Ojetý hatchback Opel Astra H (2004 - 2010)

2015-02-24 00:00:00

Tahle Astra vždycky žila ve stínu Volkswagenu Golf a neměla zrovna moc snadný život i kvůli pošramocené mediální pověsti Opelu. Přesto je to v zásadě slušné auto, navíc za velmi dobré peníze.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Příznivé ceny ojetin a servisu Problémy s kvalitou interiéru
Dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost Některá auta mají za sebou hrubé zacházení
Ucházející ergonomie a komfort Pozor na zanedbávaný servis
Odolné motory Nejezdí tak dobře jako Golf nebo Focus
Nekonfliktní image Hlučné a hrubé turbodiesely


Opel Astra to neměl nikdy lehké. Ať jste chtěli nebo ne, vždycky vám někdo položil otázku, proč jste si radši nekoupili Volkswagen Golf, který bez diskuse lépe jezdil a byl lépe postavený. Astra tak žila ve stínu svého německého soupeře, který byl sice dražší, ale lepší. A kdo chtěl šetřit, ten zpravidla sáhl po ještě levnější francouzské a korejské produkci. Přesto není Opel Astra špatné auto. Po letech se ukazuje, že má odolné motory (což se zrovna o VW říci nedá), poměrně robustní konstrukci a když do ní přesednete z moderního a elektronikou prolezlého auta, dýchne na vás zajímavá atmosféra dob, kdy se ještě auta dělala poměrně jednoduchá. Na test jsem si v Autocentru ESA půjčil obyčejné auto s benzínovou čtrnáctistovkou, manuální pětistupňovou převodovkou a v prakticky základní výbavě. Ale potřebuje člověk snad k životu něco víc než klimatizaci, rádio a centrální zamykání? Z pohledu někoho, kdo chce prostě jen cenově dostupné auto, které zároveň docela dobře jezdí, je Astra velmi dobrá volba. Je ale potřeba chvíli vybírat.

Doporučujeme: Test ojetého vozu Opel Insignia

Tahle Astra přišla na svět v roce 2004. Opel nabízel celkem pět karosářských variant — klasický pětidveřový hatchback, třídveřového křížence hatchbacku a kupé GTC, prostorné rodinné kombi Caravan, čtyřdveřový sedan a také v té době stylový kupé-kabriolet TwinTop s elektricky ovládanou pevnou skládací střechou. Nejoblíbenější byl ale pětidveřový hatchback, u nás se dobře prodával i kombík, který představoval oblíbenou alternativu domácí Octavii. Kombi a sedan jsou zajímavé verze díky svému o 89 mm delšímu rozvoru. Astra nevyniká prostorem na kolena vzadu, ale v těchto verzích je to lepší. Kombíků je na trhu dost, sedanů už o poznání méně. Nicméně ani o hatchbacku se nedá říci, že by nebyl praktický a prostorný, jenom jsme si už odvykli na skromné pojetí obyčejného hatchbacku segmentu C. Moderní vozy jsou o poznání větší, ale také zavalitější a komplikovanější. A právě jednoduchost a nenáročnost hraje ve prospěch Astry, pokud chcete auto, se kterým budete hlavně jezdit denně.

Interiér Opelu Astra vás asi moc nenadchne dojmem kvality a designem, ale funkce se mu upřít nedá a praktičnost také ne, i když některé Astry nemají pořádné držáky na nápoje nebo třeba odkládací schránku, záleží na výbavě a modelu. Poloha za volantem je ale velmi dobrá, ergonomie ovládání ucházející a sedačky jsou pohodlné a dobře nastavitelné. Zvyk snad vyžaduje jen ovládání blinkrů, kdy se jedná o dotykovou páčku a nikoli klasický kolébkový přepínač. Ale rychle si zvyknete, že se blinkr vypíná nikoli tahem proti směru, ale stačí do něj ťuknout na stejnou stranu. Pozor ale, jestli to dobře funguje, protože některé Opely mají právě s funkcí spínačů, páček a ovladačů klimatizace nebo rádia velké problémy. Například kdysi dávno můj služební Opel Signum byl v tomto směru naprosté peklo, ale na testované Astře všechno fungovalo. Často také zlobí palubní počítač a chyba bývá právě v ovládání. Vyzkoušejte dobře i chod řadící páky a ruční brzdy. Řazení musí jít lehce a přesně, i když u silnějších motorů a především turbodieselů může být opotřebovaná spojka a mezi prvními dvěma rychlostmi mohou být cítit opotřebované synchrony.

Čtěte také: Test ojetého VW Golf - diesel versus benzín

Ovladatelnost auta je velmi dobrá a pokud je podvozek v dobrém stavu, jezdí Astra slušně. Zadní jednoduchá náprava sice neposkytuje takovou oporu v zatáčkách při dynamické jízdě jako třeba nezávislé zavěšení Focusu a tehdejšího Golfu, ale na dobrých pneumatikách má Opel trakce dost. Navíc je zadní zavěšení téměř nesmrtelné a hlavně levné a jednoduché na opravu. Přední náprava je také odolná, i když u aut s těžkými turbodiesely se přeci jen dříve začnou ozývat uložení zavěšení. Takže při koupi auta pozor na vůle v řízení, kovové klepání od podvozku a neklidnou jízdu. Rovněž si dejte pozor na auta s rozhozenou geometrií, často se u nich nestejně sjíždí pneumatiky, táhnou ke straně a jsou nestabilní při brzdění. Ne vždy to vyřeší seřízení geometrie a převážení kol, takže se může jednat i o špatně opravená auta po větší nehodě. Nicméně rozbořené vraky byste neměli v solidním autobazaru s přísným výběrem vykupovaných vozů najít.

Po stránce dynamiky se nedá od základní čtrnáctistovky o výkonu 90 koní čekat žádný zázrak, ale je to ochotný motor a jde dobře za plynem. Spíše byste mu tipovali větší obsah. Naprosto postačí i šestnáctistovka o výkonu 105 a později 115 koní, dobrou volbou je pak motor 1,8 l o výkonu 125 koní, později dokonce 140 koní. Je živý, ochotný a když se hlídáte, umí jezdit za sedm litrů benzínu na 100 km. Přeplňované motory jsou zajímavé, ale pozor na stav turba a může se u nich vyskytovat vyšší spotřeba oleje. Také rychleji žerou spojku. Pokud uvažujete o sportovním modelu Astra OPC, mějte na paměti, že to není zrovna moc dobré sportovní auto. Trpí na nedotáčivost a podvozek není dobře nastavený, lépe se svezete s Focusem ST nebo Golfem GTI. Výhodou Astry je i nabídka verzí s pohonem na LPG v tovární úpravě, ale nejčastěji LPG najdete pouze v kombi Caravan. U zážehových motorů pozor na úniky oleje, jeho spotřebu a nepravidelný chod jednotky. Často je na vině vadné zapalování nebo EGR ventil.

Turbodiesely v Astře jsou sice v zásadě dobré, ale nízké ceny benzínových aut a jejich nenáročnost na servis a palivo nedělá s turbodieselů tak výhodnou koupi, pokud nenajezdíte výrazně víc než dvacet tisíc kilometrů za rok. Rovnou zapomeňte na motor 1.3 CDTI, který trpí na rychlé opotřebení vnitřností a turba. Jednotka 1.7 CDTI je v zásadě dobrá, ale je hlučná, má hrubý chod a nepříjemný průběh výkonu. Motor 1.9 CDTI původem od Fiatu není špatný, ale zbytečně zatěžuje přední nápravu a Astra s ním nejezdí nijak zázračně. Navíc si v reálnu vezme klidně i přes šest litrů nafty, takže se jeho provoz nevyplatí tak rychle. To je výhodnější motor 1.7 CDTI, který umí dlouhodobě jezdit za méně než 5,5 litru nafty. Pokud jde o automatické převodovky, Opel ve větší míře nasazoval robotizovanou skříň Easytronic. Zatímco v malém modelu Opel Corsa se jedná ještě o akceptovatelný automat, ve větší Astře se u ní rychleji opotřebovává spojka a už po 100 000 km bývají Easytroniky zralé na větší repasi nebo rovnou výměnu. Raději hledejte auto s klasickým hydrodynamickým měničem (1.9 CDTI a 1.8 Ecotec).

Celkové hodnocení

Opel Astra H je v zásadě bytelné a dobré auto, které toho snese víc, než si mnozí lidé myslí. Možná nejezdí tak dobře jako Focus a nepůsobí tak kvalitně jako třeba Golf, ale nabízí vyvážený poměr mezi vstupními náklady a prostou funkcí. Na dobrých pneumatikách a podvozku bude navíc Astra přijatelně jezdit. Motory jsou spolehlivé a odolné, ovšem pozor si dejte na auta, která jsou na prví pohled po necitlivém a nepořádném majiteli, který zanedbával servis a běžnou údržbu. Přeci jen je to už staré auto, které vyžaduje větší péči a pravidelné výměny oleje. Sem tam nějaký ten oděrek na karoserii člověk ještě přežije, ale vybydlený interiér, citelně zvadlý a utahaný motor a vykotlaná převodovka jsou známkou, že Astra neměla lehký život. Hledejte raději auto po někom, kdo se o něj staral. Potom vás čeká prakticky bezproblémový provoz. Jestli chcete benzín, doporučuji motor 1.8 Ecotec, u dieselů asi volte raději jednotku 1.7 CDTI.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary