Test ojeté Mazdy 3 1.6 MZR (2009 - 2013)

2017-01-10 00:00:00

Druhá generace Mazdy 3 se na trhu ohřála jen pět let, ale během té krátké doby dokázala upoutat mechanickou spolehlivostí a povedenými jízdními vlastnostmi.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Jízdní vlastnosti a citlivé řízení Hlučné a hrubé diesely
Nadšený a živý motor Náchylnost ke korozi
Dobrá ergonomie a komfort Někomu přijde interiér laciný
Příznivé ceny dobře vybavených aut Horší kultivovanost jízdy
Příkladná spolehlivost Občas problémy s dostupností dílů


Druhá generace Mazdy 3 navázala na poměrně úspěšný model první generace, ale na trhu vydržela jen necelých pět let. Přesto se vůz mezi lety 2009 a 2013 docela hojně rozšířil a v českých autobazarech najdete poměrně slušnou nabídku všech motorizací a výbavy. Většina aut spadá na hatchback, ale lze koupit i docela povedený sedan, který nabízí díky zvýšené torzní tuhosti v zadní části vozu ještě jistější jízdní vlastnosti. Nejčastěji se setkáte se základní benzínovou šestnáctistovkou, kterou jsem si i s necelými 60 000 najetými kilometry půjčil na test v Auto ESA, ale k vidění je i silněšjí dvoulitr a také naftové motory 1,6 l a 2,2 l. Naprostá většina vozů má manuální převodovky, na automat narazíte jen vzácně. Specialitou je ostrá verze Mazda 3 MPS s přeplňovaným čtyřválcem 2,3 l a samosvorným diferenciálem vpředu. Velkou výhodou této Mazdy je nejen poměrně dobrá výbava aut na trhu, nechybí všechna okna v elektrice, automatická klimatizace a palubní počítač, ale také vysoká spolehlivost a záruka poměrně bezproblémového provozu, pokud majitel dodržuje předepsané servisní intervaly a všechny počínající problémy řeší preventivně.

Doporučujeme: Nová Mazda 2 vs nová Škoda Fabia - tabulkové srovnání

Základní testovaný motor 1,6 l o výkonu 77 kW a točivém momentu 145 Nm se nabízel prakticky po celou dobu produkce od března 2009 do října 2013. Je spojen s pětistupňovým manuálem, ale od září 2011 k němu bylo možné objednat i čtyřstupňový automat. Ten ale není moc povedený a především motor okrádá o poslední zbytky sotva dostatečné dynamiky. Jinam než do města se taková motorizace nehodí. Bez spojkového pedálu se prodával ještě benzínový dvoulitr o výkonu 110 kW a točivém momentu 187 Nm, ale místo klasického automatu s měničem jste dostali robotizovanou převodovku s pěti rychlostmi a možností manuální volby stupňů. Rozhodně se ale taková převodovka více hodí na jízdu mimo město a na dálnici. Zajímavostí je ergonomicky dobře zvolené ruční podřazování od sebe dopředu a řazení vyšších rychlostí k sobě. K ostatním motorizacím se na našem trhu už samočinné řazení nenabízelo, tedy ani k turbodieselům, ke kterým by se automat hodil.

Dalšími motory jsou přímovstřikový dvoulitr MZR-DISI o výkonu 111 kW a točivém momentu 191 Nm spojený s šestistupňovou převodovkou a jednotka 2.3 MZR-DISI s přeplňováním z modelu MPS, kde má 191 kW (260 koní) a 380 Nm. Naftu spaluje šestnáctistovka, do října 2010 o výkonu 80 kW a točivém momentu 240 Nm spojená s pětikvaltem, od října 2010 s šestistupňovou převodovkou, výkonem 85 kW a točivým momentem 270 Nm. Motor 2.2 MZR-CD se prodával ve verzi s výkonem 110 kW a točivým momentem 360 Nm a také v silnějším provedení o výkonu 136 kW a točivém momentu 400 Nm, vždy spojený s šestistupňovou převodovkou. Naftové motory samozřejmě dávají smysl, pokud plánujete velké kilometrové nájezdy, ale pod kapotou Mazdy 3 jsou diesely docela hlučné, hrubé a s výrazným turboefektem. Navíc zatěžují přední nápravu a auto s nimi není tak dobře ovladatelné. Z hlediska dynamiky a nákladů je asi nejlepší atmosférický dvoulitr s manuálem, ale ani šestnáctistovka se neztratí. Je živá, nadšená a i když jí stojíte na krku, jezdí za zhruba osm litrů. Během testu nebyl problém se dostat i pod sedm litrů na 100 km.

Co se spolehlivosti motorů a převodovek týče, je na tom Mazda 3 dobře. Slabší diesel 1,6 l má sice problémy s EGR ventilem, zlobí u něj vstřikování a může se objevit unavené turbo, ale to jsou prostě problémy, které mohou potkat každý moderní diesel. Nedá se ale říci, že by se u Mazdy vyskytovaly nějaké problémy častěji a ve větší míře. Záleží především na tom, jak se s autem jezdilo. Přesto doporučujeme spíše benzínové motorizace. Ani benzinový dvoulitr si nevezme při dynamičtější jízdě přes devět litrů na sto kilomerů, naprosto bez problémů se s ním dá jezdit za sedm a půl litru. To jsme mohli ověřit i při testu poměrně vzácného sedanu s motorem 2,0 l. Dynamicky je dvoulitr proti motoru 1,6 l samozřejmě někde úplně jinde. Naftové motory naopak příliš úsporné nejsou a pokud se vyloženě nesnažíte, klidně budou také jezdit za šest až sedm litrů. Pod šest litrů se dostanete jen při velmi opatrné jízdě a spíše jen s jednotkou 1,6 l. U modelu MPS asi nemá cenu náklady řešit. Spotřeba se hravě dostane přes 11 litrů na 100 km a auto žere gumy a spojku s chutí závodního speciálu. Je to spíše hračka pro nadšence a fanoušky značky. Na trhu jsou ale auta s pohonem předních kol, se kterými se svezete lépe (Focus RS, Mégane RS), nebo se více hodí na denní ježdění (Golf GTI).

Čtěte také: Test ojeté Škody Octavia II

U Mazdy 3 si ale dejte pozor na dodržování předepsaných prohlídek. Nejde ani tak o olej, který by se měl měnit nejpozději jednou za rok, ale hlavně o věci jako výměna oleje v převodovce, výměny rozvodů a podobně. Záleží na tom, pro jaký trh je auto určeno, tak si zjistěte přes servis Mazdy, jaké úkony se na vašem autě mají provádět a kdy. Například pro některé trhy se musel měnit olej v převodovce každých 100 000 km. Co se opotřebení týče, nejčastěji se ozývá zavěšení náprav. Chrastění hodně ojetých motorů za studena pak může naznačit opotřebovaná ventilová zdvihátka. Pozor, přímovstřikový benzín na volnoběh přirozeně cvaká, to není chyba. Špatná reakce na plyn u turbodieselů pak svědčí pravděpodobně o vadném EGR ventilu. Pozor na vyšší kouřivost motorů a také na nepravidelnou dodávku výkonu a cukání při akceleraci nebo naopak po sundání nohy z pedálu plynu. Může jít o problém s přívodem paliva a řídící jednotkou, ale na našem trhu se tento problém vyskytuje jen výjimečně. Při testovací jízdě se zaměřte na chod motoru a převodovky. Řazení může jít trochu těžce a za studena může převodovka malinko pocitově drhnout i u relativně mladých aut, ale nesmí se stát, aby rychlost nezapadla. U silného turbodieselu 2,2 l ale pozor na nadměrné opotřebení spojky po malém kilometrovém nájezdu a také na vyklepaný dvouhmotový setrvačník. I převodovka dostává u silného turbodieselu o výkonu 185 koní zabrat. Podvozek na nejsilnějším turbodieselu odejte na českých silnicích velmi rychle.

Největším problémem Mazdy 3 je paradoxně náchylnost ke korozi. I když je to relativně mladé auto, některé exempláře už po dvou třech letech (!) vykazovaly známky počínající „pomerančové kúry“ na zadních lemech blatníků a u přední části prahů. Koroze výfuku je ještě pochopitelná a snadno řešitelná, ale shnilé blatníky jsou pro takové auto ostudou. Některá auta Mazda opravovala v rámci záruky a rozhodně je to lepší než u první generace Mazdy 3, ale už jsou skutečně na trhu vozy, které po třech letech začaly reznout. Dejte si na to pozor a spíše s tím tak nějak počítejte. Dá se to samozřejmě řešit, ale otázka bude, jak se ke korozi bude stavět oficiální zastoupení Mazdy a zda bude ochotné se na opravě aspoň částečně podílet. Přeci jen by se nemělo stávat, aby moderní auto bylo po pěti letech orezlé. Jinak je ale Mazda 3 spolehlivé auto. Není sice vyloženě robustní, ale pokud se k němu chováte normálně, vydrží aspoň mechanicky. Co se elektroniky týče, jsou poruchy opravdu výjimečné a ojedinělé. Nelze v ničem hledat nějakou pravidelnost.

Celkové hodnocení

Mazda 3 je skvělé auto, pokud se na něj díváte především pohledem nadšeného řidiče. Má komunikativní řízení, dobrou odezvu a zapojí řidiče do děje. Je to zábavné auto, se kterým je radost jezdit a klidně ho vytáhnout i na závodní okruh a jen tak si vyzkoušet, co tohle auto umí. Horší je to sice s kultivovaností jízdy, od pneumatik proniká dovnitř docela dost hluku, ale auto není vyloženě nekomfortní a třeba podvozek je nastaven dobře. Testovaná šestnáctistovka stačí, ale já doporučuji silnější dvoulitr, se kterým charakter a dobře nastavený podvozek Mazdy s nezávislým zavěšením vzadu mnohem lépe vyniknou. Pokud budete dobře vybírat a koupíte méně jeté auto s jasnou servisní historií, prakticky se nemáte čeho bát, protože Mazda 3 patří mezi velmi spolehlivá auta. Nekupujte si ale za každou cenu diesel. Naftové motory v Mazdě 3 jsou hlučné a hrubé a navíc právě nízká kultivovanost nedělá z téhle Mazdy zrovna ideální dálniční křižník, ve kterém byste chtěli najezdit ročně třeba 30 000 km. A právě diesely, ač jinak spolehlivé, jsou vlastně to jediné, co vás na tomhle autě může nepříjemně překvapit drahou opravou. Ovšem pozor na korozi! I když to není tak špatné jako dřív, rez na třeba pět šest let mladém autě je prostě ostuda.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary