Ojetý hatchback Ford Focus II (2004 - 2010)

2015-04-07 00:00:00

Druhá generace Fordu Focus přestala reznout, dostala lepší interiér a stále jezdila skutečně výborně. Mezi ojetinami je to prakticky sázka na jistotu, pokud se vyhnete notoricky problémovým motorům.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Nabídka variant včetně kabrioletu Hlučnější motory
Široká nabídka motorů Hodně aut s velmi chudou výbavou
Spolehlivost a mechanická odolnost Problémový motor 1.6 TDCI
Vynikající sportovní verze ST a RS Některé ojetiny čeká velký a dražší servis
Výborné jízdní vlastnosti a ovladatelnost Omezená nabídka automatických převodovek


Ford Focus druhé generace je jedno z mála aut, která si nekupujete jen kvůli jedné věci. Kombinuje totiž spoustu předností. Zásadní je, že je to v celku spolehlivé a dobře postavené auto. Druhé pozitivum je prostor pro posádku, zavazadla a pohodlí. Třetí je pak poměrně levný provoz a dostupný servis. A poslední záležitostí jsou skvělé jízdní vlastnosti, kterým se prakticky žádný konkurent nemůže rovnat. Tento Ford Focus je totiž ještě ze staré školy, kdy jste si zábavu za volantem museli zasloužit, přesto je bezpečný, stabilní a snadno ovladatelný. Jenom ho dokáže ocenit nadšený řidič. Ti, kterým jsou jízdní vlastnosti putna, zase vyzdvihnou spolehlivost, kvalitu, pohodlí a prostor. Toto je zkrátka všeobjímající auto a nějak nechápu smysl psaní delšího článku. Kupte si ho, dokud můžete, protože dobrá auta brzy z trhu zmizí. Nebudou, nebo prostě zestárnou natolik, že už o ně nikdo nebude stát.

Druhá generace Fordu Focus přišla na trh v roce 2004, v roce 2007 prodělala facelift a v roce 2010 byla nahrazena velmi moderní třetí generací, i když výroba některých verzí dobíhala ještě v roce 2011. Na test jsem si v Autocentru ESA půjčil předfaceliftovou verzi s klasickým motorem 1.6 16V o výkonu 74 kW spojený s pětistupňovým manuálem. Právě tohle je verze, kterou byste měli hledat, pokud potřebujete solidní denní přibližovadlo, baví vás řídit, snesete průměrnou dynamiku a chcete bezproblémový provoz. Jedná se o velmi spolehlivý a v celku dobrý motor. Sice je trochu hlučnější, za což může hlavně krátká pětka, ale jinak poskytuje vozu dobrou pružnost, má rychlé reakce a rozumnou spotřebu. Není problém jezdit za 7 až 7,5 litru na 100 km mimo město i při častém využívání dynamického potenciálu motoru. S tímhle autem se zkrátka pomalu jezdit nedá, když dostanete chuť na řízení. Důležité je si u jednotky 1.6 16V pohlídat výměnu rozvodů (interval se liší podle modelu a trhu) a olej měnit ideálně po 15 000 km nebo jednou za rok

Čtěte také: Test ojetého MPV Ford C-Max 1.8 TDCI

Pokud potřebujete něco robustnějšího na delší cesty nebo třeba do kombi, je velmi dobrý motor 1.8 TDCI. Prodával se výhradně bez filtru pevných částic, takže odpadá jeden palčivý problém. Naftová osmnáctistovka má spolehlivé vstřikovače, ale pozor na kvalitu nafty. Je to celolitinový motor, takže se velmi dlouho ohřívá a v zimě budete chvíli mrznout, ovšem odvděčí se nízkou spotřebou pěti litrů na 100 km, solidním průběhem výkonu a především prakticky neprůstřelnou konstrukcí. Pozor ovšem na motory s prasklou hlavou, jedná se o přetěžované auto, které majitel nikdy pořádně neohřál. Motor 1.8 TDCI potřebuje vskutku opatrné zahřívání na provozní teplotu. Také potřebuje kvalitní olej a i k turbodmychadlu se chovejte opatrně. Musíte však překousnout hlučnější chod, i když motor autem neklepe, jako to dělala legendární tédéíčka v prvních Octaviích nebo Golfech. Nečekejte ale drtivou dynamiku. Motor je sice silný, ale má dlouhé převody a hodí se skutečně jen ukázněným a klidným řidičům.

Rozebírat funkčnost Focusu asi moc smysl nemá. Interiér se nijak nevymyká zvyklostem kategorie C, avšak je prostorný a kufr hatchbacku je ohromný a praktický. Třídveřová verze asi moc smyslu nedává, snad jen v modelu ST a RS se dá překousnout omezená praktičnost. Zajímavý je sedan, neboť má ještě vytříbenější jízdní vlastnosti, nicméně jeho design je poměrně odsuzovaný a použitelnost jinak velkého kufru dost omezená. Kombi je dobrá alternativa k Octavii a individualisty potěší nabídka neobvyklého kupé-kabrioletu s pevnou skládací střechou. Není to sporťák a vysoká hmotnost trochu otupuje dynamiku, ovladatelnost a kazí spotřebu, ale pokud chcete něco extra, je to docela dobré auto. Mechanismus střechy je spolehlivý a paradoxně nejlepší motorizací pro kabriolet je dvoulitrový turbodiesel. Je silný, spolehlivý a protože tohle není sportovní auto, bude vám jeho naftový charakter sotva vadit. Jenom při koupi kupé-kabrioletu důkladně zkontrolujte funkci střechy a její těsnost. Ideální je projet autem myčkou nebo zkusit tlakové mytí. Zatékání svědčí o zamaskované bouračce, nicméně na takové auto v kvalitním autobazaru pravděpodobně nenarazíte.

Doporučujeme: Test ojetého MPV Ford S-Max 2.0 TDCI

Prakticky všechny motory jsou pro Ford Focus dobré. Zajímavé jsou benzínové jednotky 1.8 a 2.0 Duratec původem u Mazdy, které nemají na rozdíl od ostatních motorů řemenové rozvody vyžadující pravidelné výměny, ale spolehlivý řetěz. Hrozí u nich vcucnutí vířivé klapky sání do motoru, ale pokud ji preventivně vyndáte, prakticky nic to s chodem motoru neudělá. Je to jen další zbytečná ekologická fíčura, jako třeba EGR ventily a filtry pevných částic. To víte, dneska musí být všechno BIO, EKO a Green a kdo ví, co ještě. Každopádně po mechanické stránce jsou tyto motory velmi dobré, jsou silné a kultivované. U hodně ojetých aut, která nejezdí pravidelně na výměny oleje, ale pozor na silně opotřebované ventilové vačky. S dvoulitrem se báječně svezete a i když budete autu často stát na krku, spotřeba se vejde s přehledem do devíti litrů na 100 km. Trochu komplikované je to s motorem 1.6 Ti-VCT, který je papírově silnější než jednotka 1.6 16V (má 85 kW místo 74 kW), ale pocitově moc nejede, protože ji otupují ekonormy a přílišná snaha o nízku spotřebu. Lepší je skutečně slabší motor, i když co se spolehlivosti týče, je modernější jednašestka s proměnným časováním ventilů také fajn. A navíc má silnější motor standardně kotoučové brzdy vzadu.

Z dieselů berte motor 1.8 TDCI, i když ani dvoulitr TDCI původem u PSA není špatný. Je silný, odolný a má rozumnou spotřebu. Hledejte ale verzi bez filtru pevných částic, ať máte o starost méně. U dvoulitru ale pozor na stav spojky a turbodmychadla. Jednotka 1.6 TDCI je pak spíše zbytečná. Nemá moc síly a v některých služebních autech ji řidiči doslova utahali k smrti. I když to byl dobrý motor, nevydržel přílišné nároky firemních šoférů na dynamiku v levém pruhu ve stoupání na dálnici. Odchází u něj EGR ventil, turbo, vstřikování a někdy se prostě ukroutí klika nebo přidře píst. Počáteční problémy poznáte také při zvedání hladiny oleje, jak se ředí kvůli častým regeneracím filtru pevných částic. Raději tento motor neberte, jednotka 1.8 TDCI vám udělá lepší službu. Nebo se smiřte se spotřebou benzínu, za ty problémy s motorem 1.6 TDCI to vážně nestojí. Málo obvyklé verzi s převodovkou CVT se vyhněte velikým obloukem. Bohužel si ale z automatů moc nevyberete, snad jen převodovka PowerShift se dvěma spojkami dodávaná později k motoru 2.0 TDCI ujde. Potřebuje servis, ale funguje dobře. Čtyřstupňové automaty dodávané k benzínovým motorům jsou líné a kradou pohonným jednotkám výkon.

TIP: Test ojetého kombi Ford Mondeo

Sportovně laděné verze Ford Focus ST a Ford Focus RS jsou velmi zajímavé pro řidiče, kteří si potrpí na dynamiku, ale zároveň nechtějí slevovat z nenáročnosti provozu klasického auta. Focus ST se vyráběl i v praktickém pětidveřovém provedení, i když na trhu je hojně zastoupena spíše třídveřová varianta. Pětiválcový motor 2.5 Turbo pochází od Volva a ve Focusu ST má hezkých 225 koní. Šestistupňová převodovka posílá sílu na přední kola. Smiřte se s reálnou spotřebou kolem 11 litrů na 100 km, s větším opotřebením spojky a krátkou životností předních pneumatik. Motor je mechanicky odolný, ale pozor na více jeté exempláře, u kterých se může projevovat praskání vložek a stěn válců. Špatně se to diagnostikuje. Nicméně model ST nabízí výjimečnou kombinaci dynamiky a použitelnosti, kterou dostanete snad jen od Golfu GTI. Ford má ale větší charakter a zajímavý zvuk. Model Focus RS přinesl výkon 300 koní, samosvorný diferenciál a ještě údernější charakter. Auto snese poměrně drsné zacházení, přesto počítejte s tím, že Focus RS má za sebou ježdění po okruhu a možná i amatérské závody. Chtějte jenom sériové auto bez tuningu. Zajímavostí je pak limitovaná verze RS500 s vyšším výkonem. Je to sběratelská edice, ale proti RS nepřináší zas takový nárůst reálné dynamiky, protože na přední kola je těch 350 koní prostě už příliš. Životnost předních pneumatik se počítá na týdny a měsíce, pokud s autem jezdíte tak, k čemu bylo postaveno.

Celkové hodnocení

Ford Focus druhé generace je svým založením skvělé auto a mezi ojetinami je to prakticky bezchybná volba. Jen se pro jistotu vyhněte motoru 1.6 TDCI a ani základní čtrnáctistovka na benzín není zrovna vhodná motorizace, pokud chcete jezdit jinde než ve městě. Motory jsou vesměs spolehlivé, silné a relativně úsporné. Na výběr máte plno karosářských variant, ale připravte se na to, že některá auta budou mít za sebou poměrně těžký život. Poznáte to hlavně na stavu interiéru. Výběr je ale široký a proto obejděte několik nabídek a v tomto případě je lepší koupit mladší a méně jeté auto. Dobrá volba je motor 1.6 16V 74 kW, případně turbodiesel 1.8 TDCI, pokud toho najezdíte hodně. Focus vás potěší skvělými jízdními vlastnostmi, ale potřebuje mít seřízenou geometrii a podvozek v dobrém stavu, jinak bude trochu po silnici plavat a precizní ovladatelnost si moc neužijete. Také se připravte na to, že interiér je sice solidní, ale kvalitou například za Volkswagenem zaostává. Chtějte ale udržované auto s jasnou a průhlednou servisní historií. Také se připravte na to, že některé motory budou potřebovat brzy po koupi větší servis, například výměnu rozvodů. Investice do včasného a pravidelného servisu se ale v případě Focusu rozhodně vyplatí, jeho hodnota bude klesat jen velmi pomalu.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary