání auta. I startovací karta může občas pozlobit. Někdy také neposlouchají ostřikovače, palubní počítač a rádio, ale to jsou výjimečné případy u mimořádně zlobivých aut. Některá auta mají od hlodavců poškozenou kabeláž v motorovém prostoru a ne vždy se podaří vše pořádně opravit, takže se vyskytují i problémy se zapalováním zážehových motorů. Auta z prvních let výroby se také potýkají s rychleji se vybíjejícím akumulátorem a může docházet k úniku chladícího média z klimatizace.

Celkové hodnocení

Renault Mégane rozhodně není špatné auto a pokud budete chvíli pečlivě vybírat, mohli byste koupit spolehlivý a kvalitní kus. V případě francouzského auta vždycky platí, že čím méně palubní elektroniky, tím lépe, a ani Mégane třetí generace není výjimkou. Z motorů se raději vyhněte turbodieselu 1.5 dCi a pokud nemusíte mít nutně naftu, zvolte nejlépe benzínovou atmosférickou šestnácistovku, která je spolehlivá a poměrně úsporná. V testu nebyl problém udržet spotřebu na hranici sedmi litrů na 100 km i při častém využívání dynamického potenciálu motoru. Od Renaultu Mégane neočekávejte zázraky co do ovladatelnosti a dynamiky (na to jsou vyhrazené verze RenaultSport), ale jako spotřební zboží umí fungovat dobře. Doporučuji ale hledat mladší auta s menším kilometrovým nájezdem. U silně ojetých aut hrozí větší rizko neustálého řešení drobných potíží. Také pozor, ke komu dáváte auto servisovat. Ne každý, kdo opravuje Renaulty, je opravuje pořádně.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary