Ojeté Mini Cooper (2001 - 2008)

2014-11-19 00:00:00

I charakterní Mini se dostalo do poměrně zajímavé cenové kategorie, takže je takhle stylová a dříve velmi drahá hračka dostupná širšímu spektru zákazníků. Ale i když je to malé auto, originální servis BMW není zrovna levná záležitost.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Originální a nezaměnitelný vzhled Drahý originální servis
Jízdní vlastnosti a reálná dynamika Horší kultivovanost jízdy
Zábavné řízení a spousta charakteru Omezená praktičnost
Živý a poměrně úsporný motor Malá nabídka na trhu ojetin
Prostor a pohodlí vpředu Stále vyšší ceny žádaných aut


Test ojetého hatchbacku Mini Cooper uzavírá takový menší seriál o stylových ojetinách za rozumné peníze. Už jsme tu měli roztomilý Fiat 500, dynamicky nadané a kvalitní Audi TT a nyní se podíváme na zástupce z britských ostrovů - klasické Mini. Jistě, je to jeho moderní inkarnace, která vznikla už pod taktovou BMW. Než přišly všechny ty moderní mnichovské crossovery, je tohle vlastně úplně první BMW s pohonem předních kol, když se to tak vezme. Tady je vidět, že když se na předokolku od BMW dá jiný znáček, třeba právě Mini, funguje to náramně. Jenže automobilka svým počínáním dokázala během několika let dokonale pohřbít i tradičního ducha malého britského hatchbacku. První generace nového Mini vyráběná mezi roky 2001 a 2006 (kabriolet mezi roky 2004 a 2008) je ale naštěstí pořád malé a zábavné auto, které není přetechnizované a je svým způsobem velmi jednoduché. Funguje to báječně a s autem může být opravdu zábava.

Model Motor Objem cm3 Výkon kW/k točivý moment Nm výroba od - do
One benzín 1598 66 / 90 140 2001 - 2006
Cooper benzín 1598 86 / 116 149 2001 - 2006
Cooper S benzín, kompresor 1598 120 / 163 210 2002 - 2004
Cooper S benzín, kompresor 1598 125 / 170 220 2004 - 2006
Jown Cooper Works benzín, kompresor 1598 155 / 211 245 2005 - 2006
John Cooper Works GP benzín, kompresor 1598 160 / 218 250 2006
One D turbodiesel 1364 55 / 75 180 2003 - 2005
One D turbodiesel 1364 65 / 88 190 2005 - 2006


Na test jsem si v Autocentru ESA tentokrát vzal klasickou verzi Mini Cooper, kterou pohání atmosférická šestnáctistovka o výkonu 86 kW (116 k) s pětistupňovým manuálem. Na malé auto tenhle motor bohatě stačí a díky krátkému odstupňování převodovky dokáže na okresce udržovat velmi vysoké tempo. Na dálnici sice do kabiny proniká více hluku, protože už ve stovce motor točí přes 3000 ot./min., jenže s tímhle zábavným autem by na dálnici čas mrhal jen málokdo. Mini Cooper skvěle funguje ve městě, kde se díky rychlému řízení a kompaktním rozměrům proplétá provozem doslova jako skútr, a také právě na okresce, kde dokáže řidiče zapojit do děje, motivuje ho k dynamické jízdě a především ho učí řídit. Mini potřebuje rozhodnou ruku a pak dokáže řidiče odměnit. Motor je ve spodním pásmu trochu mdlý, ale nad 4000 ot./min. okamžitě ožívá, pohotově reaguje a má velmi příjemný jadrný zvuk, který už vám dnešní přeplňované a normami svazované motory nenabídnou. Ačkoli to není u předokolky vyloženě nutné, lze třeba díky ostré reakci motoru řadit s meziplynem a pilovat techniku jízdy.

TIP: Kupujete ojetinu? Nezapomeňte na důkladnou zkušební jízdu!

Co se zábavy z jízdy týče, poskytuje Mini ještě více nadšení než sice roztomilý, ale trochu mdlý Fiat 500. Mini řidiče baví víc než sice rychlé, ale sterilní a nezáživné Audi TT. Někoho možná odradí papírově slabý motor, ale věřte mi, že šestnáctistovka stačí. Kdyžtak je tu ještě verze Cooper S s kompresorem a pro extrémisty velmi rychlá a divoká verze Mini John Cooper Works, která se musí zažít, aby člověk pochopil, o čem takové auto je. Slovy nejde skučení kompresoru, agresivní nastavení podvozku a neuvěřitelně rychlé řízení ani popsat. Cooper Works se divokostí, hlukem a nekomfortem podobá spíše závodnímu autu, ale to na něm právě nadšenci oceňují. Nás dnes ale bude zajímat právě obyčejná verze Mini Cooper, která dává nejvíce smyslu z hlediska nákladů, použitelné dynamiky a cen. Navíc si obyčejný Cooper velmi dobře drží cenu a ve slušné výbavě se dobře prodává. Protože je ale aut na trhu málo, je potřeba vědět, že tohle auto opravdu chcete. Budete se muset smířit s několika drobnostmi a zřejmě budete muset vzít, co zrovna bude, protože výběr není takový jako mezi Octaviemi a Passaty. Tak to prostě je, Mini je stylová hračka a ne konzumní dopravní prostředek. Ale právě proto ho chcete, že?

Obvyklé problémy

V zásadě je nové Mini dobře postavené a hlavně jednoduché auto, ovšem první dva roky ho trápily nedodělky a poměrně dost potíží. Jestli chcete mít jistotu, hledejte auto vyrobené od roku 2003 dál, nejspolehlivější jsou auta z let 2005 a 2006. Nicméně problémy, které Mini postihují, jsou spíše drobnosti. Dokáže to zlobit, ale majitelé si na to tak nějak zvykli a lze pochopit, že roztomilému autu leccos odpustí. Navíc se nejedná o auto, které by se hned mělo rozpadnout. Tady je vidět vliv působení BMW a neustále zlepšování a zdokonalování logistiky, výrobní technologie a použitých materiálů. Hodně se to pak ještě zlepšilo u druhé generace vyráběné mezi roky 2006 a 2012, ale k té se dostaneme někdy jindy, protože ta se prodává pořád za docela dost peněz a nyní nás nemusí zajímat. Co se elektroniky týče, pravděpodobně toho bude spoustu vyřešeno v rámci záruky minulým majitelem, ale přesto si všímejte následujících věcí. Vozy do roku 2002 měly poruchový motorek stěračů, trápila je řídící jednotka motoru a obecně se vyskytovaly potíže hlavně s pojistkami.

Motory jsou sice prima, ale do roku 2002 nebyly moc spolehlivé a zlobila je spojka a táhla převodovky. Převodovka v autech do roku 2004 má omezenou životnost, projevuje se hrubým chodem a drhnutím. Může se vyskytovat i větší únik oleje z motoru a právě převodovky. Benzínové motory z let 2002 až 2003 zase mají poruchovou palivovou pumpu, od roku 2005 jsou hlášeny problémy s termostatem a chlazením motoru a do roku 2004 zlobilo řízení a posilovač. U prvních vozů se také na některých trzích vyskytoval špatně řešený box sání a do motoru se mohla dostat voda, což v některých případech po její nasátí vedlo k destukci motoru. Nejčastěji se to stalo po rychlém projetí hlubokou louží nebo při extrémně silném dešti. Někteří majitelé hlásí i poškozené sání, tak se pečlivě podívejte, zda se někudy za filtrem nemůžou do motoru dostat nečistoty nebo právě voda. Zkontrolujte také uchycení kapoty a kvalitu upevnění světel. Ta se totiž otevírají spolu s kapotu a některá auta z prvních let tu mohou mít již popraskané plasty a světla můžou viset doslova na vlásku. Když jsme u kapoty, ta se otevírá páčkou na sloupku u dveří spolujezdce, ale to si zvyknete.

Turbodiesel 1,4 l od Toyoty použitý v modelu Mini One D je sice relativně spolehlivý, ale pod kapotu Mini se moc nehodí a navíc může být dost unavený s opotřebovaným turbodmychadlem, vstřikovači a spojkou. Ani není nějak zázračně úsporný a dynamicky vás moc neuspokojí. Jeho klidná povaha se k Mini nehodí. Pokud kupujete benzínový motor, zvláště pak silnější Cooper S s kompresorem, pozor na mezichladič stlačeného vzduchu a počítejte s tím, že auto bude poměrně rychle žrát spojku. Záleží ale na způsobu použití. Verze Cooper S a nejsilnější John Cooper Works mají také velmi tuhý podvozek a ten bude na našich silnicích odcházet docela rychle. U starších aut se také ozývá klepání od zadní části auta. Mini je navíc velmi citlivé na kvalitu pneumatik a doporučujeme obouvat skutečně jen kvalitní značku. Unavený podvozek je projevuje především nestabilitou, pozor také na zkroucené brzdy a vyklepané uložení zadního nezávislého zavěšení. Mini slouží jako hračka a i když bude mít obecně méně najeto, jezdí se s ním často ostře a někteří majitelé berou auto i na závodní okruh. Pokud má ale pravidelný servis, nemusí to vadit. Vyhněte se ale raději silně vytuněným autům, která už toho se sériovým nemají mnoho společného.

Celkové hodnocení

Nové Mini je zajímavé auto a protože zpravidla slouží jako druhé nebo třetí auto do rodiny, mívá málo najeto. Nejsou výjimkou vozy, které ročně neujedou ani 7 000 km. Nekupujte ale auto, které někdo používal k rozvozu pizzy, v autoškole a podobně, většinou jde o dost zanedbané a otlučené vozy s chudou výbavou a opotřebovaným interiérem. Jistě, mohou se objevit udržované výjimky, ale chtějte auto s jasnou historií a pravidelným servisem. Originální díly jsou sice dražší, ale nejsou zas tak často potřeba a nemusíte nutně do drahého autorizovaného servisu BMW. Mini je jednoduché auto a měl by ho umět servisovat každý aspoň trochu zkušený mechanik. Důležité je pohlídat si olej, investovat do kvalitního podvozku, brzd a pneumatik a pak se o auto pravidelně starat. Od Mini nelze čekat praktičnost Octavie a spolehlivost některých japonských aut. Ale mladé dvojici bez dětí bude bohatě stačit. I když se ceny pohybují pořád docela vysoko, klesají už jen velmi pomalu, takže byste neměli na provozu tohoto auta nějak výrazně tratit. Dokonce i provozní náklady jsou rozumné a spotřeba testované verze Cooper se pohybuje kolem 7,5 litru. Pokud chcete ale opravdu rychlé auto, kupujte dravější model Cooper S s kompresorem.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary